مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES

مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES

همیشه مشاهده رقابت بین دو حریف لذت بخش است، مخصوصا اگر که هر دو رقیب ستاره‌ای‌، برای خودشان باشند. حالا ما قصد داریم که در اینجا با مقایسه دو پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES رقابت دلچسبی را برایتان توصیف کنیم. رقابت تنگاتنگ بین دو رقیب درجه یک، که هر دو آن‌ها در نوع خودشان، بی‌نظیر هستند، تا حدی که پروژکتور Optoma UHD40 به عنوان منتخب بهترین ویدئو پروژکتور خانگی نیز معرفی شده است. بنابراین بحث سر انتخاب بهترین‌ها است.

شاید با خودتان بگویید حالا اصلا چرا پروژکتور؟ با خرید بی دردسر یک تلویزیون بزرگ، دیگر همه چیز برای تماشای فیلم و زدن گیم در دورهمی، حسابی جور است. اما یادتان باشد، بزرگترین اندازه‌ای که از یک تلویزیون می‌توانید بگیرید نهایتا 100 اینچ است که در مقابل پرده نمایش بزرگ پروژکتور اصلا به چشم نمی‌آید. در عوض یک پروژکتور سبک و شیک، با یک آمپلی فایر و اسپیکر خوب، می‌تواند شما را به تماشای مسابقه‌ی فوتبال در صفحه نمایش 300 اینچی دعوت کند. اگر بعد از خواندن این متن، قصد خرید پروژکتور (این دو مدل یا هر نوع دیگری) داشتید، می‌توانید سری به فروشگاه اینترنتی تهران‌پروژکتور بزنید و از لیست پروژکتورهای منتخب، مدل مورد نظرتان را بیابید.

مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES از لحاظ وزن

یکی از ویژگی‌های مهم برای تفاوت‌سنجی پروژکتورها، وزن آن‌ها است. در واقع وزن یک دستگاه می‌تواند نحوه‌ی کاربری آن را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. پروژکتور Sony VPL- VW270ES با وزن 18 کیلوگرم بیشتر از سه برابر، سنگین‌تر از پروژکتور‌ Optoma UHD40 (با وزن 5.2 کیلوگرم) است. هر چقدر پروژکتور، مثل اپتما مدل UHD40 سبک‌تر باشد، حمل و نصب آسان‌تری دارد، می‌توان آن را بر روی میز کوچکی گذاشت، برای دورهمی‌ها در مکان‌های مختلف آن را با خود حمل کرد و از این جور موارد. اما پروژکتور سنگین، مثل سونی مدل VPL-VW270ES  باید یک جایگاه ثابت برای نصب داشته باشند و حتی در فضاهای کوچک استفاده از آن با چالش روبه‌رو می‌شود. با این تفاسیر پروژکتور اپتما یک هیچ، از پروژکتور سونی VPL-VW270ES جلو می‌افتد.

مقایسه Optoma UHD40 و Sony VW270ES

مقایسه ویژگی‌های ظاهری پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES

برای مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VPL-VW270ES در ابتدا ویژگی‌های ظاهری از قبیل مجموعه پورت‌های اتصالات، زوم و فوکوس مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن ویژگی‌های فنی را مرور می‌کنیم.

پروژکتور Optoma UHD40

بر روی پنل بالایی پروژکتور Optoma UHD40 دکمه‌های تنظیماتِ زوم و فوکوس، و در عقب آن هم مجموعه پورت‌های اتصالات موردنیاز تعبیه شده است. اپتما UHD40 پنل اتصالات پر و پیمانی دارد و مهم‌ترین آن‌ها شامل 2 پورت HDMI (که یکی از آن‌ها از برای پشتیبانی از 4K است) و یک پورت USB نوع A که با استفاده از آن می‌توانید وسایل و مموری‌ها USB‌ خود را بدون اتصال به کامپیوتر، به دستگاه متصل کنید. یکی از ویژگی‌های کاربر پسند ویدئو پروژکتور اپتما مدل UHD40 وجود یک جفت بلندگوی 5 وات و پورت ورودی و خروجی صدای 3.5 میلی‌متری است که شرایط را برای پخش صدا مهیا می‌سازد. در مجموع باید گفت طراحی و کیفیت اپتما در این بخش نیز کاملا رضایت بخش است.

پروژکتور Sony VW270ES

در این قسمت به بررسی ویژگی‌های ظاهری پروژکتور Sony VW270ES با نام کامل Sony VPL-VW270ES می‌پردازیم. کنترل زوم و فوکوس 1/2 برابری این پروژکتور به علاوه امکان تغییر لنز، شرایط را برای تنظیم پخش تصویر از فاصله‌های مختلف با دقت تمام، فراهم ساخته است.  سازندگان این دستگاه ادعا دارند که سونی مدل VW270ES به طور ویژه برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. از لحاظ پنل اتصالات نیز کاملا بی عیب و نقص است. مهم‌ترین پورت‌های اتصالات آن شامل: 2 پورت HDMI و یک پورت USB است که قابلیت اتصال هر نوع دستگاهی را دارد. شاید تنها ایراد وسواس گونه‌ای که بتوانیم روی این دستگاه بگذاریم، عدم ارائه عینک‌های سه‌بعدی به همراه پروژکتور است. البته اکثر پروژکتورهای سه بعدی بدون عینک ارائه می‌شوند، اما از این مدل با چنان قیمت بالایی که دارد، انتظار می‌رود که به همراه عینک ارائه شود.

Optoma UHD40

مقایسه ویژگی‌های فنی پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES

قبل از شروع مقایسه ویژگی‌های فنی پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES باید به این نکته اشاره کرد که هر دوی این پروژکتورها تصاویر را با کیفیت 4k به نمایش می‌گذارند، اما مدل UHD40 با تکنیک و روش خاصی به نام Pixel Shifting به این کیفیت دست یافته، در صورتیکه مدل VW270ES یک پروژکتور 4K اصیل است. به این ترتیب، مقایسه‌ی کیفیتی این دو پروژکتور برای کاربرانی که در خرید پروژکتور شِبه 4k و پروژکتور 4K اصل مردد هستند، می‌تواند خیلی راه گشا و جالب باشد.

ویژگی‌های فنی پروژکتور Optoma UHD40

پروژکتور اپتما UHD40 دارای رزولوشن 4K UHD باضریب پیکسلی 3840* 2160 و نسبت تصویر 16:9 است. روشنایی 2.400 لومن در کنار نرخ کنتراست 500.000:1 تصاویر را با کیفیتی عالی به نمایش می‌گذارد که گویا پرده‌ای از واقعیت برای شما به تصویر کشیده شده است. پروژکتور UHD40 برای دستیابی به کیفیت 4k از تکنولوژی Pixel Shifting (به جای تولید پیکسل، با جابه‌جایی پیکسلی، کیفیتی نزدیک به 4k ایجاد می‌شود) بهره گرفته است. پروژکتورهایی که از این ترفند استفاده می‌کنند، پروژکتور 4k نامیده می‌شوند.

وبسایت Whathifi که یکی از معتبرترین وبسایت‌های اخبار تکنولوژی است، پروژکتور Optoma UHD40 را بخاطر کیفیت عالی و قیمت مقرون بصرفه، جزو پروژکتوری 5 ستاره زیر 1500 دلار، معرفی کرده است.

  • تکنولوژی ساختDLP
  • روشنایی 2400 لومن
  • رزولوشن 3840 * 2160 (UHD)
  • عمر لامپ 4000 ساعته (در حالت نرمال) و 15.000 ساعته (در حالت اکو)
  • نرخ کنتراست: 500.000:1

خصوصیات فنی پروژکتور Sony VPL-VW270ES

در ادامه مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES، ویژگی‌های فنی پروژکتور Sony VPL-VW270ES را به اختصار مرور می‌کنیم. پروژکتور VPL-VW270ES دارای وضوح 4K واقعی که به آن 4K SXDR نیز می‌گویند (با ضریب پیکسلی 4096 * 2160) است. بخاطر همین رزولوشن بالا و داشتن پنل 4k اصیل، قیمت این پروژکتور سرسام آور شده و راه را برای رقبا باز کرده است. روشنایی خروجی این پروژکتور 1500 لومن است و عمر لامپ آن نیز در حالت اقتصادی یا همان اکو نهایتا به ‌6.000 ساعت می‌رسد.

این ویدیو پروژکتور به طور کاملا تخصصی برای نمایش محتوا با کیفیت HDR10 و HLG (از انواع فرمت پردازش تصویر) تطبیق‌پذیر است؛ اما از دالبی ویژن یا HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند (حتی نمی‌تواند برای پشتیبانی از آن‌ها به روزرسانی شود). از حق نگذریم، همانطور که ادعا شد در نمایش گیم و بازی فوتبال یک پروژکتور تمام عیار است که البته با قیمتی که دارد چیز شگفتی نیست.

مسلما پروژکتور سونی بی‌نظیر است، اما انصافا اپتما با قیمت کمتر و بازدهی بیشتر، خیلی قدرتمند ظاهر شده است. بخاطر عمر بیشتر لامپ و روشنایی بالاتر، در بخش مقایسه ویژگی‌های فنی پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES، بازهم اپتما از دید کاربران و کارشناسان برنده است.

پروژکتور Optoma UHD40

مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES :کیفیت تصویر

مرحله‌ی مقایسه‌ی کیفیت تصویر پروژکتور Optoma UHD40 و Sony VW270ES یکی از بخش‌های مهم و جذاب است. هر دوی این پروژکتورها با رزولوشن عالی در نمایش تصاویر خارق العاده هستند. اما بعد از رزولوشن، میزان روشنایی و نرخ کنتراست بسیار حائز اهمیت است. پروژکتور اپتما مدل UHD40 که از لحاظ روشنایی به نسبت مدل رقیب، یک سر و گردن بالاتر است. از نظر نرخ کنتراست هم اپتما با میزان 500.000:1 خیلی قدرتمند وارد رینگ رقابتی می‌شود اما سونی VW270ES نیز آنقدر کنتراست بالایی دارد که کارشناسان نتوانستند برای آن نرخی تعیین کنند.

شرایط نمایش با کیفیت فیلم در پروژکتورهای رقیب

اگر در صدد تدارک یک سینما خانگی اختصاصی هستید، بخاطر روشنایی 1.500 لومن در پروژکتور Sony VPL-VW270ES، ناگزیر باید دیوارهای اتاق و حتی سقف را را با مخمل سیاه بپوشانید و هیچ جسمی به غیر از خود دستگاه، بازتاب نوری به سطح صفحه نمایش نداشته باشد. اما خوب پروژکتور اپتما UHD40 آنقدر هم نیاز به پوشش سیاه ندارد. اگر این دو پروژکتور در کنار یکدیگر قرار بگیرند و همزمان یک فیلم با آن‌ها تماشا شود، فقط تفاوت اندکی را در کیفیت این دو پروژکتور مشاهده خواهید کرد. وگرنه اپتما دوشادوش سونی بدون اینکه ذره‌ای عقب بیافتد شما را به تماشای فیلم با کیفیت 4k با قیمتی ارزان‌تر مهمان خواهد کرد.

مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 با Sony VW270ES : میزان تأخیر ورودی یا Input Lag

یک خبر خوب برای اهالی گیمینگ! لازم نیست بخاطر حداقل میزان تأخیر ورودی یا Input Lag خرج بیشتری کنید. میزان تأخیر ورودی در اپتما UHD40 به طور میانگین حدود 36 میلی ثانیه است که با برخی از ترفندها می‌توان آن را به 12 میلی ثانیه نیز رساند. میزان تأخیر ورودی در سونی VW270ES حدود 30 میلی ثانیه است، که نسبت به تفاوت قیمتی بالا، آن 6 میلی ثانیه قابل اغماض است. پروژکتور Optoma UHD40 با طیف رنگی Rec.709 در نمایش و تولید رنگ‌های طبیعی خیلی حرفه‌ای عمل می‌کند. همانطور که خودتان هم ملاحظه می‌کنید، برنده مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 با Sony VW270ES در زمینه کیفیت تصویر، بدون شک پروژکتور Optoma است.

پروژکتور Sony VPL-VW270ES

جمع‎‌بندی مقایسه پروژکتور Optoma UHD40 با Sony VW270ES

اگر بخواهیم نتیجه‌ی مقایسه این دو پروژکتور را خلاصه وار بیان کنیم، از لحاظ وزن، نصب و جابه‌جای پروژکتور اپتما UHD40 به نسبت پروژکتور Sony VPL-VW270ES از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است. در زمینه کیفیت تصاویر نیز مطمئنا پروژکتور سونی با رزولوشن 4k SXDR عجیب و غریب عالی است، اما پروژکتور اپتما با رزولوشن 4k UHD و قیمت بس مقرون به صرفه‌تر، بیشتر نظر کاربران را به خود جلب کرده است، مخصوصا که از نظر میزان تأخیر ورودی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. شاید تنها ضعفی که بتوان به هر دوی این پروژکتورها وارد کرد میزان سطح سیاهی آن‌ها در پردازش تصاویر HDR است. ‌نهایتا کارشناسان، اپتما UHD40 را بخاطر فناوری‌های پیشرفته و قیمت مقرون بصرفه، برنده‌ی این رقابت معرفی می‌کنند.

منبع: وب سایت پروداکتز

مقالات مرتبط

نظرات