تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP: معایب و مزایای پروژکتور 3lcd و dlp + عکس

تفاوت فناوری ساخت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

اگر به فکر خرید ویدئو پروژکتور هستید، جدا از سطح رزولشون، میزان کنتراست و میزان روشنایی و مواردی اینچنین، یک عامل مهم دیگری که باید به آن توجه کرد فناوری ساخت پروژکتور است که عجیب در عمر و کیفیت تصویر تأثیر دارد. در مقایسه پروژکتوهای همرده علارغم تشابه تمامی ویژگی‌های فنی، بجزو تفاوت در فناوری ساخت، تغییرات شگرفی در کیفیت تصویر ایجاد می‌شود که کاربران را شوکه می‌کند. در حال حاضر دو فناوری معروف که برای ساخت پروژکتورها در رقابت سرسختی با یکدیگر هستند: فناوری DLP و فناوری 3LCD است. در این متن از وبلاگ تهران پروژکتور، می‌خواهیم به تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP بپردازیم تا شما را در خرید ویدئو پروژکتور دلخواه همراهی کنیم. مطلبی که احتمالا بیش از همه برای مخاطبان از این جهت مهم باشد که برای خرید پروژکتور خانگی به کارشان بیاید. با ما همراه باشید.

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

پروژکتورها با توجه به نوع فناوری ساخت، به درجات متفاوتی از روشنایی، کنتراست و سایر ویژگی‌ها مجهز هستند. در این بخش می‌خواهیم فناوری 3LCD و DLP بر اساس پارامترهای خاصی مقایسه کنیم. در پایان این بخش مطمئنا به راحتی می‌توانید، پروژکتور دلخواه خودتان را انتخاب کنید. (به مطلبی که درباره رزولوشن پروژکتور نوشتیم نیز مراجعه کنید.)

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP در کنتراست، روشنایی و ...

تفاوت تکنولوژی 3LCD و DLP در پروژکتور: 1. میزان نور خروجی Light Output

در حالت عادی، پروژکتورها فقط باید در فضاهای تاریک یا با نور کم مورد استفاده قرار گیرند. اما آیا این شرایط همیشه برقرار است؟ قطعا خیر، و برای رفع افت کیفیتی روشنایی پروژکتور در فضاهایی با نور پردازی بالا، سازنده‌های پروژکتور، منبع نور قدرتمندتری را با اضافه کردن ترفندهای مختلف مثل تعبیه کردن عنبیه پویا و مواردی اینچنینی، در نظر گرفته‌اند.

بنابراین هر چقدر روشنایی پروژکتور بیشتر باشد به تناسب برای مقابله با نور محیط آماده‌تر است. میزان روشنایی در پروژکتور بر حسب انسی لومن اندازه گیری می‌شود. پروژکتورها حداقل به 1.500 لومن روشنایی نیاز دارند تا بتوانند در یک اتاق تاریک تصاویری واضح نمایش دهند. در فضاهایی که نور پردازی تا حدود کنترل شده است، حداقل 3.000 لومن روشنایی کاملا ایده‌آلی است و در فضاهای بزرگ‌تر با نورپردازی بیشتر (مثل سالن کنفرانس) پروژکتورهایی با میزان روشنایی 4.500 لومن به بالا گزینه‌های مناسبی هستند. تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP در این میزان نور خروجی است.

میزان نور خروجی از تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چیست: 2. میزان روشنایی در آنها متفاوت است!

با توجه به توضیحات بخش قبل، اگرچه میزان روشنایی و قدرت لامپ برای نمایش تصاویر روشن و کیفیت بالا از عوامل مهمی است. اما از آن مهم‌تر، قابلیت موتور اپتیکال یا به بیانی دیگر تکنولوژی ساخت در پردازش نور و میزان نور خروجی است. نور سفید در کنار نور رنگی، تصاویر را بر روی صفحه نمایش بزرگ پروژکتور قابل پخش می‌کنند. هر چقدر میزان نور سفید و نور رنگی به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، کیفیت تصویر و رنگ‌ها بهتر است.

در این رقابت، پروژکتورهای 3LCD با میزان برابر روشنایی نور سفید و روشنایی نور رنگی برنده هستند. بنابراین در مقایسه دو پروژکتور با روشنایی یکسان، پروژکتوری 3LCD در نمایش تصاویر روشن توانایی بیشتری نسبت به پروژکتور DLP دارد. معمولا در پروژکتور DLP میزان روشنایی نور رنگی یک سوم روشنایی نور سفید است، به همین خاطر پروژکتورهای 3LCD، با روشنایی رنگی سه برابری نسبت به پروژکتورهای DLP در این مرحله برنده هستند.   البته این رقابت فقط بین پروژکتور DLP تک تراشه با پروژکتور 3LCD است، چون پروژکتورهای سه تراشه DLP توانایی خوبی در نمایش رنگ‌ها دارند و براحتی رقیب را پشت سر میگذارند. (در اینباره حتما به مطلبی که درباره نسبت پرتاب و زوم در پروژکتور نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

رقابت بر سر روشنایی یکی از تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چیست؟: 3. رنگ آمیزی زنده (Vivid Coloration)

دقت رنگ، معیاری است که نشان می‌دهد یک پروژکتور تا چه حدی می‌توانند رنگ‌ها را مطابق سیگنال‌ها نمایش دهند. این قابلیت، پروژکتورها را برای باز آفرینی رنگ‌ها و سایه‌‌زنی‌های دقیق توصیف می‌کند. برخی از پروژکتورها ممکن است رنگ‌ها را به نادرستی نشان دهند. مخصوصا در تشخیص رنگ آبی و زرد، این موارد را در نمایش رنگ پوست به وفور دیده‌ایم. بنابراین عدم تشخیص مناسب، برخی اوقات برای بیننده بسیار آزار دهنده است؛ البته در بسیاری از موارد هم با دستکاری در تنظیمات کالیبراسیون، می‌توان این مورد را بهبود ببخشید.

متأسفانه هر دو این فناوری‌ها، در مدل‌های قدیمی‌تر، با این چالش مواجه هستند. هر چقدر میزان رزولوشن پروژکتور بالاتر باشد، این موارد کمتر اتفاق می‌افتد. خوب اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم، فناوری DLP با چیپ DMD که از میکروآینه‌هایی ظریف‌تر از مو تشکیل شده است، فاصله‌ی بین پیکسل‌ها را به حداقل رسانده و در این مورد از رقیب جلو می‌افتد.

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP در دقت رنگ و رنگ آمیزی زنده

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چست؟: 4. اثر رنگین کمانی (The Rainbow Effect)

نمایش گاه و بی‌گاه سایه‌هایی از رنگ‌های قرمز، آبی و سبز بر روی صفحه نمایش به نام اثر رنگین کمانی (The Rainbow Effect) معروف است. اثر رنگین کمانی بر پس زمینه تیره ملموس‌تر است. البته این پدیده برای همه افراد قابل رؤیت نیست، ولی اگر دیده شود، بسیار آزار دهنده است.

اثر رنگین کمانی در فناوری DLP تک تراشه به دلیل استفاده از چرخ رنگ بسیار رایج است. در پروژکتورهای DLP قدیمی، به دلیل گردش آهسته چرخ رنگ، پدیده‌‌ رنگین کمانی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود که این مشکل در پروژکتورهای DLP جدید با چرخش سریع چرخ رنگ، بسیار کاهش یافته و حتی می‌توان گفت که کاملا رفع شده است. اما پروژکتورهای 3LCD به دلیل نداشتن چرخ رنگ، از این مشکل مبرا هستند.

اثر رنگین کمانی یکی از اصلی ترین تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چیست: 5. تاری حرکتی (Motion Blur)

تاری حرکتی Motion Blur یک اعوجاج بصری است که بر تصاویر متحرک تأثیر می‌گذارد. این اتفاق بیشتر در HDTVها و پروژکتورهای LCD دیده شده است. موشن بلور یا تاری حرکتی می‌تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود، اما در بیشتر موارد بصورت کشیدگی پیکسلی از رد اشیاء متحرک (مثل مسابقه موتورسورای) بر روی صفحه نمایش ایجاد می‌شود.

بیشتر اوقات، تاری حرکتی یا همان موشن بلور را در ویدئو پروژکتورهای LCD قدیمی، بخاطر کند بودن سرعت نمایش فریم‌ها نسبت به فیلم واقعی، مشاهد می‌شد. در حال حاضر هر دو فناوری با رفع نقص‌ها تا حد زیادی این مورد را تحت کنترل قرار داده‌اند.

موشن بلور در تفاوت پروژکتورِ 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چیست: 6. اندازه پروژکتور (Size)

دیگر مثل قدیم‌ها انتخاب پروژکتورها محدود به وزن و ابعاد نیست. بازار پروژکتورها پر است از مدل‌های مختلف در ابعاد و وزن‌ها متنوع. اندازه و ابعاد پروژکتور ارتباط زیادی با فناوری ساخت آن بستگی دارد. ابداع پروژکتورهای پرتابل قابل حمل و پروژکتورهای جیبی، اتفاق خوب و جذابی برای افرادی که دائما در سفرهای کاری هستند یا د محیط‌های آموزشی، بسیار کاربردی است.

پروژکتورهای 3LCD، به دلیل اینکه از اجزای زیادی تشکیل شده است معمولا سنگین وزن و در ابعاد بزرگی تولید می‌شوند، درست برخلاف پروژکتورهای DLP که در وزن کم و ابعاد کوچک قابل طراحی هستند. در حال حاضر، پروژکتورهای پرتابل زیادی با فناوری DLP در دسترس هستند.

تفاوت در اندازه ویدئو پروژکتورهای 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چیست: 7. کنتراست (Contrast)

نسبت کنتراست تعیین می‌کند که یک پروژکتور تا چه حد در نمایش جزئیات قدرتمند است. نسبت کنتراست بالا برای نمایش تصاویر دقیق بسیار قابل اهمیت است. چه بسا پروژکتوری اگر میزان نور بالایی داشته باشد اما نسبت کنتراست خوبی نداشته باشد، قادر به نمایش تصاویر جذاب و نزدیک به واقعیت نخواهد بود.

در پروژکتورهای 3LCD هر چقدر هم که دقیق کار شود باز امکان عبور نور کمی از پنل‌ها، وجود دارد. به همین دلیل همیشه پروژکتورهای DLP تک تراشه در رقابت با پروژکتورهیا 3LCD در نمایش تصاویر شارپ برنده است. چون موتور اپتیکال فناوری DLP درون یک محفظه‌ی مهر و موم شده است و امکان عبور نور و حتی گرد و غبار  تقریبا به صفر می‌رسد.

نسبت کنتراست و تاثیر آن در نمایش تصاویر از تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP چیست: 8. دوام و ماندگاری (Durability)

پروژکتورها با قیمت‌های گران خود، باید آنقدرها ماندگاری داشته باشند تا دل کاربران را به دست آورند. باید اقرار کرد که پروژکتورهای DLP بیشتر عمر می‌کنند و قطعات آن‌ها کمتر در معرض آسیب هستند. اما باید مراقب بود که پرتاب نشوند چون در اثر شکسته شدن، دیگر قابل بازیابی نیستند.

اما پروژکتورهای 3LCD دارای پنل‌هایی هستند که با گذشت زمان و تعداد دفعات استفاده، فرسوده می‌شوند. البته عمر آن‌ها آنقدر کم نیست که ارزش خرید نداشته باشند و در ضمن قطعات آن قابل تعمیر و قابل تعویض است.

یکی از مزیت پروژکتورهای 3LCD به پروژکتورهای DLP عدم وجود قطعه‌ی متحرک، مثل چرخ رنگ، در موتور اپتیکال آن است. بنابراین هرچقدر هم که پنل‌ها غبار گرفته و فرسوده شوند، باز هم قابلیت نمایش منتها با کیفیت پایین‌تری را دارند.

مهم ترین تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP یعنی دوام و ماندگاری

مزایای خرید ویدئو پروژکتور DLP

  • پروژکتورهای DLP سه تراشه، نمایش رنگ‌های طبیعی و پویا
  • نمایش شفاف و روان تصاویر متحرک بدون موشن بلور
  • کنتراست عالی
  • قیمت ارزان‌تر (پروژکتورهای DLP تک تراشه)
  • در ابعاد و وزن کوچک‌تر (در حد پروژکتورهای پرتابل

مزایا و معایب خرید ویدئو پروژکتور DLP

معایب خرید ویدئو پروژکتور DLP

  • در پروژکتورهای DLP تک تراشه ، نویز تصویری معروف به اثرات رنگین کمانی
  • عدم برابری نور سفید و نور رنگی برای نمایش رنگ‌های پویا همانند ویدئو پروژکتورهای 3LCD
  • نویز بالای دستگاه به دلیل چرخش چرخ رنگ و نگرانی از سکون چرخ رنگ

مزایای خرید ویدئو پروژکتور 3LCD

  • فاقد قطعه‌ی متحرک در موتور اپتیکال
  • نمایش عالی رنگ‌های پویا و واقعی
  • روشنایی فوق العاده و تحسین برانگیز تصاویر (به دلیل شدت خروجی نور) که از تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP است
  • مقابله‌ی عالی با نور محیط برای نمایش تصاویر شفاف
  • بدون نویز تصویر اثرات رنگین کمانی
  • مصرف حداقل انرژی

مزایا و معایب خرید ویدئو پروژکتور 3LCD

معایب خرید ویدئو پروژکتور 3LCD

  • تاری حرکتی یا موشن بلور در نمایش تصاویر متحرک (البته در پروژکتورهای جدید این مشکل رفع شده است).
  • افت کیفیتی با گذشت زمان
  • یکنواختی کمتر رنگ نسبت پروژکتورهای DLP (گاهی اثرات پوستریزاسیون در تصاویر دیده می‌شود).
  • کنتراست ضعیف مخصوصا در نمایش تصاویر تیره
  • وزن سنگین به نسبت پروژکتورهای DLP

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP: کدام یک بهترند؟

فناوری DLP و فناوری 3LCD، سال‌ها است که با یک رقابت سالم در حال پیشرفت هستند. بسته به اینکه هدف شما از خرید ویدئو پروژکتور چیست، می‌توانند هر دو انتخاب فوق العاده‌ای باشند. پروژکتورهای 3LCD در نمایش شفاف رنگ‌ها نسبت به پروژکتورهای DLP خیلی موفق‌تر هستند. اما در عوض پروژکتورهای DLP را می‌توانید بصورت پرتابل (قابل حمل) و با قابلیت تطبیق پیکسلی بالا در نمایش تصاویر HD و Ultra HD بیابید. روشنایی در تصویر حرف اول را می‌زند. اگر قصد ندارید که پروژکتورتان را جا به جا کنید، خرید ویدئو پروژکتور 3LCD می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP برای انتخاب و خرید درست

خرید ویدئو پروژکتور از فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور

فناوری پروجکشن از زمانی که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت تا کنون مسیر طولانی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر، پروژکتورها در خانه، مدارس، ادارات و ایونت‌های عمومی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با روی کار آمدن پروژکتورهای پیشرفته، به راحتی می‌توان آن‌ها را جایگزین تلویزیون‌ها کرد. صفحه نمایش بزرگ و وسیع پروژکتور، برای گیم و فیلم، خیلی جذاب و دیدنی‌تر از تلویزیون‌ها است. پروژکتورهای زیادی برای اهداف مختلف در بازار موجود هستند، برای خرید بهترین پروژکتور با قیمت واقعی، فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور می‌تواند مرجع خوبی برای شما باشد. با توجه به مواردی که در این متن برای تفاوت ویدئو پروژکتور 3LCD و DLP ذکر شد، و بررسی کوچک در این سایت، خرید پروژکتور دلخواه‌تان را از دست ندهید.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات