مزایای پروژکتور لیزری: مقایسه فنی ویدئو پروژکتور لیزری و پروژکتور مبتنی بر لامپ + عکس

رونمایی از ویدئوپروژکتور مخصوصا ویدئوپروژکتور لیزری یکی از اتفاقات جذاب تکنولوژی است. پروژکتورها، دستگاه‌های کوچک بی‌ادعایی هستند که بدون اشغال جای زیاد (مثل تلویزیون‌ها)، تصاویری بزرگ، در حد و اندازه دیوار نمایش می‌دهند. برای آشنایی با مزایای ویدئو پروژکتور لیزری در ادامه با ما همراه باشید.

ویدئو پروژکتور لیزری چیست

مزایای پروژکتور لیزری

پروژکتور لیزری (Laser projector) با اینکه از سال 2015 وارد دنیای پروژکتورها شد، اما هنوز از لحاظ قیمتی یک پله از پروژکتورهای سنتی مبتنی بر لامپ بالاتر است. البته این نکته را باید یادآور شد که با هر بار تولید جدید، شکاف قیمتی آن‌ها کم و کمتر می‌شود و انتظار می‌رود که بزودی بازار را پر کرده و جایگزین پروژکتورهای مبتنی بر لامپ شوند.

البته صنعت ساخت پروژکتور در مورد سایر تکنولوژی‌ها نیز پیشرفت زیادی داشته است: مثلا مزایای پروژکتور ال ای دی و یا برخی از برندها، مثل ویدئو پروژکتور اپسون در ساخت پروژکتورهای مبتنی بر لامپ نیز از ویژگی‌های خاصی استفاده کرده‌اند که آن‌ها را بسیار متمایز ساخته است.

در این متن می‌خواهیم به هشت دلیل اصلی از مزایای ویدئو پروژکتور لیزری و اینکه چرا اصلا بهترین روش نمایش تصاویر لیزر است، بپردازیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره تکنولوژی لیزر در پروژکتورها هستید، سری به صفحه راهنمای خرید ویدئو پروژکتور لیزریبزنید.

از مزایای ویدئو پروژکتور لیزری می‌توان به طول عمر بالای منبع نوری اشاره کرد

مزایای پروژکتور لیزری: پروژکتور لیزری بی‌نیاز از تعویض لامپ

همه‌ی ما با تجربه‌ای که از لامپ‌ها داریم، خوب می‌دانیم که دیر یا زود نیاز به تعویض دارند. پروژکتورهای مبتنی بر لامپ نیز از این قاعده مستثنا نیستند. تعویض لامپ‌ها، علاوه بر دردسری که دارند (دردسر خرید لامپ و تعویض آن‌ها، مخصوصا اگر پروژکتورتان روی سقف نصب شده باشد!)، خیلی برایتان هزینه برمی‌دارد. هزینه‌ای که در طول عمر پروژکتور به مقدار قابل توجهی به آن اضافه شود.

اما پروژکتور لیزری بی‌نیاز از تعویض لامپ است و می‌تواند سال‌ها بدون افت کیفیتی و بدون هزینه، تصاویری خوش و زیبا برایتان نمایش دهد. جدا از تصاویر درخشان ویدئو پروژکتور لیزری، ویدئو پروژکتور 4k نیز تأثیر بسزایی در بازار پروژکتورها داشته است.

مزایای پروژکتور لیزری: پروژکتورهای لیزری برای نمایش تصاویر روشن و شفافبه روشنایی لامپ وابسته نیستند؛ بنابراین بدون نگرانی از تعویض و خرید لامپ‌های گرانقیمت، می‌توانید سال‌ها از نمایش تصاویر شفاف ویدئو پروژکتور لیزری بهره‌مند شوید.

از مزایای پروژکتور لیزری علاوه بر ماندگاری بالای منبع نوری قابلیت پردازش عالی رنگ‌ها است

مزایای پروژکتور لیزری: طول عمر و ماندگاری بالا

قبل از اینکه پروژکتورهای لیزری روی کار بیایند، نهایت طول عمر پروژکتورهای سنتی، حدود 5.000 ساعت بود. حالا بسته به نوع مدل و برند، نهایتا با در نظر گرفتن حالت اقتصادی (اکو)، طول عمر آن‌ها به 6.000 ساعت می‌رسد. اما پروژکتورهای لیزری با طول عمر راحت 20.000 ساعت، ارقام قبلی واقعا ناچیز است!

در دفترچه‌ی راهنمای برخی از پروژکتورهای لیزری، با لحاظ کردن برخی از ویژگی‌ها یا همان فعال کردن حالت اقتصادی، عمر طولانی‌تری نیز برای منبع نوری لیزری اعلام شده است. مثلا حدود 30.000 ساعت در حالت اکو! مثلا ویدئو پروژکتور اپسون Epson EB-L200F یکی از نمونه‌های عالی پروژکتورهای لیزری است، که با فعال کردن حالت اکو عمر آن به 30.000 ساعت می‌رسد.

مزایای خرید پروژکتور لیزری: یکی از مواردیکه در خرید ویدئو پروژکتور باید به آن دقت عمل داشت، توجه به طول عمر منبع نوری است. خوشبختانه ویدئو پروژکتور لیزری بدون رعایت نکات اقتصادی برای حفظ عمر لامپ، حدود 20.000 ساعت بدون افت کیفیتی کار می‌کند.

از مزایای پروژکتور لیزری طول عمر بالای آن زبانزد است

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: کاهش هزینه تعمیر و نگهداری

نیاز به تعویض مداوم لامپ‌ها و تمیز کردن فیلترها به این معنی است که پروژکتورهای مبتنی بر لامپ دائما نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. خوب این تعمیر و نگهداری هم قطعا بدون هزینه نیست! اگر برای دانشگاه و آموزشگاه باشد، که باید بصورت منظم از تیم تأسیسات بخواهید تا یک برنامه برای چک کردن پروژکتورها در نظر بگیرند.

اما اینکه ویدئو پروژکتورهای لیزری بدون بازدید منظم تیم تأسیسات، بتوانند کار خود را بدون کمترین هزینه برای تعمیر و تعویض قطعات انجام دهند، واقعیتی غیر قابل انکار است. برای نمونه به مشخصات ویدئو پروژکتور پاناسونیک Panasonic PT-VMZ51 نگاهی بیاندازد. این پروژکتور یکی از سبک‌ترین پروژکتورهای لیزری دنیا است که با تکنولوژی LCD و رزولوشن WUXGA واضح‌ترین تصاویر را برایتان به نمایش می‌گذارد.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: خرید اولیه محصول به یکطرف، هزینه‌هایی که باید بابت نگهداری و تعمیر بپردازی به یکطرف! خوشبختانه با خرید ویدئو پروژکتور لیزری، همانند ویدئو پروژکتورها سنتی مبتنی بر لامپ، نیازی به هزینه‌های جانبی برای تعویض و یا تعمیر ندارید.

عدم نیاز به تعمیر و تعویض لامپ از مزایای مهم ویدئو پروژکتور لیزری است

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: هزینه‌های جانبی کمتر

در نگاه اول اینطور به نظر می‌آید که قیمت پروژکتورهای مبتنی بر لامپ بسیار کمتر از قیمت ویدئو پروژکتور لیزری است، اما با برنامه‌ریزی بلند مدت کمی باید در تصمیم‌گیری تجدید نظر کرد. هزینه جانبی پروژکتورهای مبتنی بر لامپ با نیاز مداوم به تعویض لامپ، برابر هزینه یک پروژکتور لیزری یا حتی بیشتر از آن است.

بنابراین اگر در هزینه اولیه پروژکتور مبتنی بر لامپ ارزان‌تر از پروژکتورهای لیزری باشند، اما آن‌ها علاوه بر هزینه اولیه، هزینه‌های جانبی دارند که شما را رها نخواهد کرد!

یکی از جذاب‌ترین پروژکتور لیزری که عشق فیلم‌ها و گیمرها را عاشق خود کرده، ویدئو پروژکتور لیزری اپسون مدل Epson LS500 ATV است. این پروژکتور گرانقیمت است، اما در عوض شما را به رقابت همیشه برنده‌ی گیم‌های آنلاین دعوت می‌کند.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: شاید در نگاه اول قیمت ویدئو پروژکتور لیزری در مقایسه با پروژکتور مبتنی بر لامپ گران باشد، اما در عوض پروژکتور لیزری بی‌نیاز از هزینه‌های جانبی سال‌ها برایتان کار خواهد کرد.

پروژکتور لیزری گرانقیمت اما با دوام

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: مصرف انرژی کمتر

جدا از تمامی مزایایی که درباره پروژکتور لیزری بیان شد، در کل کلیدی‌ترین هدف فناوری لیزر، کیفیت بیشتر با مصرف انرژی کمتر ست. با مصرف انرژی حداقلی و کیفیت بالا، برخی از کارشناسان پروژکتور لیزری را لیزر شارپ Laser Sharp می‌نامند.

در پروژکتورهای مبتنی بر لامپ اتلاف انرژی زیادی برای عدم کنترل نور و پراکندگی بیش از حد آن وجود دارد. نور سفید و جلوگیری از خودنمایی رنگ‌ها چالش‌هایی است که در پروژکتورهای مبتنی بر لامپ با آن روبه‌رو هستیم.

از طرفی دیگر چون لامپ موجب گرم شدن تجهیزات می‌شود، وجود فن ضروری است و به این ترتیب انرژی بیشتری صرف می‌شود. اما در پروژکتورهای لیزری بخاطر تولید رنگ توسط لیزرها و عدم نیاز به فن، مصرف انرژی به حداقل می‌رسد.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: از مهم‌ترین مزایای خرید ویدئو پروژکتور لیزری مصرف انرژی حداقلی اما کیفیت حداکثری است. نوری که از لیزر ساطع می‌شود بصورت متمرکز فقط برای روشن شدن تصویر و رنگ‌آمیزی بهتر آن به کار می‌رود.

مهم‌ترین مزایای پروژکتور لیزری، کیفیت عالی در پخش انواع محتوا است

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: استفاده‌ی طولانی مدت

پروژکتور لیزری طوری طراحی شده است که می‌تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد. پروژکتور لیزری بر خلاف پروژکتور مبتنی بر لامپ که برای مراقبت از لامپ باید حواسمان باشد که زیادی داغ نشود و یا در میان اجرا باید زمانی را به آن استراحت بدهیم، بدون هیچ گونه مراقبت خاصی، برای طولانی مدت قابل استفاده است. در لیست بهترین پروژکتورهای لیزری نام پروژکتور Epson EB-L720U همیشه جای دارد.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: پروژکتور لیزریبرای استفاده 24 ساعته‌ی هفت روز هفته طراحی شده است. بدون نگرانی از داغ شدن یا اختصاص دادن زمان استراحت، برای مدت زمان طولانی قابل استفاده است.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: روشن ماندن‌های طولانی مدت

مزایای خرید ویدئو پروژکتور لیزری: خاموش و روشن شدن آنی

خاموش و روشن سریع و بی‌وقفه، فقط با لمس یک دکمه، از دیگر مزایای ویدئو پروژکتور لیزری است. درست برخلاف ویدئو پروژکتور مبتنی بر لامپ که پیش از رسیدن به روشنایی استاندارد باید کمی به آن زمان داد تا لامپ گرم شود و برای خاموش شدن نیز بمنظور جلوگیری از آسیب به لامپ باید کمی آن را در حالت استندبای قرار داد تا لامپ توسط فن خنک شده و بعد از برق کشیده شود.

تمامی مجریان خبره می‌دانند که باید پیش از شروع سخنرانی، پروژکتور را روشن کنند، تا درست در آغاز سخنرانی، لامپ گرم شده و پروژکتور آماده‌ی پخش شود و حضار منتظر نمانند. به عنوان نمونه‌ای دیگر ویدئو پروژکتور لیزری Epson LS500B ATV است. این پروژکتور با میزان روشنایی 4.000 لومن، کنتراست 2.000.000:1 و رزولوشن 4k سلطان پروژکتورهای لیزری است.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری: ویدئو پروژکتور لیزری بمحض اینکه روشن شود، بدون در انتظار نگه داشتن حضار، با حداکثر روشنایی محتوا را به نمایش می‌گذارد.

خاموش و روشن کردن بی‌وقفه از مزایای ویدئو پروژکتور لیزری است

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات