بررسی نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون + عکس

پروژکتور معمولا به عنوان یک نمایشگر مانند مانیتور کامپیوتر یا صفحه‌ی تلویزیون کار می‌کند. بنابراین، وقتی مساله‌ی نحوه اتصال پروژکتور به تلویزیون مطرح می‌شود، باید چندین نکته را در نظر گرفت. برای مثال تلویزیون‌های قدیمی نمی‌توانند سیگنال‌های تلویزیونی خود را به یک پروژکتور اتصال VGA برسانند و به جای آن بهتر است جعبه کابل یا پخش‌کننده‌ی رسانه را به پروژکتور متصل کنید. ما در ادامه‌ی این مطلب بلاگ تهران پروژکتور در مورد نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون، تجربه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون و مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون صحبت می‌کنیم و لازم است بدانید بسته به قابلیت‌های پروژکتور خود ممکن است برای استفاده از پروژکتور به عنوان تلویزیون به سخت‌افزار یا آداپتورهای اضافی نیاز داشته باشید.

نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون: آیا می‌توان از پروژکتور به جای تلویزیون استفاده کرد؟

درحالی که یک ویدئو پروژکتور می‌تواند به راحتی اکثر عملکردهای تلویزیون را انجام دهد اما این دو کاملا قابل جایگزینی نیستند. مهم‌ترین تفاوت پروژکتور و تلویزیون این است که تلویزیون‌ها دارای تیونر تلویزیون هستند که به آنها امکان دریافت پخش از هوا را می‌دهد.

بنابراین، در حالی که می‌توان به راحتی از پروژکتور به جای تلویزیون برای بازی‌های ویدئویی، پخش فیلم، نمایش‌ها و غیره استفاده کرد، اما تماشای برنامه‌های تلویزیونی از طریق پروژکتور نیاز به سخت‌افزارهای اضافی دارد. در ادامه گزینه‌هایی برای استفاده از پروژکتور به جای تلویزیون را معرفی می‌کنیم:

  • گیرنده‌ی دیجیتال تلویزیون (Cable box): اگر گیرنده‌ی دیجیتالی تلویزیون دارید می‌توانید از طریق کابل HDMI آن را به پروژکتور خود متصل کنید و از پروژکتور خود مانند تلویزیون‌های سنتی استفاده کنید.
  • دستگاه‌های پخش جریانی (Streaming device): شما می‌توانید دستگاه‌های پخش جریانی را نیز از طریق HDMI به پروژکتور خود متصل کنید و سپس با استفاده از برنامه‌هایی مانند تلویزیون یوتیوب یا فوبوتی‌وی که به شما امکان مشاهده‌ی پخش تلویزیونی زنده را می‌دهد، آن را تماشا کنید.
  • برنامه‌های بومی (Native apps): برخی از پروژکتورها روی پلتفرم‌هایی مانند Android TV ساخته شده‌اند و برنامه‌ها را به صورت بومی اجرا می‌کنند. اگر چنین پروژکتوری دارید ممکن است بتوانید از آن برای اجرای برنامه‌های پخش تلویزیونی بدون نیاز به دستگاه‌های پخش مجزا، مستقیما روی پروژکتور استفاده کنید.
  • تیونر تلویزیون (TV tuner): این دستگاه‌ها عملکرد تلویزیون‌ها را تکرار می‌کنند اما معمولا در پروژکتورها وجود ندارند. روش کار آنها به این صورت است که یک آنتن را به تیونر متصل می‌کنید و تیونر را به پروژکتور خود وصل می‌کنید. سپس کانال‌های تلویزیونی پخش محلی را مانند تلویزیون خود تماشا می‌کنید.

گزینه های نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

پیش از اینکه تجربه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون را داشته باشید، باید روش مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر از اتصال کابلی تلویزیون استفاده می‌کنید، استفاده از گیرنده‌ی دیجیتالی تلویزیون بهترین روش برای شماست زیرا به شما امکان دسترسی به سرویسی را می‌دهد که همیشه در دسترس شما بوده است. اگر دستگاه‌های پخش جریانی را انتخاب می‌کنید، باید نسبت به خرید آنها اقدام کنید و اگر پروژکتور شما از برنامه‌های بومی پشتیبانی می‌کند، تنها هزینه‌ای که باید بپردازید، اشتراک برنامه‌ی مورد نظرتان است.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور 3LCD نیز دیدن کنید.)

هنگامی که تصمیم گرفتید از کدام روش استفاده کنید، می‌توانید نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون را اعمال کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پروژکتور را مثل همیشه راه‌اندازی کنید.
  2. کابل HDMI را به ورودی پروژکتور خود متصل کنید.
  3. سر دیگر کابل HDMI را به گیرنده‌ی دیجیتال تلویزیون، دستگاه‌های پخش یا تیونر تلویزیون متصل کنید.
  4. پروژکتور را به یک بلندگو یا سیستم صوتی خارجی متصل کنید.
  5. اگر از گیرنده‌ی دیجیتال تلویزیون استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد مدتی صبر کنید تا دستگاه اطلاعات برنامه را از شرکت کابل دریافت کنید یا کانال‌های موجود را جستجو کند.
  6. به این ترتیب می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی را روی پروژکتور خود مشاهده کنید.

مراحل نحوه اتصال پروژکتور به تلویزیون

آیا اتصال هر روزه ویدئو پروژکتور به تلویزیون اشکالی ندارد؟

نحوه اتصال پروژکتور به تلویزیون به هر روشی که باشد، استفاده از ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون کاملا ایمن است. ممکن است تلویزیون را برای تجربه‌ی سینمای خانگی تهیه کرده باشید اما به مرور متوجه می‌شوید که برای تماشای روزمره‌ی تلویزیون و اخبار هم به همان خوبی عمل می‌کند.

(از صفحه ویدئو پروژکتور سینمای خانگی نیز بازدید کنید.)

تنها مشکل بالقوه‌ی استفاده‌ی روزمره از پروژکتور به جای تلویزیون این است که ما تمایل داریم با تلویزیون به گونه‌ای متفاوت از فیلم‌هایی که روی پروژکتور تماشا می‌کنیم, تعامل داشته باشیم. برای مثال، بسیاری از افراد ممکن است تمام روز تلویزیون خود را روشن نگه دارند و دائما برنامه‌های تلویزیونی تماشا کنند.

(در سایت تهران پروژکتور از تنوع ویدئو پروژکتورهای اتاق کنفرانس بهره‌مند می‌شوید.)

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون

اگر ویدئو پروژکتور شما از یک لامپ با طول عمر نسبتا کم استفاده می‌کند، باید این مساله را هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون در نظر داشته باشید. برای مثال، ممکن است اگر یک لامپ پروژکتور با طول عمر 2000 ساعت را هر روز استفاده کنید، در کمتر از یک سال آن را بسوزانید.

اما اگر پروژکتور شما لامپی با طول عمر بالا دارد که ده‌ها هزار ساعت استفاده از آن رتبه‌بندی شده است، استفاده از آن به جای تلویزیون بسیار آسان‌تر است و نیاز نیست نگران تعویض سالانه‌ی لامپ پروژکتور خود باشید. با این حال پیشنهاد ما این است که اگر به صورت فعال از ویدئو پروژکتور استفاده نمی‌کنید، آن را حتما خاموش کنید.

(برای خرید ویدئو پروژکتور تجاری کافیست سری به این صفحه بزنید.)

استفاده از ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون

استفاده از کابل HDMI در نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

وقتی نوبت به اتصال تلویزیون یا لپ‌تاپ به پروژکتور می‌رسد، باید از نوع اتصال پروژکتور خود آگاه باشید. اتصالات زیادی در پروژکتورهای قدیمی و جدید وجود دارد که به پروژکتور شما امکان می‌دهد به تلویزیون، رایانه، دستگاه‌های تلفن همراه، کنسول‌های بازی، انواع پخش‌کننده‌های رسانه و موارد مشابه متصل شود.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور کلاسی نیز دیدن کنید.)

محبوبیت استفاده از کابل HDMI در اتصال پروژکتور به تلویزیون

کابل HDMI یا رابط رسانه‌ای با وضوح بالا، رایج‌ترین و فراگیرترین اتصال صوتی و تصویری برای تلویزیون‌های HD است چرا که نرخ بیت بالا و انتقال وضوح بالای سیگنال‌های ویدئویی و صوتی فشرده نشده از پورت به پورت و کابل به کابل را فراهم می‌کند. دلیل افزایش محبوبیت آن در نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون است که تبدیل به پورت جهانی یا واقعی برای تلویزیون‌های HD در همه جا شده است؛ به طوری که اگر بخواهید هر پخش‌کننده‌ی رسانه یا دستگاه بازی ویدئویی را به تلویزیون متصل کنید، بهتر است یک پورت HDMI یا آداپتور HDMI در دسترس داشته باشید.

این نحوه اتصال، سایر روش‌های اتصال استاندارد مانند DVI را شکست داد. بنابراین بسیاری از پروژکتورهای مدرت از استاندارد HDMI پشتیبانی می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا به دستگاه‌های نمایشگر جایگزین مبتنی بر HDMI برای پخش رسانه‌های مختلف از تلویزیون، کامپیوتر، دستگاه‌های صوتی دیجیتال و غیره روی پروژکتور استفاده کرد.

(به صفحه‌ی ویدئو پروژکتور 4K نیز رجوع کنید.)

کابل HDMI برای اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

سخن پایانی در خصوص نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

پروژکتورها را می‌توان به راحتی از طریق ابزارهای مختلف مانند پورت‌ها و کابل‌های HDMI گرفته تا اتصالات بی‌سیم، با استفاده از تراشه‌ی وای‌فای یا بسته به مبدل بی‌سیم گیرنده و فرستنده، به هر لپ‌تاپ یا تلویزیون متصل کرد. در حالت ایده‌آل برای اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ باید از ویدئو پروژکتورهای جدیدتر استفاده کرد اما اتصال تلویزیون به پروژکتور حتی پیچیده‌تر هم هست.

بنابراین بهتر است پروژکتور خود را مستقیما به یک پخش‌کننده‌ی رسانه، دستگاه گیرنده‌ی دیجیتالی یا کنسول بازی ویدئویی متصل کنید تا اینکه بخواهید آن را به تلویزیون متصل کنید. برای مثال تلویزیون‌های CRT نمی‌توانند سیگنال‌های خود را به پروژکتور منتقل کنند اما محتوای موجود در تلویزیون‌های HD را می‌توان با استفاده از اتصالات به پروژکتور متصل کرد.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور Full HD نیز بازدید کنید.)

اتصال ویدئو پروژکتور به تلویزیون

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات