8 تفاوت پروژکتور با تلویزیون که پیش از خرید باید بدانید!

8 تفاوت پروژکتور با تلویزیون که پیش از خرید باید بدانید!

انتخاب بین پروژکتور و تلویزیون خیلی کار راحتی نیست. خیلی از مردم پیش‌فرض ذهنی‌شان این است که حتما باید تلویزیون داشته باشند تا بتوانند شوهای موردعلاقه‌شان را نگاه کنند. انگار که تلویزیون آن چیزی است که باید باشد و پروژکتور (تازه اصلا اگر کسی به آن فکر کند) فقط به کار ارائه‌های دانشگاهی و تجاری می‌آید. ولی به نظر ما این خیلی بی‌انصافی است. چون راستش را بخواهید تفاوت پروژکتور با تلویزیون شاید خیلی هم چشم‌گیر نباشد. حتی پروژکتورها بعضا قیمت‌های خیلی مناسب‌تری دارند، دسترس‌پذیرتر هستند و خلاصه اگر از تلویزیون‌‌ها بیشتر نباشند، کمتر نیستند. ولی خب انتخاب هر کدام از آن‌ها به خودتان بستگی دارد. ما در این مقاله تفاوت پروژکتور با تلویزیون را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم بهترین انتخاب را داشته باشید.

مهم‌ترین تفاوت پروژکتور با تلویزیون

1. تفاوت مهم پروژکتور با تلویزیون – یکی بسیار گرانتر از دیگری!

یک تفاوت پروژکتور با تلویزیون که اصلا هم چیز کمی نیست، هزینه‌ای است که باید صرف خرید هر کدام کنید. در کل پروژکتورها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند؛ دست‌کم به لحاظ اندازه ابعاد پرده نمایش. می‌توانید با زیر 1000 دلار سرمایه، یک پروژکتور HD با صفحه نمایش 100 اینچی بخرید؛ در حالی که تلویزیون 80 اینچی حداقل 1500 دلار قیمت دارد؛ تازه اگر بیش از این نباشد. اندازه صفحه نمایشگر هر چه که باشد معمولا نقطه شروع خیلی از خریداران است و بعد همه چیز در شعاع قیمت قرار می‌گیرد؛ مثل تکنولوژی OLED در تلویزیون‌ها و لیزرها در پروژکتورهای HD.

تفاوت پروژکتور با تلویزیون در چیست؟

یک تفاوت مهم پروژکتور با تلویزیون در ماندگاری آنها است

تلویزیون‌های جدید تقریبا هزینه نگهداری ندارند. LEDهایی که به آن‌ها نیرو می‌دهند چنان طول عمر بالایی دارند که وقتی خراب شوند، بیشتر آدم دوست دارد کل تلویزیون را عوض کند تا اینکه نگران قطعه خراب‌شده باشد. این تفاوت در ماندگاری پروژکتور و تلویزیون خیلی مهم است. از سوی دیگر، پروژکتورها لامپ دارند و لامپ هم امکان سوختن دارد. تازه باید به این هم توجه کنید که ممکن است داخل پروژکتورتان خاک بنشیند. بعضی‌ها هستند که حوصله هیچ کاری برای نگهداری وسیله خود را ندارند؛ این است که همین یک ویژگی‌ هم می‌تواند کافی باشد تا به تلویزیون متمایل شوند تا پروژکتور. عمر لامپ‌ها هم که اصلا کم نیست. ولی بهرحال اگر خواستید لامپ پروژکتور خود را عوض کنید، می‌توانید از برای خرید لامپ پروژکتور به فروشگاه اینترنتی تهران ‌پروژکتور مراجعه کنید.

یک تفاوت مهم پروژکتور با تلویزیون درماندگاری آن‌هاست

3. تفاوت پروژکتور با تلویزیون در رزولوشن هم هست!

رزولوشن 4K برای خود این روزها خیلی اعتبار به هم زده است. این دو دستگاه هر دو می‌توانند رزولوشن بالا داشته باشند. اما تفاوت پروژکتور با تلویزیون فقط در میزان عددی رزولوشن نیست. اگر رزولوشن 4k داشته باشید و صفحه نمایشتان بزرگ نباشد، اصلا متوجه آن نخواهید شد. به زور جا دادن آن تعداد پیکسل در یک تلویزیون با اندازه معمولی، یعنی توی سر جنس زدن و ندیدن ویژگی‌های خاصش. تفاوت پروژکتور و تلویزیون در این زمینه زیاد است.

تفاوت پروژکتور و تلویزیون در یک مسئله دیگر هم هست: نمایش جزئیات. واقعیت است که نمایش جزئیات 4k در پروژکتورهای HD آنقدر خوب هست که به نظر ما می‎‌تواند برنده رقابت اعلام شود. هر چند باید بگوییم با بزرگتر شدن سال به سال تلویزیون، فاصله اندازه صفحه بین این دستگاه، مدام در حال کمتر شدن است. با این حال، هنوز خیلی مانده که تلویزیون به لحاظ اندازه صفحه به پای پروژکتور برسد.

تفاوت پروژکتور با تلویزیون در رزولوشن هم هست!

4. رقابت بین تلویزیون و پروژکتور – پروژکتور با صفحه بزرگترش برنده است!

در زمینه اندازه صفحه، تفاوت اندازه صفحه پروژکتور و تلویزیون آنقدر هست که به راحتی وزنه پروژکتور را سنگین‌تر می‌کند. هر چند همانطور که گفته شد، این شکاف در حال بسته شدن است. تلویزیون‌های مدرن در حال بزرگ شدن و رسیدن به 80 اینچ هستند؛ البته که مدل‌های 100 اینچی هم وجود دارد. ما چشم‌انتظار افزایش آن عدد هستیم؛ اما باید در نظر داشته باشیم تلویزیون‎‌ها محدودیت جدی در بزرگ‌تر شدن دارند؛ چرا که در نهایت باید یک نفر بتواند این دستگاه را به خانه شما بیاورد و نصب کند دیگر! کی می‌تواند تلویزیون 100 اینچی را برای شما حمل و بعد هم نصب کند؟ علاوه بر این، تلویزیون‌های بزرگ به اندازه خون آدم قیمت دارند.

رقابت بین تلویزیون و پروژکتور

5. روشنایی تلویزیون از پروژکتور بیشتر است

روشنایی مهم است؛ چرا که هر چقدر نور صفحه کمتر باشد، برای اینکه تصویر روشن بماند، باید اتاق تاریک‌تر باشد. اکثر پروژکتورها برای اینکه بتوانند تصاویر زنده تولید کنند، به یک اتاق تاریک نیاز دارند؛ به فکر یک اتاق رسانه یا سینمای خانگی مخصوص باشید. پروژکتورها آنقدر نور ندارند که بتوانند با یک اتاق پذیرایی پر نور و گل‌وگشاد رقابت کنند؛ اگر هم بتوانند چندان دندان‌گیر نیست. بنابراین یک تفاوت پروژکتور و تلویزیون در میزان روشنایی است.

اما از سوی دیگر تلویزیون‌ها روشنایی کافی دارند؛ مخصوصا تلویزیون‌های مدرن LED. حالا البته همیشه روشن بودن هم خوب نیست. اگر اتاقتان تاریک است (مثلا یک اتاق مخصوص سینما دارید)، نور کمی که پروژکتور دارد ممکن است بیشتر به کارتان بیاید. اما عموما سهولت استفاده و چندمنظوره بودن تلویزیون آن را جلو می‌اندازد. تفاوت پروژکتور و تلویزیون در مورد روشنایی واقعا چشم‌گیر است.

روشنایی تلویزیون از پروژکتور بیشتر است

6. کنتراست پروژکتور نسبت به تلویزیون کمتر است

پروژکتورها می‌توانند نرخ کنتراست بسیار بالایی داشته باشند (مثلا مدل UHD60 اوپتما نرخ کنتراست 1000000:1 دارد). مسئله این است که کنتراست هم بخشی از محصول روشنایی خوب است. همانطور که گفته شد، پروژکتور کنتراست را ضعیف کرده و از بین می‌برد؛ مگر اینکه اتاق تاریکی داشته باشید.

تلویزیون‌ها انقدر روشنایی دارند که از پس محیط بربیایند. اگر هم به دنبال یک مدل OLED هستید، بخاطر تکنولوژی صفحه، کنتراست بی‌نهایت خواهید داشت. اگر کنتراست برایتان مهم است یا اینکه ممکن است در هر جایی جز یک اتاق سینمایی تاریک به تماشا بنشینید، تلویزیون بهترین انتخاب موجود برای شماست. باید اعتراف کنیم تفاوت پروژکتور و تلویزیون در این زمینه خیلی خیلی زیاد است.

وجه تمایز تلویزیون‌های عادی با ویدئو پروژکتورها

7. خانه‌های کوچک امروز، جایی برای صفحه بزرگ پروژکتور ندارد

خود پروزکتورها جای کمی می‌گیرند. این صفجه است که با فاصله ایجاد می‌شود. در نهایت هم تصویر واقعی که می‌دهد نسبتا کوچک است. اگر بخواهید یک صفحه‌ی بزرگ را در اتاقی زیادی کوچک جا بدهید، مجبور می‌شوید خیلی نزدیک به صفحه بنشینید و نهایتا خیلی از جزئیات صفحه را نبینید. چون کارکرد پروژکتور این است که صفحه‌اش بزرگ باشد، ما در بررسی تفاوت پروژکتور و تلویزیون، امتیاز را از این لحاظ به تلویزیون می‌دهیم.

8. صدای پروژکتور نسبت به تلویزیون کم می‌آورد

تفاوت پروژکتور و تلویزیون از نظر صدا هم قابل‌توجه است. تقریبا همه تلویزیون‌ها بلندگوهای داخلی خودشان را دارند. هر چند خیلی از پروژکتورها هم همینطور هستند؛ ولی کم پیش می‌آید که کیفیت خوبی داشته باشند. برای اینکه تجربه‌ی درست‌وحسابی از سینمای خانگی داشته باشید، باید یک سیستم صوتی خوب و ویژه هم داشته باشید. چون همانطور که گفته شد، همیشه اینطور نیست که پروژکتورها بلندگوی خودشان را داشته باشند و اگر هم داشته باشند، بی‌کیفیت‌تر از تلویزیون‌ها هستند. بنابراین تفاوت صدای پروژکتور و تلویزیون را باید جدی بگیرید.

تفاوت پروژکتور و تلویزیون در صداپردازی

آخر کدام را بخریم؟

با اینکه تلویزیون‌ها، در چند زمینه از پروژکتورها امتیاز بیشتری گرفتند (پنج در مقابل سه)؛ اما همچنان رقابت نزدیک است. در آخر، اینکه چه چیزی برای شما بهتر باشد، به خودتان برمی‌گردد و برنامه‌ای که برای استفاده از آن دارید. ولی خب این حق شماست که آن‌ها را دقیق بشناسید و آگاهانه انتخاب کنید. برای مشاهده و مقایسه انواع ویدئو پروژکتورها سری به فروشگاه تهران پروژکتور بزنید. اگر هم نیاز به مشاوره فنی داشتید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات