نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ + عکس

استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس‌های درس، سالن‌های کنفرانس و یا حتی به عنوان سینمای خانگی این روزها بسیار فراگیر شده است. یکی از روش‌های نمایش محتوا روی صفحه نمایش ویدئو پروژکتور، اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور است. بنابراین اگر دچار مشکل هستید و نمی‌دانید چگونه صفحه لپ تاپ خود را روی پروژکتور نشان دهید، با ما و ادامه‌ی این مطلب بلاگ تهران پروژکتور همراه باشید تا با نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ و آموزش اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ آشنا شوید.

اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور

نحوه اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور

به لطف پروژکتورهای مدرن، راه‌های زیادی برای تماشای محتواهای مختلف وجود دارد. شما می‌توانید دستگاه‌های بی‌شماری را به پروژکتور خود متصل کنید تا مخاطبان زیادی آن را تماشا کنند. وجود چندین گزینه‌ی اتصال روی پروژکتور، تطبیق‌پذیری آن را افزایش می‌دهد و استفاده از آن را آسان‌تر می‌سازد. نحوه اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ با توجه به پورت‌های موجود روی لپ‌تاپ، فرآیند بسیار ساده‌ای است. اگر لپ‌تاپ شما دارای پورت HDMI است، احتمالا نیازی به آداپتور نخواهید داشت زیرا اکثر پروژکتورها دارای پورت HDMI هستند. همچنین اگر لپ تاپ و پروژکتور شما هر دو دارای پورت VGA هستند، نیازی به آداپتور نخواهید داشت.

بعلاوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ را می‌توانید از طریق یک اتصال بی‌سیم توسط بلوتوث، اشتراک صفحه و حالت جفت‌شدن پروژکتور انجام دهید. در ادامه در مورد روش‌ها و نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ توضیح خواهیم داد.

نحوه اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور

نحوه اتصال بی‌سیم پروژکتور به لپ تاپ

از آنجایی که پروژکتورها یا لپ‌تاپ‌ها ممکن است از نظر پورت‌های اتصال تنوع کافی نداشته باشند، اتصال سیمی همیشه یک گزینه‌ی عملی نیست. این مساله همچنین بدین خاطر است که پروژکتور ممکن است برای همیشه روی سقف نصب باشد. اما روش بی‌سیم برای اتصال لپ‌تاپ به پروژکتور به چه طریقی است؟ برای اتصال لپ‌تاپ به پروژکتور مراحل زیر را دنبال کنید.

نحوه اتصال بی‌سیم پروژکتور به لپ تاپ

  1. حالت جفت شدن پروژکتور

اولین کاری که باید انجام دهید این است که ویدئو پروژکتور و لپ‌تاپ خود را روشن کنید و سپس پروژکتور را روی حالت جفت شدن (pairing mode) قرار دهید. پروژکتور شما دکمه‌ای برای روشن کردن بلوتوث دارد همچنین می‌توانید از ریموت کنترل نیز برای روشن کردن بلوتوث ویدئو پروژکتور و قابل شناسایی کردن آن استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید به دفترچه راهنمای ویدئو پروژکتور خود رجوع کنید.

حالت جفت شدن پروژکتور

  1. اتصال بلوتوث را روشن کنید

وقتی که پروژکتور شما قابل شناسایی شد، به سراغ لپ تاپ خود رفته و بلوتوث آن را روشن کنید. اگر لپ‌تاپ شما از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از آداپتور بلوتوث USB استفاده کنید. آن را به لپ تاپ خود وصل کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را برای تنظیم آن دنبال کنید. روی اتصال کلیک کنید که باید درست زیر نماد بلوتوث باشد. لپ تاپ شروع به اسکن دستگاه‌های بلوتوث موجود می‌کند. از بین دستگاه‌ها پروژکتور خود را پیدا کنید و روی جفت کردن کلیک کنید.

اتصال بلوتوث را روشن کنید

  1. گزینه‌های اشتراک‌گذاری صفحه نمایش

هنگامی که کلیدهای ویندوز و حرف P را با هم فشار دهید، لیستی از گزینه‌های اشتراک‌گذاری صفحه نمایش را در لپ تاپ خود دریافت خواهید کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گزینه‌ی PC Screen Only: این گزینه صفحه نمایش را خاموش می‌کند تا صفحه نمایش لپ‌تاپ شما به اشتراک گذاشته نشود.
  • گزینه‌ی Duplicate: می‌توانید همه چیز در صفحه نمایش را روی پروژکتور به اشتراک بگذارید و همان تصویری که روی پروژکتور می‌بینید را روی لپ‌تاپ نیز خواهید دید.
  • گزینه‌ی Extend: این گزینه با پروژکتور به عنوان اکستنشن صفحه نمایش لپ تاپ شما رفتار می‌کند و فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای نمایش دادن هر فایل لازم است آن را از صفحه نمایش لپ‌تاپ به بخش نمایش روی پروژکتور منتقل کنید.
  • گزینه‌ی Second screen only: با این گزینه می‌توانید همه چیز را از صفحه نمایش لپ تاپ روی پروژکتور به اشتراک بگذارید اما هیچ چیزی روی صفحه نمایش لپ‌تاپ خود نخواهید دید.

گزینه‌های اشتراک‌گذاری صفحه نمایش

نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ با استفاده از کابل

برای اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور در ویندوز 7 و همینطور وصل کردن لپ تاپ به پروژکتور در ویندوز 10 به غیر از روش بی‌سیم که به آن اشاره کردیم، می‌توان از اتصالات سیمی و کابل نیز استفاده کرد. در ادامه به انواع کابل‌ها برای اتصال لب تاپ به پروژکتور اشاره می‌کنیم.

نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ با استفاده از کابل

نحوه اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل HDMI

این روش ساده‌ترین روش برای اتصال پروژکتور به لپ تاپ است. ابتدا بررسی کنید آیا لپ‌تاپ شما پورت HDMI سایز کامل دارد یا خیر و پورت پروژکتور نیز باید مشابه با لپ تاپ شما باشد. با توجه به فاصله‌ی نصب ویدئو پروژکتور، یک کابل HDMI انتخاب کنید. لپ تاپ خود را به شارژر متصل کنید و سپس کابل را به درگاه‌های HDMI لپ‌تاپ و پروژکتور متصل کنید. هر دو دستگاه را روشن کنید تا ببینید آیا با موفقیت به هم متصل شده‌اند یا خیر. کابل‌های HDMI برای پروژکتورهای بازی یا گیمینگ و دریافت تصاویر HQ و سریع‌تر، مفید خواهند بود.

نحوه اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل HDMI

اتصال لپتاپ به پروژکتور با کابل VGA

نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ از طریق کابل VGA نیز شبیه به روش اتصال با کابل HDMI است. لپ تاپ خود را روشن کنید و کابل VGA را به پورت VGA متصل کنید. سر دیگر کابل را به پروژکتور وصل کنید و سپس پروژکتور را روشن کنید. درپوش پروژکتور را بردارید و لنز پروژکتور را باز کنید. به این ترتیب پروژکتور شما باید بلافاصله پس از روشن شدن محتوای روی صفحه نمایش لپ تاپ را نشان دهد و آماده‌ی استفاده است.

اتصال لپتاپ به پروژکتور با کابل VGA

اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل DVI

اگر لپ تاپ و ویدئو پروژکتور شما دارای پورت DVA است می‌توانید از کابل استاندارد DVI برای اتصال آنها به یکدیگر استفاده کنید و همچنین می‌توانید یک آداپتور تهیه کنید و اگر لپ تاپ شما پورت DVI ندارد، از کابل DVA به HDMI برای اتصال لپ تاپ به پروژکتور خود استفاده کنید.

اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل DVI

اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل USB-C

بسیاری از دستگاه‌ها از جمله پروژکتورهای جیبی، به دلیل طراحی‌های فشرده‌تر دارای پورت میکرو یواس‌بی هستند که می‌توانند به راحتی با USB-C سازگار شوند. اگر لپ تاپ شما از پورت USB نوع C برای خروجی ویدئو استفاده می‌کند و پروژکتور شما از ورودی ویدئوی USB-C پشتیبانی می‌کند، می‌توانید این دو را مستقیما با استفاده از کابل USB به هم متصل کنید. اگر پروژکتور از ورودی ویدئوی USB-C پشتیبانی نمی‌کند می‌توانید یک داک تهیه کنید که دارای پورت HDMI باشد و یا یک آداپتور USB-C به HDMI بخرید تا دو دستگاه را به هم متصل کنید.

اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل USB-C

نحوه اتصال پروژکتور به مک با استفاده از کابل

اگر از لپ‌تاپ مک استفاده می‌کنید، می‌توانید در ادامه با نحوه اتصال لپ تاپ مک به دیتا پروژکتور آشنا شوید.

  1. ابتدا کابل را به پورت مک و پروژکتور وصل کنید.

پس از شناسایی نوع کابل (HDMI، DVI یا VGA)، می‌توانید این دو را به هم متصل کنید. بسیاری از پورت‌های اتصال ویدئویی برچسب‌گذاری هستند اما اگر برچسب ندارند، به شکل کابل نگاه کنید و آن را به درگاهی متصل کنید که ظاهر یکسانی دارد. رایج‌ترین پورت در لپ‌تاپ‌ها، پورت VGA است اما اگر لپ تاپ شما پورت VGA ندارد باید پورت HDMI داشته باشد. اما اگر فاقد هر دو این پورت‌ها بود می‌توانید یک آداپتور VGA یا HDMI تهیه کنید.

ابتدا کابل را به پورت مک و پروژکتور وصل کنید.

  1. کلیک روی لوگوی اپل

این لوگو را می‌توانید در سمت چپ منو ببینید که به صورت افقی در بالای صفحه نماش، اجرا می‌شود. اگر مک شما به طور خودکار صفحه نمایش لپ تاپ را به پروژکتور شناسایی کرده و نمایش می‌دهد، نیازی به ادامه‌ی این روش نیست.

کلیک روی لوگوی اپل

  1. روی گزینه‌ی System Preferences کلیک کنید

این گزینه معمولا دومین یا سومین مورد در لیست منو است و سپس روی گزینه‌ی Displays کلیک کنید.

روی گزینه‌ی System Preferences کلیک کنید

  1. روی تب Arrangement کلیک کنید

این تب در بالای پنجره در کنار گزینه‌های General و Color قرار دارد. می‌توانید صفحه نمایش‌های مشخص شده را بکشید و رها کنید و یا می‌توانید برای علامت زدن کادر کنار Mirror Displays کلیک کنید تا یک محتوای مشابه را روی لپ تاپ و پروژکتور نمایش دهید.

روی تب Arrangement کلیک کنید

کابل HDMI بهترین گزینه برای اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ

در مورد نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ با استفاده از کابل HDMI توضیح دادیم. دلیل اصلی استفاده از این نوع کابل، راحتی آن است و این ارتباطی است که به احتمال زیاد در طیف وسیعی از دستگاه‌ها و تجهیزات صوتی و تصویری از جمله پروژکتورها، لپ تاپ و کنسول‌های بازی پیدا خواهید کرد. از آنجایی که استفاده از این کابل بسیار گسترده است، گزینه‌های زیادی برای خرید کابل HDMI نیز وجود دارد و می‌توانید به راحتی یک کابل مناسب و مقرون به صرفه پیدا کنید. بزرگترین مزیت کابل HDMI زمانی که برای اولین بار معرفی شد، این بود که تعداد کابل‌های مورد نیاز را کاهش می‌داد. هم ویدئو و هم صدا از یک کانال عبور می‌کنند و از پیچ و خم‌های کابلی پیچیده‌ی قدیم نجات پیدا خواهید کرد.

کابل HDMI در مورد کیفیت ویدئوها نیز مزایایی به همراه دارد. از آنجایی که سیگنال‌های فشرده نشده را منتقل می‌کند، باعث افت کیفیت تصاویر و ویدئوها نمی‌شود. اگر می‌خواهید بهترین رزولوشن را تجربه کنید، به دنبال کابل‌های HDMI دسته‌ی 2 باشید. چرا که این کابل‌ها در ارسال محتوای 1080 پیکسلی بسیار بهتر از گزینه‌های قبلی این فناوری هستند. اتصال دستگاه‌ها از طریق کابل HDMI نیز بسیار آسان است و به راحتی می‌توانید اتصال را برقرار کنید.

کابل HDMI بهترین گزینه برای اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ

آیا برند لپ تاپ بر نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ تاثیر دارد؟

فرآیند اتصال لپ تاپ به پروژکتور ممکن است بسته به سازنده متفاوت باشد. اتصال پروژکتور به مک نیز با نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ های ویندوز متفاوت است که در مورد آن صحبت کردیم. برای مثال اگر اتصال HDMI را برای مک انجام می‌دهید باید یک آداپتور HDMI تایید شده Apple MFi تهیه کنید. در ادامه در مورد فرآیند اتصال دو پروژکتور محبوب دل و لنوو به پروژکتور صحبت خواهیم کرد:

لپ‌تاپ‌های لنوو (Lenovo)

لنوو مدل‌های مختلفی دارد که همه‌ی آنها از نظر ویژگی‌ها مشابه هم نیستند اما حداقل همه‌ی مدل‌ها به یک یا چند کانکتور نمایشگر خارجی مجهز هستند. همه‌ی سری Think Padهای لنوو مجهز به پورت VGA هستند و بنابران روش اتصال با کابل VGA می‌تواند بهترین گزینه برای اتصال لپ تاپ‌های لنوو به پروژکتور باشد.

لپ‌تاپ‌های لنوو (Lenovo)

لپ‌تاپ‌های دل (Dell)

یکی دیگر از انواع لپ تاپ‌های پرطرفدار و مقرون به صرفه، لپ تاپ دل است. مانند سایر رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز، اولین کاری که باید در اتصال لپ تاپ Dell به پروژکتور انجام دهید، بررسی نوع اتصال‌دهنده‌های نمایشگر خارجی است. اگر لپ تاپ شما دارای پورت HDMI، VGA یا DVI است و پروژکتور شما نیز از یکی از این پورت‌ها پشتیبانی می‌کند، کافی است اتصال مستقیم از طریق کابل را انجام دهید. برای دریافت تنظیمات صفحه نمایش کامپیوتر دل خود، می‌توانید کلید Fn در پایین سمت جپ را نگه دارید و سپس دکمه‌ی F8 را فشار دهید تا از میان آنها حرکت کنید.

لپ‌تاپ‌های دل (Dell)

نکات عیب‌یابی در نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ

با نکاتی که در مورد نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ معرفی کردیم، باید بتوانید به راحتی این دو دستگاه را به هم متصل کنید اما اگر تصویر فورا روی پروژکتور نمایش داده نمی‌شود باید علت عدم اتصال لپ تاپ به پروژکتور را بررسی کنید. برای رفع این مشکل در نحوه اتصال پروژکتور به کامپیوتر نکات زیر را بررسی کنید.

نکات عیب‌یابی در نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ

نکته‌ی اول: اتصالات را دوباره بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که کابل HDMI یا سایر انواع کابل‌هایی که برای اتصال پروژکتور به لپ تاپ استفاده کرده‌اید، به درستی وصل باشند. بعضی اوقات ممکن است در حین راه‌اندازی بدون اینکه متوجه شوید، اتصال کابل شل شود. اگر اتصال کابل ایمن به نظر می‌رسد به تنظیمان لپ‌تاپ خود بروید و اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ برای ارسال محتوا از طریق کابل HDMI فعال است.

نکته‌ی اول: اتصالات را دوباره بررسی کنید

نکته‌ی دوم: هر دو دستگاه‌ها را مجددا راه‌اندازی کنید

اکثر دستگاه‌ها اتصال جدید را به طور خودکار تشخیص می‌دهند اما گاهی اوقات نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند. با رها کردن اتصال در جای خود، پروژکتور و لپ‌تاپ را خاموش کنید. هنگامی که آنها را راه‌اندازی مجدد می‌کنید، ابتدا پروژکتور را روشن کنید و سپس کامپیوتر را روشن کنید. این کار هر گونه مشکلی که در تشخیص اتصال هر یک از دستگاه‌ها وجود دارد را برطرف می‌کند.

نکته‌ی دوم: هر دو دستگاه‌ها را مجددا راه‌اندازی کنید

نکته‌ی سوم: کابل‌ها را بررسی کنید

تکنولوژی HDMI به گونه‌ای طراحی شده است که سازگاری عقب‌رو داشته باشد و به همین خاطر می‌توانید بدون نگرانی از کابل رده 2 برای اتصال رده 1 استفاده کنید. اما اگر برعکس این باشد حتما با مشکل مواجه خواهید شد. اگر یک کابل HDMI قدیمی را با تجهیزات جدیدتر استفاده کنید، ممکن است نتواند به اندازه‌ی کافی سیگنال‌ها را کنترل کند. اگر تصویر پیکسلی یا مسدود به نظر می‌رسد، احتمالا باید کابل جدیدتری تهیه کنید. یک کابل قدیمی همچنین می‌تواند مسئول مشکلات اتصال متناوب یا از دست دادن صدا باشد.

نکته‌ی سوم: کابل‌ها را بررسی کنید

سخن پایانی

وقتی نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ را از روش‌های مختلف یاد گرفتید، می‌توانید بدون مشکل در هر زمانی که می‌خواهید، صفحه نمایش لپ تاپ خود را روی پروژکتور به اشتراک بگذارید. بسته به موقعیت پروژکتور می‌توانید یک اتصال سیمی یا بی‌سیم را امتحان کنید. برای اتصالات سیمی اولین کاری که باید انجام دهید این است که اتصالات لپ تاپ و پروژکتور خود را بررسی کنید. همانطور که گفتیم اکثر لپ تاپ‌ها دارای پورت‌های HDMI، VGA یا DVI هستند و اتصال از طریق کابل HDMI راحت‌ترین روش برای اتصال لپ تاپ به پروژکتور است. اگر پورت HDMI پروژکتور شما با لپ تاپ متفاوت است نیز می‌توانید از آداپتور HDMI برای برقراری اتصال استفاده کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

حشمت اله طالشی
۱۷ اسفند ۱۴۰۱

عالی بود باتشکر از شما

اضافه کردن نظر جدید