نسبت پرتاب و زوم در ویدئو پروژکتور: (Throw Ratio) در پروژکتور به چه معنی است؟

نسبت پرتاب و زوم در ویدئو پروژکتور

هنگام خرید پروژکتور، باید مجموعه‌ای از مشخصات را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید دستگاهی را که خریداری می‌کنید، مناسب نیازهای خاص شما هست یا خیر. مشخصاتی نظیر میزان روشنایی، رزولوشن پروژکتور، کنتراست و امثالهم بسیار اهمیت دارد ولی یک عامل مهمی که باعث جلوه‌گری تمامی این ویژگی‌های است و اگر به درستی مشخص نشود کیفیت پروژکتور را تخریب می‌کند نسبت پرتاب پروژکتور (Throw ratio) است. برای داشتن قاب تصویر متناسب از ویدئو پروژکتور، نسبت پرتاب آن را، یعنی فاصله‌ی بین لنز دستگاه و پرده نمایش، بسیار حائز اهمیت است. در مطلب پیش رو می‌خواهیم درباره مفهوم نسب پرتاب و زوم در ویدئو پروژکتور صحبت کنیم.

البته این کار بصورت تخصصی توسط نصاب پروژکتور ارزیابی می‌شود اما خوب برای کسی که می‌خواهد برای اتاق کنفرانس یا کلاس درس پروژکتور تهیه کند، تخمین فاصله و جایگاه پروژکتور جزو الزامات است. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه با پشتیبانی فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور تماس حاصل کنید. در این متن به بررسی نسبت پرتاب (Throw Ratio)، فاصله پرتاب (Throw Distance)، عرض تصویر (Image Width)، محاسبه‌ی نرخ پرتاب و برد پروژکتور می‌پردازیم.

نسبت پرتاب در ویدئو پروژکتور

منظور از نسبت پرتاب و زوم در ویدئو پروژکتور چیست؟

هر پروژکتور به لنزی مجهز است که توانایی پرتاب نور را تا فاصله‌ای مشخص دارد، که اگر از آن دورتر باشد تصویر کاملا کدر و نا مطلوب است و اگر از آن نزدیک‌تر باشد تصویر با نمایش پیکسلی، بسیار آزار دهنده است. در هر حال تصاویر خوب و دلچسبی از دستگاه نخواهید داشت و با آزار چشم بی‌خیال تماشای تصاویر از پروژکتور می‌شوید. اما با در نظر گرفتن فاصله پرتاب پروژکتور (پروژکتور پرتاب بلند یا پروژکتور پرتاب کوتاه)، نسبت پرتاب پروژکتور و در نظر گرفتن عرض تصویر دلخواه، می‌توانید فاصله‌ی پروژکتور را تا صفحه نمایش تعیین کنید.

منظور از نسبت پرتاب در پروژکتور چیست؟

نسبت پرتاب (Throw Ratio): رابطه بین فاصل پرتاب و عرض تصویر در ویدئو پروژکتور

نسبت پرتاب Throw Ratio، رابطه بین فاصله پرتاب و عرض تصویر، یعنی به ما می‌گوید چه سایزی از تصویر را در چه فاصله‌ای می‌توانیم داشته باشیم.

نسبت پرتاب Throw Ratio

فاصله‌ی پرتاب (Throw Distance): فاصله بین لنز پروژکتور و پرده نمایش

منظور از فاصله‌ی پرتاب Throw Distance، یعنی فاصله‌ی بین لنز پروژکتور و پرده نمایش است. به این ترتیب، بنابر فضای مورد نظر می‌توان پروژکتورهای پرتاب بلند یا پروژکتورهای پرتاب کوتاه را که دارای فاصله‌ی پرتاب متفاوتی هستند، انتخاب کرد.

فاصله‌ی پرتاب Throw Distance

عرض تصویر (Image Width): چه قاب تصویری مد نظر دارید؟

عرض تصویر Image Width، منظور عرض تصویری است که قرار است از فاصله‌ی معین نمایش داده شود.

عرض تصویر Image Width

چرا نسبت پرتاب و زوم در ویدئو پروژکتور مهم است؟

مقدار نسبت پرتاب پروژکتور به شما می‌گوید که برای داشتن تصویری به عرض یک متر (برای آسانی در تخمین سایزها، در این متن از واحد متر استفاده می‌شود) چه مقدار باید پروژکتور از صفحه نمایش فاصله داشته باشد. مثلا پروژکتوری با نسبت پرتاب 2.4:1 یعنی با فاصله 2.4 متری پروژکتور از صفحه نمایش، می‌تواند تصویری به عرض 1 متر ارائه دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید تصویری به عرض 10 متر داشته باشید و نسبتِ پرتاب پروژکتور 2.4:1 است، طبق معادله 2.4 ضربدر 10 باید دستگاه را حدود 24 متر دورتر از پرده نمایش قرار دهید تا کل تصویر برایتان نمایش شود. بیشتر پروژکتورها دارای دامنه رایج با نسبتِ پرتاب 1 : 2.2 – 1.8 هستند.

‌توجه: در طول این متن، ما نسبتِ پرتاب افقی را بررسی می‌کنیم، به این معنا که نسبتِ پرتاب به عنوان فاصله پرتاب در مقایسه با عرض تصویر توصیف می‌شود. در برخی موارد نیز، نسبتِ پرتاب بر اساس فاصله پرتاب تا ارتفاع تصویر (نسبتِ پرتاب عمودی) یا مورب تصویر (نسبتِ پرتاب مورب) اندازه گیری می‌شود.

چرا نسبت پرتاب در ویدئو پروژکتور مهم است؟

محاسبه‌ی نسبت پرتاب یا نرخ پرتاب در ویدئو پروژکتور

استفاده از معادله نسبتِ پرتاب و تغییرات آن هنگام انتخاب پروژکتور مطابق با درخواست و موقعیت شما ضروری است. مهم است که موقعیت پروژکتور خود و سایز قاب تصویری را که می‌خواهید (چقدر از صفحه نمایش را پوشش می‌دهد) با استفاده از معادله نسبتِ پرتاب تعیین کنید:

محاسبه‌ی سریع و دقیق نسبت پرتاب یا نرخ پرتاب در ویدئو پروژکتور

1. تعیین نسبت پرتاب ایده آل پروژکتور با توجه به اندازه صفحه دلخواه شما:

نسبت پرتاب = فاصله پرتاب / عرض تصویر

اگر می‌خواهید عرض تصویر شما 20 متر باشد و تخمین زده‌اید که پروژکتورتان را 30 متر دورتر از صفحه نمایش قرار دهید با انجام معادله بالا یعنی تقسیم فاصله پرتاب 30 بر عرض تصویر 20 به یک پروژکتور با نسبتِ پرتاب 1.5 نیاز دارید. البته پروژکتوری با محدوده نسبتِ پرتاب 0.9 – 1.75 برای شما مناسب باشد.

تعیین نسبت پرتاب ایده آل با توجه به اندازه صفحه را چگونه محاسبه کنیم

2. محل نصب پروژکتور مطابق با نسبت پرتاب و عرض صفحه دلخواه:

فاصله پرتاب = نسبت پرتاب * عرض تصویر

اگر می‌خواهید تصویری به عرض 20 متر با استفاده از پروژکتور با نسبتِ پرتاب 1.5 ارائه دهید، طبق معادله باید عدد نسبت پرتاب یعنی 1.5 را به عرض تصویر مورد نظر 20 متر ضرب کنید، بنابراین پروژکتور باید 30 متر دورتر از پرده نمایش نصب شود.

محل نصب پروژکتور مطابق با نسبت پرتاب و عرض صفحه دلخواه چگونه است

3. محاسبه‌ی عرض تصویر نسبت به فاصله پرتاب و نسبت پرتاب‌:

عرض تصویر = فاصله پرتاب / نسبت پرتاب

اگر یک پروژکتور با نسبتِ پرتاب 1.5 دارید و آن را می‌خواهید در فاصله 30 متر قرار دهید، طبق محاسبه، عرض تصویر ایجاد شده (1.5 تقسیم بر 30) 20 متر است.

مرکز تخصصی فروش انواع ویدئو پروژکتور در ایران: تهران پروژکتور

امیدواریم که این مطلب هم که به طور تخصصی درباره نسبت پرتاب و زوم در ویدئو پروژکتورها نوشتیم برای شما حسابی مفید واقع شده باشد. ما سعی می‌کنیم به صورت هفتگی موضوعاتی که دغدغه ذهنی شما مخاطبان است را با مطالب مفصل وبلاگ پاسخ دهیم. برای مشاهده جدیدترین محصولات ما حتما سری به صفحه اصلی فروشگاه تهران پروژکتور هم بزنید. ما در زمره‌ی اولین و تخصصی‌ترین مراکز فروش ویدئو پروژکتور در ایران هستیم و عرضه کننده جدیدترین محصولات برندهای معتبر در این حوزه به حساب می‌آییم. بزودی با مطلب دیگری به سراغ شما مخاطبان درجه یک وب سایت تهران پروژکتور خواهیم آمد.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات