تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور

تلویزیون‌های بزرگ قیمت نسبتا مناسبی دارند اما ویدئو پروژکتورها می‌توانند حتی از تلویزیون هم تصاویر بزرگ‌تری نشان بدهند. با این وجود چطور تصمیم بگیریم؟ در ادامه این مطلب تصمیم داریم به مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ و تفاوت ویدئو پروژکتور با تلویزیون بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

خرید تلویزیون بزرگ یا یک ویدئو پروژکتور؟

ویدئو پروژکتورها می‌توانند تصاویر بزرگی را روی صفحه نمایش ارائه دهند. اگرچه در ابتدا بیشتر برای نمایش اسلایدها، تصاویر و ارائه‌ها کاربرد داشتند اما به مرور زمان استفاده از ویدئو پروژکتور برای تماشای فیلم نیز بسیار رواج پیدا کرد. فیلم‌ها روی یک صفحه نمایش 100 اینچی و بیشتر می‌تواند تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای برای سینمای خانگی باشد. بعلاوه اینکه از نظر قیمت نیز ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون‌های بزرگ ارزان‌تر است.

با این حال در سال‌های اخیر تغییراتی رخ داده که معادله را کاملا تغییر داده است. بنابراین اگر به دنبال یک صفحه نمایش بزرگ می‌گردید، آیا هنوز هم پروژکتور انتخاب اول است یا به سراغ تلویزیون بزرگ می‌روید؟ در ادامه به مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ می‌پردازیم.

خرید تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ: 1. قیمت در برابر عملکرد

در ابتدا تلویزیون و پروژکتور از نظر قیمتی با یکدیگر بسیار متفاوت بودند. در حالی که تلویزیون های بزرگ و باکیفیت فوق‌العاده قیمت بالایی داشتند، پروژکتورها با قیمتی بسیار مناسب‌تر می‌توانستند تصاویر بزرگی چهار برابر یک تلویزیون ارائه بدهند. بعلاوه اینکه پروژکتورهای بهتر دارای نسبت کنتراست بیشتری بودند و در نتیجه کیفیت تصویر بهتری نسبت به اکثر تلویزیون‌ها داشتند.

با این حال، این روزها تلویزیون‌های 75 اینچی CNET یا OLED را می‌توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید. اگرچه هنوز هم به 100 اینچ نرسیده‌اند اما بزرگ و روشن هستند و برخلاف بسیاری از پروژکتورها، می‌توانند HDR و طیف رنگی گسترده‌ای را نمایش دهند.

در مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ باید این نکته را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید پروژکتورهای ارزان قیمت و روشن تهیه کنید اما کیفیت تصویر کلی آنها در مقایسه با اکثر تلویزیون‌های بزرگ، کمتر است.

(برای خرید انواع پروژکتور لیزری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ از نظر قیمت و عملکرد

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ: 2. کنتراست تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور؟

HDR یا محدوده دینامیکی بالا برای پروژکتورها یک مشکل است. درحالی که خیلی از پروژکتورها ویدئوهای HDR را نمایش می‌دهند اما تقریبا همه‌ی آنها در نمایش HDR مشکل دارند. البته این مشکل دو جانبه است. اولین مشکل این است که حتی بهترین پروژکتورهای خانگی 2022 نیز در مقایسه با تلویزیون‌های بزرگ مدرن روشن نیستند.

مورد دوم این است که پروژکتورهای مقرون به صرفه‌تر نیز در بهترین حالت خود، نسبت کنتراست لازم برای نمایش ویدئوهای HDR را ندارند. بسیاری از مدل‌ها به هیچ‌وجه قادر به نمایش طیف رنگی گسترده نیستند. اما امروزه پروژکتورهای سطح بالاتر می‌توانند WCG اجرا کنند و با HDR نیز رابطه‌ی بهتری دارند اما با قیمتی بسیار بالاتر از یک تلویزیون بزرگ!

حتی بهترین و روشن‌ترین پروژکتورها نیز نسبت به تلویزیون بزرگ ضعیف هستند. اگرچه روشنایی تنها فاکتور نیست اما وقتی صحبت از خروجی نور HDR می‌شود، باید به آن توجه شود.

(برای آشنایی با انواع ویدئو پروژکتور FULL HD به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ از نظر کنتراست

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ: 3. روشنایی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور

روشنایی در پروژکتورها اهمیت بالایی دارید چرا که کنتراست با میزان نور محیطی یک اتاق تغییر می‌کند. هر چه نور محیطی بیشتر باشد، پروژکتور برای نمایش تصاویر به روشنایی بیشتری نیاز دارد. با این حال روشنایی بالا باعث افزایش قیمت پروژکتورها می‌شود. برای مثال پروژکتورهایی با قیمت 2000 دلار بین 1500 تا 3000 لومن روشنایی تولید می‌کنند. از آنجایی که پروژکتورها نور را روی صفحه منعکس می‌کنند، روشنایی واقعی آنها پس از برخورد با چشم‌ها بسیار کمتر می‌شود.

اکثر تلویزیون‌های LED و تلویزیون‌های پیشرفته‌تر مانند QLED یا OLED به راحتی می‌توانند روشنایی بالاتری ارائه دهند. پروژکتورها برای ارائه‌ی یک روشنایی خوب باید به سختی کار کنند و بعلاوه مشکل لامپ پروژکتور نیز یکی از معایب ویدئو پروژکتور محسوب می‌شود که با گذشت زمان کم‌نور می‌شود و تعویض آنها پرهزینه است. پروژکتورهای لیزری مشکل لامپ را ندارند اما همچنان با تلویزیون بزرگ قابل مقایسه نیستند.

اگر می‌توانید اتاق را تاریک کنید، پروژکتور گزینه‌ی بهتری  است و برای چشم‌ها نیز راحت‌تر است اما اگر می‌خواهید تصاویری باکیفیت و روشن با هزینه کم نگهداری داشته باشید، خرید یک تلویزیون بزرگ بهتر است.

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ از نظر روشنایی

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ: 4. دقت رنگ

برای داشتن رنگ‌های واضح و شفاف می‌توانید یک پروژکتور خوب تهیه کنید. پروژکتورهای DLP، LCD یا LCOS می‌توانند با قیمت مناسب، رنگ‌های واضحی نمایش دهند. از طرف دیگر، تلویزیون‌ها برای نمایش رنگ‌های شفاف باید تکنولوژی پیشرفته‌تری داشته باشند و به همین خاطر قیمت بالاتری دارند. بهترین تلویزیون‌های 4K می‌توانند طیف رنگی وسیع‌تری نسبت به اکثر پروژکتورها تولید کنند.

از نظر دقت رنگ تلویزیون‌ها گزینه‌ی بهتری نسبت به پروژکتورها هستند اما اگر مشکل هزینه ندارید، در مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ، ویدئو پروژکتور تصویری بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر ارائه می‌دهد.

(برای آشنایی با انواع پروژکتور بازی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگاز نظر دقت رنگ

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ: 5. کیفیت صدا

از نظر صدا خرید یک تلویزیون بزرگ نسبت به پروژکتور بهتر است و این بدان خاطر است که تلویزیون‌ها اغلب بلندگوهای مناسبی دارند. البته برخی از پروژکتورها نیز دارای بلندگو هستند اما کیفیت این بلندگوها با بلندگوی تلویزیون‌ها قابل مقایسه نیست.

با این حال چه از تلویزیون استفاده کنید یا ویدئو پروژکتور، برای بیشترین بهره از سینمای خانگی خود می‌توانید یک سیستم صوتی جداگانه تهیه کنید ولی در مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ، خرید بلندگوهای خارجی برای پروژکتورها اساسا یک نیاز است، در حالی که تلویزیون‌های بزرگ و باکیفیت امروزی نیازی به بلندگو ندارند.

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ در کیفیت صدا

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ: 6. ویژگی‌های هوشمند

همه‌ی افراد به ویژگی‌های هوشمند تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور نیاز ندارند. ممکن است در حال حاضر تکنولوژی‌های هوشمند لازم را روی یک گیرنده دیجیتال تلویزیون، دانگل یا کنسول متصل داشته باشید اما اگر به دنبال یک پلتفرم با ویژگی‌های هوشمند داخلی هستید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد.

پروژکتورهای امروزی اغلب دارای پلتفرم‌های هوشمند مشابهی هستند که تلویزیون‌های هوشمند ارائه می‌کنند. سامسونگ از پلتفرم Tizen در پروژکتورهای خود استفاده می‌کند، در حالی که سازندگانی مانند Hisense، تلویزیون‌های اندروید/گوگل را ارائه می‌کند که مشابه با Google Chromecast است. اپتما نیز فروشگاه برنامه‌ی خاص خود را ارائه می‌دهد که می‌توانید برنامه‌های پخش مورد علاقه خود را پیدا کنید.

شما همچنین می‌توانید از پلتفرم الکسا، دستیار گوگل یا بیکسبی در صورت پشتیبانی به عنوان دستیار صوتی، استفاده کنید. در واقع تمام ویژگی‌های هوشمند در تلویزیون بزرگ یا پروژکتورها وجود دارد.

(برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی به لیست مدل‌های منتخب تهران پروژکتور مراجعه کنید.)

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون بزرگ در ویژگی‌های هوشمند

ویدئو پروژکتور تلویزیون دار

یکی از انواع پرطرفدار ویدئو پروژکتورها، ویدئو پروژکتور تلویزیون دار است که البته مدل‌های محدودی با این ویژگی ارائه می‌شوند که دارای گیرنده دیجیتال باشند. این ویدئو پروژکتورها قابلیت اتصال به آنتن و گیرنده دیجیتال هستند و می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود را روی صفحه نمایش بزرگ‌تری تماشا کنید.

قیمت ویدئو پروژکتور تلویزیون دار با توجه به برند و نوع آن می‌تواند بسیار متغیر باشد اما می‌توانید در مطلبی دیگر در خصوص نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون نیز مطالعه کنید.

(برای خرید انواع ویدئو پروژکتور 4k به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

ویدئو پروژکتور تلویزیون دار

مقایسه پروژکتور با تلویزیون: کدام یک ارزش خریدن دارد؟

در بیشتر موقعیت‌های سینمای خانگی، خرید تلویزیون بزرگ معمولا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این مساله خیلی عجیب نیست زیرا پروژکتورهای خانگی به فضای بیشتری نیاز دارند و می‌توانند هزینه‌ی بیشتری نیز داشته باشند. با این حال، تجربه‌ی تماشای فیلم در شرایط مشابه با سینما فوق‌العاده است و در این صورت خرید ویدئو پروژکتور می‌تواند بهتر باشد.

برای تجربه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون و فیلم دیدن با پروژکتور می‌توانید مدل‌های مناسب‌تری را انتخاب کنید؛ به ویژه پروژکتورهای پرتاب کوتاه یا پروژکتور پرتاب فوق‌العاده کوتاه گزینه‌های مناسبی برای فضاهای کوچکتر هستند. در نهایت اینکه اگر در مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون تصمیم به خرید ویدئو پروژکتور گرفته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور بزنید تا با انواع پروژکتورها و لوازم جانبی آشنا شوید و بهترین گزینه را تهیه کنید.

منبع مطلب

خرید تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور

مقالات مرتبط

نظرات