کنتراست ویدئو پروژکتور: نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور چیست + عکس

مبحث کُنتراست (Contrast) شما را خیلی تخصصی وارد دنیای رنگ و تصویر می‌کند. اگر می‌خواهید خرید ویدئو پروژکتور موفقی داشته باشید، باید خوب بدانید که منظور از کنتراست ویدئو پروژکتور چیست؟ خیلی ساده، منظور از کنتراست، فرق بارز بین دو رنگ است که قوی‌ترین حالت آن در تضادی سیاهی و سفیدی دیده می‌شود.

کنتراست ویدئو پروژکتور چیست؟

تا حالا تصویر یک پروژکتور با‌کیفیت را دیده‌اید؟ اگر دیده‌اید، پس می‌دانید که تصاویر پروژکتورهای با‌کیفیت دارای جزئیات و رزولوشن بالایی هستند. این تصاویر اگر پس‌زمینه‌ای تاریک و روشن داشته باشند باز هم کیفیت بالایی دارند. اما چه چیزی باعث می‌شود که یک ویدئو پروژکتور تصویر با‌کیفیت و خیلی خوب را روی صفحه نمایش ارائه دهد؟ عوامل زیادی وجود دارند.

یک عامل خیلی مهم کنتراست ویدئو پروژکتور است. اما کُنتراست ویدئو پروژکتور چیست و چرا در کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور مؤثر است؟ با ما همراه باشید تا اهمیت کُنتراست ویدئو پروژکتور در ارائه یک تصویر با‌کیفیت را برایتان توضیح دهیم. (برای آگاهی کافی درباره رزولوشن پروژکتور و میزان انسی لومن متن مفصلی برایتان آماده کرده‌ایم.)

کنتراست چیست؟ کُنتراست واژه‌ی فرانسوی، به معنای تفاوت درخشندگی رنگ یا تضاد در اشیاء است که باعث تمایز آن‌ها با یکدیگر می‌شود. کنتراست یک اصل پرکاربرد در رشته‌های هنر است. کُنتراست رنگ یکی از همین موارد مهم است که پای آن را به دنیای تصویر کشانده است.

(برای خرید ویدئو پروژکتور 4k و خرید پروژکتور خانگی از برندهای مطرح دنیا، به صفحه‌های مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از ویدئو پروژکتور جیبی؛ کنتراست ویدئو پروژکتور

کنتراست رنگ در ویدئو پروژکتور چیست؟

ویژگی کنتراست تصویر یک نسبت است که سفیدی به سیاهی یا سیاهی به سفیدی تصویر را نشان می‌دهد. کنتراست تصویر ویدئو پروژکتور باید به حدی باشد که عدم وضوح تصاویر را به خاطر سایه‌های روشن و تاریکی که در آن وجود دارند برطرف کند.

حداقل میزان کنتراست پروژکتور باید حدود ۱۰۰۰:۱ باشد. هر چقدر که میزان کُنتراست ویدئو پروژکتور از این نسبت بالاتر باشد کیفیت تصویری که می‌تواند روی پرده نمایش ارائه دهد خیلی بهتر است. پس حتماٌ در زمان خرید ویدئو پروژکتور به نسبت کُنتراست دستگاه دقت داشته باشید.

کنتراست ویدئو پروژکتور چیست؟کُنتراست انواع مختلف دارد و منظور تفاوت رنگ‌ها است که مرز بین اشیاء را در تصویر به‌صورت برجسته و بارزی به نمایش می‌گذارد. حداقل نسبت کنتراست یک پروژکتور باید به نسبت 10000:1 باشد.

(برای آشنایی با نحوه کالیبره کردن برد هوشمند به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از ویدئو پروژکتور بر روی میز، کنتراست ویدئو پروژکتور

کُنتراست بیشتر یا کمتر؟

در زمان خرید ویدئو پروژکتور حتماً مطمئن شوید که نسبت کُنتراست تصویر ویدئو پروژکتور شما کم نباشد. هر چقدر که کنتراست تصویر ویدئو پروژکتور بیشتر باشد شما تصاویر را با وضوح بیشتری خواهید دید. با کُنتراست بالاتر طیف رنگ‌های بیشتری هم در عکس‌های شما نشان داده می‌شود.

از سوی دیگر، کنتراست تصویر پایین جزئیات زیادی را در تصویر شما نشان نمی‌دهد و طیف رنگ‌هایی که هم که نشان می‌دهد محدود است. پس حتماً در زمان خرید ویدئو پروژکتور از این اطمینان حاصل کنید که ویدئو پروژکتور مورد نظرتان نسبت کُنتراست تصویر بالایی دارد.

کنتراست در ویدئو پروژکتور در واقع معیاری برای تشخیص روشن‌ترین سفید به نسبت تیره‌ترین سیاهی‌ها در رنگ‌ها است. هر چقدر که اعداد در نسبت بالاتر باشد، نشاندهنده‌ی دقت بالای ویدئو پروژکتور در باز تولید رنگ‌ها است.

(برای مقایسه پروژکتور 4k و تلویزیون 4k متنی کامل برایتان آماده کرده‌ایم.)

نمایی از پروژکتور اپتما و بررسی نسبت کنتراست تصویر در ویدئو پروژکتور

خرید ویدئو پروژکتور کنتراست بالا

الان شاید شما با خودتان فکر کنید: «خب، حالا که در مورد کنتراست ویدیو پروژکتور اطلاعات کسب کردم، چرا باید به چنین چیزی در خرید آن توجه کنم؟» پاسخ این است که کنتراست ویدیو پروژکتور باعث می‌شود که شما بهتر طیف رنگ‌های متنوع تصویر و جزئیات آن را بیشتر ببینید.

مخصوصاً در بازی‌های ویدیویی بازی، کُنتراست بالای تصویر برای دیدن بهترین جزئیات تصویر اهمیت دارد. در فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی محیط‌های مختلف با سایه‌های روشن و تاریک زیادی وجود دارند. اگر شما بخواهید در محیط‌های تاریک هم جزئیات تصویر را خیلی خوب ببینید، در این جا است که کنتراست تصویر عامل مهمی محسوب می‌شود.

کُنتراست ویدئو پروژکتور معمولا با نسبت n:1 نمایش می‌شود و هر چقدر که فاصله بین این دو عدد بالاتر باشد، به این معنا است که فاصله بین تاریک‌ترین نقطه و روشن‌ترین نقطه (یا همان پیکسل‌های تصویر) بیشتر بوده و مرز بین دو رنگ واضح‌تر است.

(خرید تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور کدامیک مناسب‌تر است؟)

نمایی از ویدئو پروژکتور قابل حمل، اهمیت کنتراست ویدئو پروژکتور در تصویر

اهمیت کُنتراست ویدئو پروژکتور در کیفیت تصویر

خیلی از ما عاشق داشتن یک پروژکتور سینما خانگی در خانه‌مان هستیم. با این وجود، در خرید ویدیو پروژکتور، باید به عواملی توجه کنید که بتوانند تصویری با بهترین کیفیت را برای شما نمایش دهند. یکی از این عوامل کنتراست ویدئو پروژکتور است. اگر می‌خواهید کیفیت تصویر بهتری داشته باشید باید کُنتراست تصویر ویدئو پروژکتورتان بیشتر باشد. در نتیجه، در زمان خرید دیتا پروژکتور حتماً به نسبت کنتراست تصویر آن دقت کنید.

اگر شما به دنبال خرید پروجکشن با کُنتراست تصویر بالا هستید، حتماٌ سری به فروشگاه آنلاین تهران پروژکتور بزنید. ما در فروشگاه تهران پروژکتور پروژکتورهایی از برندهای معروف که کُنتراست تصویر بالا و کیفیت تصویر عالی دارند را با قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

نسبت کُنتراست ویدئو پروژکتور جدیدا به صورت پویا یا داینامیک معرفی می‌شوند؛ ولی از آنجاییکه روشی برای آزمایش کنتراست پویا وجود ندارد و بیننده نمی‌تواند در یک صحنه محدوده کُنتراست پویا را تجربه کند، زیاد نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات