رزولوشن پروژکتور (Projector Resolution): راهنمای انتخاب پروژکتور با وضوح تصویر مناسب

رزولوشن پروژکتور (Projector Resolution): راهنمای انتخاب پروژکتور با وضوح تصویر مناسب

میزان رزولوشن پروژکتور Resolution یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب پروژکتور است. معمولا رزولوشن از نوع SVGA با ضریب پیکسل 600 * 800 شروع شده و به رزولوشن 4k با ضریب پیکسل 3840 * 2160 (البته در حال حاضر) ختم می‌شود. میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور در خرید پروژکتور مناسب مثل سایز در خرید کفش اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، بیایید نگاهی دقیق به تعریف رزولوشن و اینکه چگونه بهترین میزان رزولوشن را متناسب با کاربری و نیازمان انتخاب کنیم، بیاندازیم. بنابراین برای آشنایی بیشتر با بحث وضوح تصویر در پروژکتورها در ادامه با ما همراه باشید، همچنین برای مقایسه وضوح تصویر و سایر مشخصات پروژکتورها می‌توانید به صفحه پروژکتور در فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور سری بزنید.

Projector Resolution

میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور مورد نیاز شما

چیزی‌ که تعیین کننده‌ی میزان رزولوشن در پروژکتور است فقط نیاز شما است. چون وضوح یا رزولوشن در واقع باعث می‌شود جزئیات با دقت بیشتری به تصویر کشیده شوند، هر چقدر نمایش جزئیات برایتان اهمیت بیشتری داشته باشد خب به تناسب باید به فکر پروژکتوری با رزولشن بالاتر و صد البته پروژکتور گرانتری باشید. اصلا موضوع اصلی گرانی آن‌ها به میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور بر می‌گردد. چون برای وضوح بیشتر لازم است که از میکروآینه‌های کریستالی و مرغوب‌تر با چینش بسیار دقیق‌تری استفاده کرد، همین امر موجب افزایش قیمت می‌شود. اما اگر نمایش تصاویر شفاف و روشن برایتان بیشتر اهمیت دارد، بهتر است به دنبال ویدئو پروژکتوری با کنتراست و روشنایی بالا بروید که ضمن برخوداری از قیمت ارزان‌تر می‌توانند گزینه‌های کاملا مناسب‌تری برای شما باشند.

منظور از میزان رزولوشن پروژکتور چیست؟

میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور که برخی اوقات با نام رزولوشن اصلی یا Native resolution خوانده می‌شود، معرف تعداد پیکسل‌های واقعی موجود (یعنی کوچک‌ترین سلول‌های رنگی) بر روی پرده نمایش است. اگر تصویر را همانند فرش تصور کنید تعداد پیکسل‌ها همانند تار و پودهای آن هستند. برای محاسبه‌ی رزولوشن یا وضوح تصویر معمولا تعداد پیکسل‌های افقی (عرض تصویر) را به تعداد پیکسل‌های عمودی (طول تصویر) ضرب می‌کنند. مثلا میزان پیکسل‌های رزولوشن SVGA، با ضرب پیکسل‌های افقی 800 در پیکسل‌های عمودی 600 برابر 48.000 است. هر چقدر تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد به تناسب تصاویر با وضوح بهتری نمایش می‌شوند. بالا بودن میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور موجب می‌شود که تصاویر با تعداد بیشتری از پیکسل‌ها به نمایش کشیده شده و کیفیت خوبی داشته باشند.

مورد دیگری که با رزولوشن مرتبط است نسبت ابعاد تصویر یا اصطلاحا aspect ratio است. این ویژگی نسبت اندازه طول و عرض تصویر را تعریف می‌کند. به طور معمول سه نوع نسبت ابعاد تصویر در پروژکتورها ارائه می‌شود: ‌4:3‌، 16:10 و 16:9.

رزولوشن پروژکتور بنام رزولوشن اصلی یا Native resolution خوانده می‌شود

رزولوشن پروژکتور

در این متن قصد داریم معمول‌ترین نوع میزان رزولوشن‌ ویدئو پروژکتورها را مورد بررسی قرار دهیم:

رزولوشن اس وی جی ای – (SVGA Resolution (800 * 600

رزولوشن SVGA مخفف ‌”Super video graphics array” به معنی “آرایش فوق‌العاده گرافیک ویدیویی” است. رزولوشن SVGA با میزان پیکسل 600 * 800‌ (عدد اولی به تعداد پیکسل‌های افقی و عدد دوم به پیکسل‌های عمودی اشاره می‌کند) و نسبت تصویر 4:3‌، از اولیه‌ترین یا پایین‌ترین سطح رزولوشن استاندارد است. معمولا قیمت پروژکتورهای SVGA ارزان است و برای کاربری‌های تجاری و آموزشی که نمایش جزئیات چندان قابل اهمیت نیست، گزینه‌ی مناسبی است. رزولوشن پروژکتور هر چقدر پایین‌تر باشد، قیمت پروژکتور ارزان‌تر می‌شود.

معمول‌ترین نوع رزولوشن‌ پروژکتورها

‌رزولوشن ایکس جی ای – (XGA Resolution (1024 * 768

رزولوشن XGA از جمله‌ی “Extended graghics array” گرفته شده و به معنی “آرایش گرافیکی توسعه یافته” است. وضوح XGA با نسبت تصویر 4:3 مشابه SVGA ولی از لحاظ تولید پیکسل با تعداد 768 * 1024 مدل پیشرفته‌ی SVGA است و وضوح بالاتری از آن دارد. پروژکتورهای XGA به دلیل قیمت مقرون بصرفه و تطبیق پیکسلی با بیشتر دستگاه‌ها، پروژکتورهای پرطرفداری هستند.

رزولوشن دابلیو ایکس جی ای – (WXGA Resolution (1280 * 800

رزولوشن WXGA نیز مطابق استاندارهای قبلی اما با تولید پیکسل‌های بیشتر طرح‌ریزی شده است، WXGA مخفف “Wide Extended Graphics Array” به معنی “آرایش گرافیکی گسترده و عریض” است. رزولوشن WXGA با تعداد 800 * 1280 پیکسل در نسبت تصویر 16:10 تولید می‌شود. با نسبت تصویر 16:9 تصاویر واید با میزان پیکسل‌های افقی که تقریبا دو برابر میزان پیکسل‌های عمودی هستند نمایش می‌شوند. رزولوشن WXGA یکی از رایج‌ترین نوع روزولوشن در پروژکتورهای واید ‌(پخش تصاویر عریض) است. رزولوشن پروژکتور برای نمایش بهتر فیلم و گیم اهمیت بیشتری نسبت به نمایش تصاویر دیتا در پروژکتورهای اداری و کنفرانسی دارد.

WXGA-XGA-WUXGA resolution

‌رزولوشن فول اچ دی – (1080 * 1920) FHD Resolution

رزولوشن FHD مخفف “FULL HD” است که به رزولو‌‌‌شن 1080p نیز معروف است، با میزان پیکسل 1080 * 1920 و نسبت تصویر 16:9 طرح‌ریزی شده است.

‌رزولوشن دابلیو یو ایکس جی ای – (1200 * 1920) WUXGA Resolutuion

رزولوشن WUXGA برگرفته از “Widescreen Ultra Extended Graphics Array” به معنی “آرایش گرافیکی فوق‌العاده گسترده صفحات عریض” است. رزولوشن WUXGA تصاویر را با تعداد 1200 * 1920 پیکسل و نسبت تصویر 16:10 نمایش می‌دهد. این میزان رزولوشن در پخش تصاویر FULL HD بسیار حرفه‌ای و عالی است.

رزولوشن فور کا یو اچ دی – (2160 * 3840) 4K UHD Resolution

رزولوشن 4K UHD با میزان پیکسل 2160 * 3840 بالاترین نوع رزولوشن موجود در بازار پروژکتورها است. رزولوشن 4K UHD در میان حرفه‌ای‌ها به دلیل نوع تولید پیکسل به نام 4K * 2k نیز معروف است. ‌

نکته: اگرچه که در بازار پروژکتورها خبرهایی از پروژکتورهای با رزولوشن 8K نیز است، اما اینکه آیا آن‌ها واقعا وضوح بالاتری از 4k دارند جای تأمل و بحث دارد.

 رزولوشن فور کا یو اچ دی

حداکثر میزان رزولوشن پروژکتور

تا اینجا ما به رزولوشن نیتو- رزولوشن بومی یا اصلی را که به تولید پیکسل‌های فیزیکی واقعی در یک تصویر منجر می‌شود، اشاره کردیم. اما مورد دیگری که باید در رزولوشن پروژکتورها باید در نظر گرفت حداکثر قدرت آن در وضوح تصویر است. یعنی حداکثر توانایی پروژکتور در پردازش و نمایش سیگنال‌های دریافتی با بالاترین وضوح و رزولوشن ممکن.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که رزولوشن محتوا با رزولوشن نیتو یا اصلی پروژکتور تطابق ندارد و حالتی به نام Scaling یا مقایس‌گذاری اتفاق می‌افتد. به این منظور که پروژکتور برای وضوح بهتر، رزولوشن محتوای پخش شده را با رزولوشن اصلی خود تطبیق می‌دهد.

به عنوان مثال، اگریک محتوا با رزولوشن پایین‌تری قرار است که از یک پروژکتور با رزولوشن FULL HD پخش شود، پروژکتور باید سیگنال‌ها را برای تطبیق‌دهی پیکسل‌ها، آن‌ها را کشیده‌تر و بزرگ‌تر کند تا تصویر بدون افت کیفیت، بصورت عریض و کامل، صفحه نمایش را پر کند. از طرفی دیگر، اگر یک محتوای HD از یک پروژکتور با رزولوشن اصلی XGA (رزولوشن پایین‌تر) پخش شود، دستگاه باید تصاویر را برای نمایش بهتر با پیکسل‌های کمتر، فشرده کند.

حداکثر میزان رزولوشن پروژکتور

قابلیت مقایس‌گذاری یا Scaling در پروژکتور

مقیاس‌گذاری یک فرآیند تقریبی است. به این معنی که پروژکتور تخمین می‌زند که این محتوا با رزولوشن اصلی خودش با چه کیفیتی نمایش می‌شود؟ و از آنجاییکه توانایی پخش جزئیات تصویر را مطابق با سیگنال اصلی ندارد، تلاش می‌کند تا تقریبا تصاویر را به نزدیک‌ترین حالت ممکن به رزولشون اصلی و بدون کمترین افت کیفیتی نمایش دهد.

امروزه، موتورهای Scaling به حدی رسیده‌اند که محتواهای رسانه را به خوبیِ فرمت اصلی‌شان نمایش می‌دهند. اما متأسفانه، برای پردازش سیگنال‌های کامپیوتر آنچنان قدرتمند نیستند.

به همین منظور بهتر است در نمایش اسلایدهای پاورپوینت یا نمایش صفحات وب از روی کامپیوتر، رزولوشن خروجی کامپیوتر را با رزولوشن اصلی پروژکتور تنظیم کرده تا تصاویر را با کیفیت خوبی تماشا کنید.

فاکتورهای موثر در انتخاب رزولوشن پروژکتور

قبل از انتخاب و خرید پروژکتور برای خانه یا محل کار به چند مورد دقت کنید. اول اینکه تا چه حدی نمایش ظرافت‌ها و جزئیات در تصویر برای شما اهمیت دارد، یا انتظاراتان از نمایش ظرافت‌ها و جزئیات از پروژکتور در چه سطحی است؟ مثلا می‌خواهید در فایل‌های داکیومنت فونت‌های خیلی کوچک هم به وضوح دیده شوند؟ یا برای نمایش تصاویر گرافیکی حرفه‌ای می‌خواهید کوچکترین خط و خطوط‌ها به دقت به چشم بیایند؟ مورد دیگر نسبت ابعادی که قرار است پرده‌ی نمایش پروژکتور برایتان تصاویر را اجرا کند.

فاکتورهای موثر در انتخاب رزولوشن پروژکتور

میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور خانگی

متداول‌ترین نسبت تصویر برای نمایش انواع محتوا در تنظیمات پروژکتورهای سینما خانگی 16:9 است. با این اوصاف دو رزولوشن 1080p و 4K UHD مناسب کاربرانی که در صدد خرید سینما خانگی هستند. از میان پروژکتورهای سینما خانگی می‌توان به پروژکتورهای ویوسونیک X10-4k، PX72-4k و PX747-4k اشاره کرد. هر چقدر میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور بالاتر رود نمایش فیلم‌های اکشن و تصاویر گیم واقعی‌تر است.

میزان رزولوشن ویدئو پروژکتورهای آموزشی و تجاری

تنظیمات پروژکتورهای تجاری و آموزشی خیلی آسان نیست، چون آن‌ها برای نمایش محتواهای مختلف در موقعیت‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل همین تنوع، کمی انتخاب سخت می‌شود. بهتر است ابتدا دقیقا نوع محتوا را ارزیابی کرده و بعد میزان رزولوشن را مطابق با آن انتخاب کرد.

برای مثال، برای ارائه محتوای چند رسانه‌ای غالبا از پروژکتوری با نسبت تصویر 16:9 استفاده می‌شود، در حالیکه برای نمایش اسلایدهای پاورپوینت و فایل‌ها اسناد متناسب با پروژه‌های شرکت نسبت تصویر 4:3 نیز گزینه‌ی خوبی است.

اگر شما در صدد خرید ویدئو پروژکتور تجاری یا آموزشی هستید، رزولوشن SVGA، XGA، WXGA، WUXGA، 1080p و 4k متناسب با نوع محتوای ارائه شده، گزینه‌های خوبی هستند.

میزان رزولوشن در پروژکتورهای آموزشی و تجاری

خرید پروژکتور با میزان رزولوشن متناسب – فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور

برای انتخاب پروژکتور فرقی نمی‌کند که از نوع پروژکتور خانگی باشد یا پروژکتوری تجاری – آموزشی، موارد مختلفی را باید در نظر گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها میزان رزولوشن است. میزان رزولوشن ویدئو پروژکتور را به تعداد پیکسل‌های تولید شده در تصویر می‌گویند. منظور از پیکسل، کوچکترین سلول‌ها در نمایش تصاویر هستند که با قرار گرفتن در کنار هم بصورت افقی و عمودی تصاویر را به نمایش می‌کشند.

اگرچه استاندارهای مختلفی با میزان رزولوشن پروژکتور در اتباط است، اما رایج‌ترین آنها که باید به عنوان یک کاربر، حواستان به آن باشد شامل رزولوشن WXGA، FHD، WUXGA و 4K UHD است.

برای اینکه پروژکتوری با رزولوشن مناسب انتخاب کنید، نیاز است که پیش از خرید پروژکتور، نوع محتوایی که قرار است با پروژکتور تماشا کنید را مشخص سازید. مثلا بیشتر می‌خواهید با آن فیلم Full HD ببینید، گیم بزنید یا قصد دارید که اسلایدهای پاورپوینت را با دقت بالا و ظریف‌ترین جزئیات به نمایش درآورید یا که اصلا فقط برای نمایش نمودارها بدون وسواس بر جزئیات به آن نیاز دارید. البته اندازه تصویر یا همان aspect ratio در میزان وضوح بسیار حائز اهمیت است. حالا که با انواع رزولوشن آشنای شدید و می‌توانید رزولوشن مورد نظرتان را تشخیص دهید، سری به لیست پروژکتورهای منتخب سایت تهران پروژکتور زده و محصول مورد نظرتان را خریداری کنید.

منبع: بخش محتوای آموزشی سایت ویوسونیک

مقالات مرتبط

نظرات