تفاوت رزولوشن 1080p و 720p

تفاوت بین رزولوشن 720p و 1080p

وقتی صحبت درباره‌ی کیفیت تصویر تلویزیون، پخش کننده‌های بلور ری، دوربین‌های امنیتی، دور بین‌های DSLR و جدیدترین پروژکتورها یا هر چیز دیگری که قرار است تصاویر ویدئویی را نمایش ‌دهد می‌شود، آن‌ها را با رزولوشن 1080p یا 720p معرفی می‌کنند. اما کدامیک از این دو رزولوشن مناسب هستند؟ با فرض اینکه هر چه عدد بزرگ‌تر، بهتر، انتخاب آسانی خواهید داشت. اما آیا این قانون در انتخاب رزولوشن نیز جواب می‌دهد؟ مخصوصا وقتیکه قرار است سر این انتخاب هزینه‌ی بیشتری نیز خرج کنید. در واقع، تفاوت رزولوشن 720p و 1080p را نوع کاربری شما تعیین می‌کند، که آیا واقعا به وضوح 1080p نیاز دارید یا خیر؟ اگر قصد خرید پروژکتور دارید، لیست مدل‌های منتخب جهان در سایت فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور می‌تواند مرجع خوبی برای شما باشد. برای آشنایی بیشتر در تفاوت رزولوشن 720p و 1080p و اینکه چه عملکردی دارند، در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت بین رزولوشن 720p و 1080p

میزان رزولوشن و تفاوت اساسی بین 1080p و 720p

قبل از اینکه به تفاوت اساسی بین 1080p و 720p بپردازیم لازم است بدانیم که این دو گزینه هر دو میزانی برای مشخص کردن سطح وضوح دستگاه در نمایش تصاویر است. وضوح یا رزولوشن با میزان تولید پیکسل توسط چیپ‌های تعبیه شده در دستگاه، سنجیده می‌شود. هر چقدر در ساختمان چیپ‌ها از متریال مرغوب‌تری استفاده شده و دقت و وسواس بیشتری به خرج رفته باشد، به تناسب تعداد پیکسل‌های تولید شده نیز بیشتر است. برای روشن‌تر شدن مطلب با یک توضیح کوتاه در رابطه با پیکسل متن را آغاز می‌کنیم.

پیکسل چیست؟

پیکسل‌ها کوچکترین واحد در نمایش تصویر هستند. پیکسل‌ها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، همانند تار و پود فرش، نقش و نگار روی تصویر را می‌سازند. درست مثل فرش، که هر چقدر گره‌ها ریزتر باشند، نقش و نگارهای روی فرش زیباتر خواهد شد، تصویر نیز با کوچکتر شدن هر چه بیشتر پیکسل‌ها، بی‌نظیر و خارق العاده خواهد شد.

پیکسل چیست؟

چرا تفاوت رزولوشن 720p و 1080p اهمیت پیدا می‌کند؟

در اصل عدد 1080 و 720 به تعداد پیکسل‌هایی که در طول تصویر ظاهر می‌شوند اشاره دارد. البته که هر چقدر تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، به تناسب به وضوح بالاتر دست پیدا خواهیم کرد. با این حساب باید تصاویر 1080 باید بهتر از تصاویر حاصله از 720 باشند. اما برای بررسی بیشتر باید اشاره کرد که این اعداد فقط به تعداد پیکسل‌های عمودی اشاره دارند و برای مقایسه‌ و تفاوت رزولوشن 720p و 1080p ، باید تعداد پیکسل‌های افقی را نیز در نظر گرفت.

همانطور که می‌دانید و در متن رزولوشن ویدئو پروژکتور توضیح داده شد، تعداد کل پیکسل‌های تولید شده از ضریب تعداد پیکسل‌های افقی و تعداد پیکسل‌های عمودی به دست می‌آید. بنابراین، رزولوشن 720p با میزان پیکسل‌های افقی 1.280 در مجموع قادر به نمایش 921.600 پیکسل است. به نظر عدد بسیار بالایی است، اما در وضوح 1080p چطور؟ وضوح 1080p شامل 1.920 پیکسل افقی است که جمعا قادر به تولید 2.073.600 پیکسل است، (چیزی دو برابر پیکسل‌های تولید شده در رزولوشن 720p).

این بدان معنا است که پروژکتور 1080p می‌تواند تصویری بسیار واضح‌تر از 720p نمایش دهد؟ یا شاید دو برابر واضح‌تر؟ از لحاظ تئوریک بله، اما همانطور که در ادامه‌ی متن به بررسی آن می‌پردازیم، متوجه خواهید شد که موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست.

منظور از عدد P در ادامه‌ی اعداد 1080p و 720p چیست؟

منظور از حرف p در کنار اعداد رزولوشن چیست؟ خیلی از ما به اشتباه فکر می‌کنیم که منظور از حرف P مخفف شده‌ی کلمه‌ی پیکسل است، اما اشتباه می‌کنیم. چون این حرف به معنای پیشرفت تصویر در مقابل درهم آمیختگی یا نمایش مشبک تصاویر Progressive as opposed to interlacing که اصطلاحا به تصاویر برفکی معروف هستند، بر می‌گردد. شاید بهترین روش برای توضیح تفاوت 720p و 1080p و حتی میزان رزولوشن‌های پایین‌تر‎، معرفی تکنولوژی که برای ایجاد صفحه نمایش‌ تلویزیونی CRT بکار می‌رود، باشد.

منظور از عدد P در ادامه‌ی اعداد 1080p و 720p چیست؟

نمایش تصویر در تلویزیون‌های CRT

در تلویزیون‌های قدیمی با استفاده از یک لوله‌ اشعه کاتد (CRT) برای پرتاب الکترون‌ها از چپ به راست و از بالا و پایین استفاده می‌شد، که در نهایت منجر به تولید تصویر در صفحه تلویزیون می‌شد. به این ترتیب، به محض برخورد الکترون‌ها به سطح صفحه و ایجاد درخشش، تصویر در صفحه نمایش ایجاد می‌شود.

اما تصویر حاصله از این تکنولوژی اصلا تعریفی نیست، چرا؟ چون تا الکترون‌ها به پایین‌ترین قسمت سمت راست برسند، تصویر بالاترین قسمت سمت چپ محو شده است، این عدم توازن موجب کاهش شدید کیفیت می‌شود. با گذشت زمان، سیستم تلویزیون‌ها با تقسیم کردن صفحه نمایش، امکان مشاهده همزمان تصویر را بیشتر فراهم کردند. به این ترتیب کمی کیفیت کلی تصویر بهبود پیدا کرد، اما همچنان این سیستم در نمایش حرکات سریع روی صفحه نمایش با چالش زیادی روبه‌رو بود و اصطلاحا Interlacing یا در آمیختگی بالایی داشت.

پیشرفت وضوح تصویر از تلویزیون‌های برفکی تا پروژکتورهای HD

سرانجام، برای بهبود این وضعیت، فناوری بهتری به وجود آمد. اسکن پیشرفته یا Progressive scanning (همان حرف P) که نهایت پیشرفت آن را درت فاوت رزولوشن 720p و 1080p مشاهده می‌کنیم. با اسکن پیشرفته، که بصورت تدریجی به تولید پیکسل می‌پردازد، کل تصویر به یکباره نمایش می‌شوند. تلویزیون‌های قدیمی CRT، فقط توانایی تولید 576 پیکسل (افقی) را دارد و این در مقابل تعداد پیکسل‌های (2.073.600)‌، نشاندهنده‌ی پیشرفت واقعی تکنولوژی‌های بصری است.

پیشرفت وضوح تصویر از تلویزیون‌های برفکی تا پروژکتورهای HD

تفاوت واقعی رزولوشن 720p و 1080p: کدامیک مناسب شما است؟

از نظر تئوریک، پروژکتورهای 1080p به شما تصاویری شارپ‌تر از پروژکتورهایی با رزوولشن 720p خواهند داد، اگر چه که رزولوشن 720p از تلویزیون‌های CRT سال‌ها جلوتر است. در کل وقتی یک فناوری‌ برای اولین بار در دسترس عموم قرار می‌گیرد (هر چند که چندان کارایی نداشته نباشد) خیلی گران‌تر از سایر محصولات عرضه می‌شود، مثل تفاوت رزولوشن 720p و 1080p، که با گذشت زمان شکاف قیمتی این دو پروژکتور به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

سرمایه‌گذاری بر روی هر تکنولوژی در زمان خودش کاملا معقولانه است. اما عوامل دیگری نیز در این رابطه مؤثر هستند، مثلا برای تعیین سطح کیفی پروژکتور نه تنها وضوح، بلکه فاکتورهای بیشتری، مثل اندازه تصویر، اندازه‌ی پرتاب و خیلی از موارد دیگر مخصوصا نوع محتوایی که قرار است نمایش شود، تأثیر بسزایی دارند. به عنوان نمونه اگر قرار است از پروژکتور یک تصویر 70 اینچی بگیرد و فاصله‌ی آن با حضار حدود 3 متر باشد، تفاوت زیادی بین رزولوشن 720p و 1080p نخواهید دید. اما اگر قصد تماشای تصویر در صفحه نمایش بزرگ و از فاصله‌ی دور را دارید، قطعا تماشای تصویر با رزولوشن 1080P نه تنها عالی است بلکه غوغا به پا می‌کند.

تفاوت رزولوشن 720p و 1080p و انتخاب محتوای مناسب

رزولوشن 720p و 1080p هر دو برای نمایش تصاویر با رزولوشن بالا در نظر گرفته شده اند، اما هر کدام از آن‌ها شرایطی دارند که کیفیت تصویر را تحت شعاع قرار می‌دهند. برای مثال، برخی از DVDها هنوز با استاندارد 420p ساخته می‌شوند؛ همینطور اکثر HD DVD‌ها با رزولوشن 720p و پایین‌تر از آن عرضه می‌شوند. بنابراین وقتی حتی دستگاهی مجهز به رزولوشن 1080p دارید، ولی بازهم باید محتواهای خود را با تطبیق‌پذیری رزولوشن 720 تماشا کنید.

از طرفی دیگر، فیلم‌های بلو ری با رزولوشن 1080p عرضه می‌شوند و اگر دستگاهی با رزولوشن اصلی 720p دارید نمایش عالی فیلم‌های بلوری را در پرده نمایش بزرگ آن از دست خواهید داد. (نه اینکه این پروژکتورها قادر به نمایش نباشند، بلکه با کمی افت کیفیتی محتوا را نمایش می‌دهند).

برای گیم و نمایش کلیپ خیلی از سرویس‌های استریمبنگ از رزولوشن 720p پشتیبانی می‌کنند و برای پخش با رزولوشن 1080p به شارژ بیشتری نیاز دارند، در خیلی موارد هم برای کاربران گزینه‌ی انتخاب پخش با رزولوشن دلخواه را نمایش می‌دهند. تحت این شرایط پیشنهاد می‌شود که فیلم‌های خود را در گوشی‌های هوشمند و دوربین‌ها، با رزولوشن 720p ضبط کنید، که کمتر با چالش روبه‌رو شوید.

تفاوت رزولوشن 720p و 1080p و انتخاب محتوای مناسب

شباهتها و تفاوت های رزولوشن 720p و 1080p

استفاده از یک تکنولوژی واحد

در پروژکتورهای 720p و 1080p از یک تکنولوژی واحد یعنی همان Progressive Scanning (اسکن تدریجی) استفاده می‌شود. همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، این تکنولوژی در مقایسه با  تکنولوژی که قبلا در تلویزیون‌ها استفاده می‌شده، بسیار توسعه یافته است.

نمایش تصاویر درخشان

در پروژکتورهای 720p و پروژکتورهای 1080p تصاویر واضحی نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تری نمایش می‌شوند، بطوریکه کیفیت تصاویر 70 اینچ از فاصله‌ی یکسان، قابل مقایسه نیستند.

کیفیت تصویر

همانطور که قبلا هم گفته شد، اصلا تفاوت کیفیت تصویر در ابعاد کوچک مثل گوشی‌های هوشمند، ملموس نیست. اما اگر بخواهید تصاویر را در پرده نمایش بزرگ پروژکتور تماشا کنید. قطعا در نمایش جزئیات، تفاوت رزولوشن 720p و 1080p، بیشتر به چشم خواهد آمد.

قیمت بیشتر

پروژکتورهای 1080p به دلیل وضوح دو برابری از پروژکتورهای 720p با قیمت گرانتری عرضه می‌شوند. وقتی هم بحث هزینه‌ی بیشتر در میان باشد؛ مسلما دقت در خرید و انتخاب پروژکتور با حساسیت بیشتری همراه است.

رزولوشن مناسب گیمرها

اگر به دنبال پروژکتوری هستید که از گیم خود لذت ببرید، پروژکتوری را تهیه کنید که از لحاظ میزان رزولوشن با کنسول شما مطابقت داشته باشد. با تطبیق رزولوشنِ محتوا، کنسول و پروژکتور، تصاویر بی‌نظیر و خارق العاده هستند و گرنه با پروژکتور 1080p و کنسول قدیمی‌تر، تصاویری آنچنان دلچسب و اعجاز آمیز نخواهید داشت.

خرید ویدئو پروژکتور 1080p و پروژکتور 720p از فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور

خرید ویدئو پروژکتور 1080p و پروژکتور 720p از فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور

آیا واقعا رزولوشن 1080p بهتر از رزولوشن 720p است؟ در پاسخ باید گفت که این موضوع واقعا بستگی به شرایط و محتوای مورد نیاز شما دارد. اگر قرار است نهایتا تصاویر را در ابعاد 100 اینچ و در فاصله‌ی کمی ( حدود 3 متر) تماشا کنید که پروژکتور 720p و 1080p برایتان فرقی نخواهد کرد. خیلی از سرویس‌های استریمینگ برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال و گیم و نمایش فیلم های DVD با رزولوشن 720p فوق العاده هستند. اما اگر عشق فیلم‌ هستید و از فیلم‌های بلو ری نمی‌توانید دل بکنید، تماشای آن‌ها باپروژکتورهای 1080p بسیار جذاب و دیدنی است. برای انتخاب یک پروژکتور مناسب با کاربری‌تان به فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور مراجعه کنید.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات