انواع پورت پروژکتور: آشنایی با 15 درگاه اتصال به پروژکتور کاربردی

اگر به پشت ویدئو پروژکتورها دقت کرده باشید متوجه پورت‌ها و درگاه‌های اتصالی مختلفی می‌شوید که برای اتصال انواع کابل به ویدئو پروژکتور شما تعبیه شده‌اند. خیلی از افراد با انواع پورت پروژکتور و کاربرد آنها آشنایی ندارند و همین امر باعث می‌شود نتوانند به درستی از ویدئو پروژکتور و قابلیت‌های آن استفاده کنند. ما هم تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای به انواع پورت اتصال به ویدئو پروژکتور بپردازیم.

انواع پورت پروژکتور

همانطور که اکثر شما مخاطبان وبلاگ تهران پروژکتور می‌دانید، برای نمایش تصاویر، فیلم، ارائه و… بر روی ویدئو پروژکتور، شما احتیاج به یک منبع اصلی دارید؛ این منبع می‌تواند رایانه، تلویزیون، کنسول بازی و یا هر دستگاه دیگری باشد. به همین خاطر پورت پروژکتور یکی از ویژگی‌های اساسی این دستگاه محسوب شده و هنگام خرید ویدئو پروژکتور باید به این نکته حتما توجه داشته باشید که دستگاه شما از چه پورت‌هایی پشتیبانی می‌کند.

در ایتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر پروژکتوری از یک سری درگاه اتصال ویدئو پروژکتورهای خاصی پشتیبانی می‌کند. در واقع رزولوشن هر ویدئو پروژکتور عامل این تفاوت است.

انواع پورت پروژکتور

پورت ویدئو پروژکتور دیجیتال و آنالوگ

پورت ویدئو پروژکتورها به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند. پورت پروژکتور آنالوگ در مقایسه با پورت پروژکتور دیجیتالی قدیمی‌تر بوده، اما از لحاظ کیفیت صدا و تصویر به پای پورت‌های دیجیتالی نمی‌رسد. پورت پروژکتور دیجیتالی تصویر را به صورت HD نمایش داده سرعت انتقال داده‌ها در آن بیشتر است.

آشنایی با انواع پورت ویدئو پروژکتور برای استفاده صحیح از دستگاهتان امری ضروری است.

انواع پورت پروژکتور دیجیتال و آنالوگ

انواع پورت پروژکتور: 1. پورت HDMI

پورت پروژکتور HDMI که مخفف واژه‌ی High-Definition Multimedia Interface است، جزو رایج ترین پورت‌های ویدئو پروژکتور بوده و به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات صوتی و تصویری را با کیفیت بالا به ویدیو پروژکتور انتقال دهید.

معمولا تمامی ویدئو پروژکتورها از این پورت پشتیبانی می‌کنند. برخی از پروژکتورها تنها یک پورت HDMI و برخی دیگر از دو پورت پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که دستگاهی که می‌خواهید به پروژکتور متصل کنید، پورت ویدیو پروژکتور HDMI نداشته باشد، می‌توانید از آداپتور استفاده کنید.

پورت پروژکتور HDMI و USB به یکدیگر شبیه بوده و ممکن است در تشخیص آنها اشتباه کنید. به خاطر داشته باشید که درگاه اتصال پروژکتور HDMI پهن تر و بلندتر از پورت USB است.

پورت HDMI ویدئو پروژکتور

پخش تصاویر سه بعدی با پورت پروژکتور HDMI

با استفاده از این پورت می‌توان دانگل وایرلس را نیز به پروژکتور متصل کرد. کابل HDMI دارای 19 سیم بوده و سرعت انتقال داده‌ در آن 10 گیگابایت است. پخش تصاویر با کیفیت و سه‌بعدی از ویژگی‌های مهم پورت ویدئو پروژکتور HDMI است.

پخش تصاویر Blue-ray، HD و DVD از دیگر ویژگی‌های این پورت کاربردی است. ویدئو پروژکتور اپسون مدل EB-L200SW به درگاه پروژکتور HDMI تجهیز شده است.

معمولا برای پروژکتور جیبی یا پروژکتورهای کوچک (مینیمال) از پورت mini-HDMI نیز استفاده می‌شود.

پخش تصاویر سه بعدی با اتصال به پورت HDMI

انواع پورت پروژکتور: 2. پورت USB

پورت ویدئو پروژکتور USB یا Universal Serial Bus یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اتصال تلفن هوشمند به ویدئو پروژکتور است. انتهای پهن‌تر کابل پورت پروژکتور USB را به پروژکتور و سر دیگر را به دستگاه وصل کنید. این پورت پروژکتور زیر مجموعه هایی دارد که عبارتند از:

  • پورت پروژکتور USB-A: انتقال داده ها به خصوص  فایل های JPEG
  • پورت ویدئو پروژکتور USB-B: مخصوص درگاه های نظارتی و کنترل از راه دور فایل و داده ها
  • درگاه پروژکتور USB-C یا Thunderbolt: با سرعت 10 گیابایت برای انتقال داده، صدا، انرژی و تصویر استفاده می‌شود

پورت پروژکتور USB نوع C یکی از متداول‌ترین و بهترین پورت‌های انتقال اطلاعات است.

انواع پورت پروژکتور - پورت USB

انواع پورت پروژکتور: 3. پورت Display

Display Port یکی از انواع پورت ویدئو پروژکتور بوده که نسبت به پورت‌های دیگر عملکرد بهتری داشته و می تواند تصاویر با کیفیت 4K و 5K و فایل‌های صوتی را به راحتی انتقال دهد. پورت ویدیو پروژکتور Display اطلاعات و تصاویر را با کمک سیستم‌های انتقال داده‌ای که به صورت بسته و خارجی هستند انتقال می‌دهد و در کارهای محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورت Display ویدئو پروژکتور

انواع پورت ویدیو پروژکتور: 4. پورت VGA

پورت پروژکتور VGA یا Video Graphics Array قبل از اینکه پورت HDMI جای آن را بگیرد، یکی از رایج ترین پورت‌های اتصال به پروژکتور آنالوگ محسوب میشد. البته که بسیاری از ویدیو پروژکتورها و لپ تاپ‌ها همچنان از این درگاه اتصال به پروژکتور پشتیبانی می‌کنند. پورت‌ VGA از ۱۵ سوکت تشکیل شده است و هم به شکل پورت خروجی (VGA OUT) و پورت ورودی (VGA IN) در پروژکتورها استفاده می‌شود.

یکی از معایب پورت پروژکتور وی جی ای این است که در صورت تکان خوردن یا کج شدن سوکت‌ها دچار مشکل می‌شوند. به همین خاطر است که کابل پورت پروژکتور VGA دو پیچ دارد که باعث می شود در جای خود محکم شود ودر صورت تکان خوردن، تصویر دچار مشکل نشود.

پروژکتورهایی نظیر اپسون EPSON EH-TW9400 از این پورت پشتیبانی می‌کنند.

پورت VGA از انواع پورت پروژکتور

انواع پورت اتصال به پروژکتور: 5. پورت DVI

پورت ویدئو پروژکتور بعدی که به سراغ آن می‌رویم، پورت DVI است. این پورت پروژکتور خود به سه دسته تقسیم می شود:

  • پورت اتصال به پروژکتور DVI-A: نسل اول پورت DVI که آنالوگ بوده و برای انتقال تصاویر کاربرد دارد.
  • درگاه ویدئو پروژکتور DVI-D: این پورت پروژکتور دیجیتال نیز برای انتقال تصاویر استفاده می‌شود.
  • پورت DVI-I: این پورت تصاویر را هم به صورت دیجیتال و هم آنالوگ انتقال می‌دهد.

پورت DVI یکی از انواع پورت پروژکتور بوده که برای انتقال تصاویر با کیفیت HD استفاده می‌شود.

پورت DVI برای انتقال تصاویر باکیفیت

انواع پورت ویدئو پروژکتور: 6. پورت Audio out

همانطور که از نامش پیداست، این مدل از انواع پورت‌های ویدئو پروژکتور در واقع پورت خروجی بوده و برای اتصال بلندگوهای خارجی به ویدئو پروژکتور به کار می‌روند. قاعدتا همه‌ی مدل‌های ویدئو پروژکتور موجود در بازار از کیفیت صدا و بلندگو‌های مطلوبی که مناسب فضاهای بزرگ و شلوغ نظیر همایش‌ها باشد نیستند؛ در اینجا به کمک پورت پروژکتور Audio out و جک 3.5 میلی‌متری صدای ویدئو و فایل‌های صوتی خود را به گوش مخاطبین می‌رسانند.

از جمله ویدئو پروژکتورهایی که به این پورت ویدئو پروژکتور مجهز هستند، می توان به پروژکتور اپسون EB-L630U اشاره کرد.

انواع پورت پروژکتور - پورت Audio out

انواع پورت پروژکتور: 7. پورت Audio in

به خاطر داشته باشید تمام ویدئو پروژکتورهایی که بلندگوهای داخلی دارند، به درگاه پروژکتور Audio in مجهز هستند. پورت Audio in برای ویدئو پروژکتورهایی که بلندگوهای قدرتمندی دارند، بسیار کارآمد است؛ این کارآمدی از این جهت است که از طریق این پورت و جک ورودی 3.5 میلی‌متری، می‌توان داده‌های صوتی را از منابع خارجی دریافت کرده و با کیفیت مطلوب پخش کرد.

انواع پورت پروژکتور - پورت Audio in

انواع پورت‌های پروژکتور: 8. پورت LAN

پورت ویدئو پروژکتور LAN با مواردی که تاکنون در این مقاله به آنها پرداختیم، از جمله اتصالات پروژکتور HDMI ،DVA و VGA متفاوت است. این پورت بیشتر برای انتقال و کنترل کردن داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. از جمله مهم ترین کاربرد های کابل LAN، اتصال چندین کامپیوتر در یک ساختمان به یک ویدئو پروژکتور یا مودم اینترنت است.

پروژکتورEpson EB-L200F از این پورت اتصال به ویدیو پروژکتور پشتیبانی‌می‌کند. کاربرد این پورت در برخی ویدئو پروژکتورها بیشتر برای انتقال تصاویر است.

پورت LAN ویدئو پروژکتور

انواع پورت پروژکتور: 9. پورت S-Video

پورت ویدئو پروژکتور S-Video، با نام‌های پورت اتصالی S-VHS یا Hosieden نیز شناخته می‌شود. این درگاه در مقایسه با پورت پروژکتور کامپوزیتی و پورت پروژکتور RCA، تصاویر را با کیفیت بهتری نمایش می‌دهد؛ دلیل این موضوع هم این است که دو کانال روشنایی و رنگ دارد و برای انتقال تصاویر و اسناد از دو مسیر استفاده می‌کند.

انواع پورت پروژکتور - پورت S-Video

انواع پورت پروژکتور: 10. پورت کامپوزیت (Composite Port)

این پورت پروژکتور که معمولا با رنگ زرد شناخته می شود، بیشتر برای اتصال دوربین های فیلمبرداری قدیمی استفاده می‌شود. ورودی کامپوزیت نسبت به پورت component اطلاعات را با کیفیت پایین‌تری انتقال می‌دهد؛ دلیل این موضوع به این خاطر است که اطلاعات از طریق یک کابل منتقل می‌شوند.

پورت کامپوزیت پروژکتور

انواع پورت ویدئو پروژکتور : 11. پورت کامپوننت (Component Port)

در ابتدای متن به این نکته اشاره کردیم که پورت پروژکتور به دو دسته تقسیم می‌شود. پورت کامپوننت در دسته‌ی درگاه پروژکتور آنالوگ قرار می گیرد. این پورت معمولا سه کابل به رنگ سبز، قرمز و آبی داشته و سیگنال های ویدئویی آنالوگ را ارسال می کند. اما اگر کابل زرد رنگ باشد، مربوط به پورت پروژکتور کامپوننت است.

پورت کامپوننت پروژکتور

انواع پورت‌های پروژکتور: 12. پورت RS-232C

پورت پروژکتور RS-232C را می‌توان از لحاظ عملکرد و ساختار شبیه به پورت اتصال به پروژکتور VGA یا DVI دانست. این پورت بیشتر برای کنترل ویدئو پروژکتور و روشن و خاموش کردن آن بکار می رود. با اتصال RS-232C کاربران می‌توانند سیگنال‌ها و داده‌های کنترلی خودشان را از سایر منابع مثل دوربین یا کامپیوتر به پروجکشن فرستاده و آنها را به نمایش بگذارند. در ویدئو پروژکتور اپسون Epson EB-68، پورت پروژکتور RS-232C قرار داده شده است.

پورت پروژکتور RS-232C همینطور که در تصویر پیداست، به صورت تقریبا گرد و دایره ای در ویدئو پروژکتور تعبیه می‌شود.

پورت پروژکتور RS-232C از انواع پورت پروژکتور

انواع پورت پروژکتور: 13. پورت RCA

احتمالا تا اینجای متن متوحه شده اید که اکثر انواع پورت پروژکتورهایی که معرفی کردیم، برای انتقال تصاویر کاربرد دارند و برای انتقال فایل صوتی به پورت پروژکتور جداگانه ای نیاز دارید. این درگاه ورودی دو کابل قرمز و سفید رنگ دارد.

انواع پورت پروژکتور - پورت RS-232

انواع پورت پروژکتور: 14. پورت RS-232

با پورت ویدئو پروژکتور RS-232 می توان سیگنال‌های کنترلی را از کامپیوتر به ویدئو پروژکتور ارسال کرد و پروژکتور را از راه دور خاموش یا روشن کرد.

پورت RS-232 ویدئو پروژکتور

انواع پورت‌های پروژکتور: 15. پورت Optical

پورت ویدئو پروژکتور Optical، یک پورت دیجیتالی است که وظیفه انتقال صدا را به شیوه با کیفیت بر عهده دارد. در اکثر تجهیزات الکترونیکی از جمله لپ تاپ‌ها از این پورت استفاده می‌شود.

انواع پورت پروژکتور - پورت optical

منبع مطلب

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات