انسی لومن (ANSI Lumens): منظور از سطح روشنایی انسی لومن در پروژکتور چیست؟

منظور از انسی لومن در انتخاب پروژکتور چیست؟

برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی با یک سری اصطلاحات مثل انسی لومن ANSI Lumens، رزولوشن Resolution، نسبت پرتاب Throw Ratio و مواردی از این قبیل، رو به رو می‌شویم که برایمان چندان آشنا نیست و از طرفی چون اکثر خریدها به صورت اینترنتی شده‌اند و فروشنده هم در مقابل ما نیست که برایمان توضیح دهد، به همین خاطر، در انتخاب مدل مورد نظر، کمی با چالش مواجه می‌شویم. در این متن می‌خواهیم به توضیح میزان انسی لومن که اصلا  چیست و چرا آن‌ها در معرفی پروژکتورهای انقدر مهم هستند و بعبارتی دیگر، به ارائه‌ی یک راهنمای سریع برای خرید ویدئو پروژکتور با میزان لومن مورد نیاز بپردزایم.

راستی، برای آشنایی بیشتر با رزولوشن پروژکتور هم می‌توانید به متن مربوطه به وبلاگ تهران پروژکتور مراجعه کنید. در این متن معنای انسی لومن در پروژکتور، منابع نوری مختلف در پروژکتورها، سطح انسی لومن مورد نظر در انواع پروژکتورها (میزان انسی لومن در پروژکتور خانگی، میزان انسی لومن در پروژکتور تجاری و آموزشی) توضیح داده می‌شود.

توجه به انسی لومن برای انتخاب ویدئو پروزکتور

منظور از یک لومن چیست؟

یک لومن (lm) واحد اندازه‌گیری توان نوری (شار نوری Luminous Flux) است، به عبارت دیگر اندازه‌گیری میزان کل نور تولید شده توسط یک منبع نوری در واحد زمان را یک لومن می‌گویند. منتها با در نظر گرفتن این نکته که در اندازه‌گیری توان نوری، فقط امواج الکترومغناطیسی در نظر گرفته می‌شود که چشم انسان قادر به دیدن آن‌ها است و این با توان تابشی که شامل تمامی امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از منبع نوری، متفاوت است.

مفهوم هر لومن در شدت روشنایی

منظور از سطح روشنایی انسی لومن ANSI Lumens در پروژکتور چیست؟

منظور از لومن‌ها Lumens (برای راحتی بنام لومن یا لومنز نوشته می‌شود)، که در معرفی پروژکتورها بسیار با آن روبه رو هستیم، میزان روشنایی است. میزان روشنایی پروژکتور در صنعت، به صورت رسمی بیشتر با نام انسی لومنز “ANSI lumens” خوانده می‌شود. اَنسی ANSI مخفف انستیتوی استاندارد ملی آمریکا “American National Standard Institute” است که بصورت دقیق  نظارت بر استاندارهای جهانی را برای محصولات و سیستم‌های مختلف بر عهده می‌گیرد. طبق مقرارت این سازمان، میزان روشنایی برای منبع نوری خاص، با توجه مساحت فضایی که روشن می‌کند توسط چندین استاندارد مختلف مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. برای مثال کارشناسان میزان لومن یا شدت نوری منابع مختلف را اینگونه گزارش می‌دهند:

  • شمع : 14 لومن(توان نوری 14 لومن)
  • لامپ با توان 100 وات: 1.600 لومن
  • غروب آفتاب: 400 لومن
  • روشنایی فلورسنت (در دفتر کاری): 400 لومن
  • نور پردازی روی مجموعه فیلم : 1.000 لومن
  • روز آفتابی: حداکثر 100.000 لومن

مفهوم انسی لومنز در ویدئو پروژکتور

مفهوم انسی لومن: منابع نوری متداول در پروژکتورها

سه منبع نوری اصلی در صنعت پروژکتورها استفاده می‌شود:

  • لامپ
  • منبع نوری LED
  • منبع نوری لیزر

پروژکتورهای مبتنی بر لامپ با کمترین توان از 2.000 لومن شروع می‌شوند تا پروژکتورهای لیزری که به راحتی می‌توانند روشنایی بیش از 3.500 لومن را در مدت زمان‌های طولانی و با ماندگاری بالا (بیش از 20.000 ساعت) ارائه دهند. درباره پروژکتورهایی که با منبع نوری LED تولید شده‌اند، برخی آن‌ها را حداکثر با توان 2.000 لومن معرفی می‌کنند. اما باید گفت که پروژکتورهای LED با توانایی اشباع رنگ و کارایی بالا در نمایش درخشان تصاویر، نسبت به پروژکتورهای مبتنی بر لامپ، فراتر از آنچه که در کاتالوگ آن‌ها برای میزان روشنایی بر طبق انسی لومن ثبت شده است، ظاهر می‌شوند.

منابع نوری مختلف پروزکتور ها و میزان انسی لومن آنها

چند انسی لومن عدد مناسبی تلقی می‌شود؟

وقتی برای خرید ویدئو پروژکتور اقدام می‌کنید، دقت داشته باشید که فقط روشنایی بالاتر (میزان روشنایی ثبت شده با عدد بالای انسی لومن)، تضمین کننده‌ی کیفیت پروژکتور نیست. بلکه مجموعه ویژگی‌های فنی مثل رزولوشن، کنتراست، نسبت ابعاد تصویر، نسبت پرتاب و مواردی ایچنینی، در کیفیت تصویر نقش مؤثری دارند. اما در میزان روشنایی و درخشندگی پروژکتور جدا از تمامی ویژگی‌های فنی، سه فاکتور بسیار تأثیر گذار هستند:

  • نور محیط
  • اندازه صفحه نمایش
  • پرده نمایش

میزان انسی لومن مناسب برای دیتا پروژکتور

تأثیر نور محیط و میزان انسی لومن در ویدئو پروژکتور

در مورد موضوع میزان روشنایی در پروژکتور، نور محیط بسیار اهمیت دارد، چون اگر کنترل نشود، می‌تواند کاملا تصویر ارائه شده توسط پروژکتور را از بین ببرد. طبق تعریف، نور محیط: :نوری است که پیش از اضافه شدن هر گونه نور دیگری، در صحنه وجود دارد”.

رایج‌ترین مثال در این مورد، نور طبیعی است که از طریق پنجره‌ها، یا نور مصنوعی چراغ‌های معمولی، فضا را روشن می‌کنند. با این تعریف، کاملا مشخص می‌شود که نمایش تصاویر درخشان در فضاها یا سالن‌هایی که نورپردازی بالا یا پنجره‌های بزرگ دارند، حتما پروژکتور باید آنقدر قوی باشد که بر نورهای محیط غلبه کند. معمولا برای این مکان‌ها پروژکتورهایی با روشنایی 3.500 تا 4.000 لومن گزینه‌‌های مناسبی هستند. اما از طرفی، برای فضایی با نور محیط کنترل شده و کم، می‌توان به پروژکتوری با روشنایی 2.000 لومن و حتی کمتر اما با کنتراست بالا، تصاویری قابل قبول دریافت کرد.

میزان روشنایی مورد نیاز برای پروژکتور در محیط های مختلف

تأثیر اندازه صفحه نمایش و میزان انسی لومن در ویدئو پروژکتور

هر چقدر که صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد، به دلیل پخش شدن نور در کل صفحه نمایش، به تناسب باید نور آنقدر زیاد باشد که کل صفحه نمایش را با قدرت تمام پوشش دهد. بنابراین در سالن‌های بزرگ که نیاز به یک صفحه نمایش بزرگ ضروری است از پروژکتورهایی که از میزان روشنایی بالاتری بهره‌مند هستند و عدد انسی لومن برای آن‌ها بالاتر از 2000 لومن است، استفاده کنید.

انسی لومن بالا برای صفحه نمایش های بزرگ

تأثیر نوع پرده نمایش بر روی روشنایی ویدئو پروژکتور

نوع پرده نمایش بر روی روشنایی تصاویر ارائه شده از پروژکتور بسیار تأثیر گذار است. پروژکتورهایی که روشنایی و کنتراست بالایی دارند، برای نمایش بر روی هر پرده نمایشی و حتی بر روی دیوار نیز چندان مشکلی ندارند. اما پروژکتورهایی با میزان روشنایی اندک، برای نمایش تصاویر باکیفیت نیاز به پشتیبانی دارند. آن‌ها را باید در اتاقی تاریک با نور کنترل شده و همینطور با پرده نمایشی مناسب آماده‌ی پخش کنید. برای آشنایی بیشتر به متن انواع پرده نمایش در فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور مراجعه کنید.

انتخاب پرده نمایش با توجه به میزان انسی لومن پروژکتور

میزان انسی لومن در پروژکتورخانگی (Home Projector)

در محیط خانه، معمولا قاب تصویر در ابعاد 80 اینچ کاملا مناسب است. بنابراین پروژکتوری که بتواند با روشنایی عالی و حداقل اعوجاج تصاویر را نمایش دهد به روشنایی حداکثر 3.000 انسی لومن نیاز دارد. لازم به ذکر است که برای داشتن تصویری با کیفیت خارق العاده، بهتر است که نور پردازی سالن یا اتاقی که برای تدارک سینما خانگی در نظر گرفته‌اید مدیریت شود، مثلا پنجره‌ها را با پرده ضخیم بپوشانید و نور چراغ‌ها را کم کنید. اما اگر قاب تصویر 80 اینچ شما را راضی نمی‌کند، به یک پروژکتور با روشنایی بیشتری نیاز دارید. اگرچه گران‌تر است، اما در عوض بهتر می‌تواند با نور محیط غلبه کرده و تصاویری باکیفیت و درخشان نمایش دهد. برای آشنایی با بهترین پروژکتورهای خانگی هم به این صفحات مراجعه کنید.

پروژکتور زیر 3.000 انسی لومن

پروژکتورهای زیر 3.000 لومن، به راحتی می‌توانند تصاویر 80 اینچ به بالا را با میزان روشنایی مناسبی به نمایش بگذارند. افرادی که چنین پروژکتورهایی را انتخاب می‌کنند، معمولا به دنبال نمایش بهتر رنگ‌ها بر روی صفحه نمایش هستند. اما برای داشتن تصاویر روشن و با رنگ‌های جذاب از این پروژکتورها، باید به شدت نور محیط را کنترل کرده و به حداقل برسانند.

تفاوت تصاویر با تفاوت میزان انسی لومنز

پروژکتور بالای روشنایی 3.000 انسی لومن

در پروژکتورهای 3.000 انسی لومن به بالا، نمایش تصاویر 80 اینچ بسیار آسان است و کیفیت تصویر نسبت به نور محیط حساسیت کمتری دارد. بنابراین بدون خاموش کردن چراغ یا کم کردن نور، می‌توان تصاویر روشن‌تری از پروژکتور در این فضاها داشته باشید.

میزان انسی لومن مناسب در پروژکتورهای تجاری و آموزشی

از آنجا که پروژکتورهای ارائه شده در حوزه‌ی آموزشی و اداری بسیار وسیع هستند، به معرفی انواع آن‌ها در این زمینه می‌پردازیم:

انسی لومن مورد نیاز پروژکتورهای اداری تجاری آموزشی

روشنایی مورد نیاز در فضاهای کوچک

پروژکتورهای کلاسی با تنظیمات اندک در کلاس درس با اتاق کنفرانس کوچک، با میزان 3.000 انسی لومن، کاملا مناسب هستند. از آنجاییکه بیشتر تصاویر ارائه شده در کلاس‌های درس شامل متون و تصاویر گرافیکی است و نیاز به وضوح بیشتری هستند، نور کلاس را با کم کردن چراغ‌ها و حداقل خاموش کردن چراغ‌های نزدیک پرده نمایش، از کیفیت تصویر پشتیبانی کنید. با میزان روشنایی 3.000 لومن، به راحتی می‌توان تصاویر درخشانی را در ابعاد 80 اینچ تا 100 اینچ را به نمایش بگذارید.

میزان انسی لومن مورذ نیاز برای کلاس های آموزشی

پروژکتور مناسب برای فضاهای متوسط

در کلاس یا اتاق کنفرانس با اندازه متوسط رو به بزرگ، یک پروژکتور آموزشی با میزان روشنایی 4.000 لومن خریداری کند. برای فضاهای بزرگ‌تر همانطور که پیش از این هم گفته شد، باید تصاویر در ابعاد وسیع‌تری نمایش داده شوند تا برای تمامی حضار کاملا قابل رؤیت باشد. بنابراین علاوه بر نور محیط، اندازه تصویر نیز بسیار تأثیرگذار است.

میزان روشنایی (انسی لومن) مورد نیاز برای فضاهای متوسط رو به بزرگ

بستگی به نوع محتوایی که پخش می‌شود، نور محیط را تحت کنترل قرار دهید تا تصاویر با کیفیتی مناسب ارائه شوند. پروژکتور کلاسی در فضاهای متوسط نیازمند روشنایی و کنتراست بالاتری هستند. چون در فضای کلاس نمی‌توان با تاریک کردن، عملکرد دانش آموزان را برای نت برداری تحت الشعاع قرار داد.

میزان روشنایی مورد نیاز برای فضاهای بزرگ

سطح روشنایی مورد نیاز برای فضاهای بزرگ، باید 5.000 لومن به بالا باشد. با این میزان روشنایی به راحتی می‌توانید تصاویر 100 اینچ را برای اتاق‌های کنفرانس بزرگ، سالن‌های نمایشگاه و موارد اینچنینی بدون نگرانی از افت کیفیتی، نمایش دهید. این پروژکتورها، توانایی خوبی در مقابله با نور محیط دارند و  بخوبی از پس نمایش درخشان تصاویر بر می‌آیند.

پروژکتور مناسب فضاهای بزرگ

خرید ویدئو پروژکتور از فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور

ویدئو پروژکتور Viewsonic Pa503sb با میزان روشنایی 3.800 لومن و نسبت کنتراست 22.000:1  یا ویدئو پروژکتور BenQ MX560 با میزان روشنایی 4.000 لومن و نسبت کنتراست 20.000:1 از سری پروژکتورهای کارآمد و پر طرفدار برای ارائه در فضای آموزشی و تجاری هستند. برای آشنایی با انواع ویدئو پروژکتور با کاربری‌های مختلف به فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور مراجعه کنید. فکر می‌کنم شاید بد نباشد که حتی نام پروژکتور Benq MS550 را نیز بیاوریم. پروژکتوری که با سطح روشنایی 3600 لومن در جمع پرطرفدارترین‌های سال 2021 قرار داد.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات