معرفی انواع پورت نمایشگر یا پورت مانیتور

سیستم‌های کامپیوتری، لپ‌تاپ، پروژکتور و غیره همگی دارای انواع پورت مانیتور هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم در خصوص انواع پورت های انتقال تصویر یا انواع پورت انتقال تصویر صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص انواع پورت نمایشگر بدانید.

انواع پورت انتقال تصویر یا پورت نمایشگر

شناختن و درک تفاوت میان انواع اتصال و پورت مانیتور به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. انواع پورت مانیتور شامل پورت‌های VGA، HDMI، دیسپلی پورت، تاندربولت و SDI می‌شود. نوع کابل اتصالی که نیاز دارید به سازگاری آن با پورت رایانه و دستگاه‌های نمایشگر یا کارت گرافیک و غیره بستگی دارد. اگر دستگاهی قدیمی دارید، مطمئن شوید که از کانکتورهای آنالوگ مانند VGA DVI انتخاب کنید.

با توسعه‌ی فناوری‌های جدیدتر، تولیدکنندگان کابل‌ها و کانکتورهای بهتر و پیشرفته‌تری ارائه داده‌اند. انواع پورت های انتقال تصویر یا انواع پورت نمایشگر، کانکتورهایی با وضوح بهتر هستند که باعث می‌شود مانیتورها برای چشم‌ها مناسب‌تر باشند.

(برای آشنایی با بهترین میکروفون برای ولاگینگ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع پورت انتقال تصویر

انواع پورت نمایشگر: پورت VGA

رابط وی‌جی‌ای، مخفف آرایه‌ی گرافیکی ویدئویی (video graphics array) است. VGA یک پورت اتصال قدیمی است که از سال 1987 برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. رابط کانکتور VGA دارای 15 پین است که به سه ردیف تقسیم می‌شوند. VGA یک نوع بسیار رایج سیگنال ویدئویی است که در بسیاری از پروژکتورها و کامپیوترها یافت می‌شود. این کانکتور فقط یک سیگنال ویدئویی است و هیچ سیگنال صوتی‌ای از طریق آن منتقل نمی‌شود.

اگر تاکنون سعی کرده‌اید یک پروژکتور قدیمی را به لپ‌تاپ یا دسکتاپ متصل کنید، به احتمال زیاد از کابل VGA استفاده کرده‌اید. اگرچه VGA در مقایسه با HDMI کمی قدیمی در نظر گفته می‌شود اما به طور گسترده برای ارائه‌ی قدرت سیگنال عالی استفاده می‌شود.

انواع پورت نمایشگر: کابل VGA یکی از اجزای مهم در راه‌اندازی لپ‌تاپ، پروژکتور و تلویزیون است و یکی از انواع پورت های انتقال تصویر است که به عنوان رابط بین رایانه و مانیتور، لپ تاپ یا پروژکتور عمل می‌کند.

انواع پورت VGA

پورت‌های VGA بسته به سیستم رایانه‌ای در دو اندازه یا سایز مختلف ساخته می‌شوند و انواع پورت VGA شامل پورت VGA معمولی و پورت VGA مینی می‌شود. از نسخه‌ی مینی یا کوچک پورت VGA در دستگاه‌های کوچکتری مثل iMac، PowerBook، eMacs، iBook و غیره استفاده می‌شود. این پورت‌ها دارای دو پین مخصوص برای رساندن 5 ولت هستند.

دستگاه‌هایی که از طریق پورت VGA مینی متصل می‌شوند، این امکان را دارند که از دو پین مشخص شده به عنوان منبع تغذیه‌ی خود استفاده کنند.

(با بهترین ویدئو پروژکتورهای 4K آشنا شوید.)

حداکثر رزولوشن کابل vga

حداکثر رزولوشن پورت های VGA معمولا 1536*2048 پیکسل است. اگرچه پورت DVI معمولا رزولوشن بهتر و بیشتری ارائه می‌دهد و بر خلاف VGA به صورت دیجیتال عمل می‌کند. حداکثر رزولوشن برای انواع پورت نمایشگر HDMI نیز 2160*4096 است که کیفیت بهتری دارد.

سیگنال آنالوگ VGA DVI

از آنجایی که VGA و برخی از نسخه‌های رابط کانکتور DVI برای داده‌های آنالوگ مناسب هستند، ممکن است کیفیت ویدئو در وضوح‌های بالاتر یا طول کابل بیشتر، کاهش پیدا کند. کابل VGA معمولا دارای یک رابط به رنگ آبی است و عمدتا با مانیتورهای CRT استفاده می‌شود که دیگر منقرض شده است اما همچنان می‌توان پورت VGA DVI مانیتور را در برخی تجهیزات سخت‌افزاری جدید مانند نمایشگرهای LCD پیدا کنید.

انواع پورت نمایشگر: پورت‌های VGA DVI به تدریج با اتصالات دیجیتال و مدرن حذف می‌شوند و مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای عمودی پیشرفته، آنالوگ را به نفع انواع پورت مانیتور پیشرفته و دیجیتال، کنار گذاشته‌اند.

انواع پورت نمایشگر - پورت VGA

انواع پورت نمایشگر: پورت DVI

پورت dvi مانیتور، مخفف رابط بصری دیجیتال (digital visual interface) است که اولین بار در سال 1999 برای ارائه‌ی اتصال ویدئویی بدون فشرده‌سازی و با کیفیت بالا به نمایشگرهای LCD ساخته شد. یک پورت DVI معمولا یک آداپتور سفید رنگ دارد و به طور کلی سه نوع پورت DVI وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • پورت DVI – A (آنالوگ)
  • پورت DVI – D (دیجیتال)
  • پورت DVI – I

معرفی پورت DVI – A

پورت DVI-A یکی از انواع پورت های DVI مانیتور است که A در آن مخفف آنالوگ است. این استاندارد DVI فقط برای ارسال سیگنال‌های آنالوگ استفاده می‌شود. ترتیب و آرایش پین رابط آن از چهار پایه در اطراف یک پایه‌ی تخت و دوازده پایه‌ی اضافی تشکیل شده است.

این نوع پورت DVI قادر به انتقال حداکثر رزولوشن 1080*1920 پیکسل است. با این حال این نوع از انواع پورت نمایشگر تقریبا حذف شده است  و در دستگاه‌های جدیدتر از آن استفاده نمی‌شود.

(برای خرید پایه پروژکتور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

معرفی پورت DVI – D

پورت DVI-D نسخه دیگری از انواع پورت مانیتور DVI است که در آن D مخفف دیجیتال است و فقط می‌توان از آن برای ارسال سیگنال‌های دیجیتال استفاده کرد. پورت DVI-D در مقایسه با پورت DVI-A بسیار رایج‌تر است اما نمی‌توانید از کابل DVI-D برای تجهیزات DVI-I استفاده کنید یا برعکس.

پورت DVI-D در دو نوع موجود است: تک لینک و دو لینک. پورت DVI-D تک لینک از ترتیب پین‌های یک پین تخت و دو بلوک پین که هر کدام 9 پین دارند، استفاده می‌کند و قادر است حداکثر رزولوشن 1920*1080 پیکسل را با سرعت 4.59 گیگابایت بر ثانیه منتقل کند.

پورت DVI-D لینک دوگانه از آرایش یک پین تخت و سه ردیف که هر کدام 8 پین دارند، استفاده می‌کند. این پورت دارای حداکثر رزولوشن 2048 پیکسل است که می‌تواند با سرعت 9.9 گیگابایت بر ثانیه منتقل کند.

انواع پورت نمایشگر: یک کابل تک لینک می‌تواند یک سیگنال را در یک زمان ارسال کند در حالی که یک کابل دوگانه می‌تواند دو سیگنال ارسال کند و امکان جریان داده بالاتر در وضوح بالاتر را فراهم می‌سازد.

(برای خرید ویدئو پروژکتور 4k به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

معرفی پورت پورت DVI – I

نسخه‌ی دیگری از استاندارد DVI، به نام DVI-Iوجود دارد که در آن I به معنای یکپارچه (Integrated) است. به این معنی که این نمونه از انواع پورت نمایشگر می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را حمل کند و شما می‌توانید از آن با DVI-A یا DVI-D استفاده کنید.

این پورت نیز در انواع تک لینک یا لینک دوگانه وجود دارد. یک کانکتور DVI تک لینک از آرایش یک پین مسطح استفاده می‌کند که توسط چهار پایه و دو بلوک پین احاطه شده که هر کدام با 9 پین دارند. حداکثر وضوح تصویر تا 1600*1200 و سرعت 4.95 گیگابایت بر ثانیه است.

DVI لینک دوگانه نیز از آرایش یک پین تخت استفاده می‌کند که توسط چهار پین و سه ردیف از هشت پایه احاطه شده است. حداکثر وضوح تصویر 1600*2560 پیکسل و پهنای باند ویدئویی 9.9 گیگابایت بر ثانیه را دو برابر می‌کند.

انواع پورت نمایشگر - پورت DVI

انواع پورت نمایشگر: پورت HDMI

HDMI یکی دیگر از انواع پورت نمایشگر است که مخفف عبارت رابط چند رسانه‌ای وضوح بالا (High definition multimedia interface) است و احتمالا پرکاربردترین رابط سیگنال HD برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا از طریق یک کابل واحد است.

کانکتور HDMI، رابط صوتی و تصویری پراستفاده

کابل‌های HDMI امروزه به طور گسترده در محصولات الکترونیکی مختلف مانند مانیتور، کارت گرافیک، تلویزیون‌ها، کامپیوتر، پروژکتور، دستگاه‌های موبایل، ایکس باکس، کارت‌های ویدئویی، پلی استیشن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در طول سال‌ها، کابل HDMI به دستگاه‌های بیشتری متصل شده و به استانداردی برای دستگاه‌های شرکتی و تجاری تبدیل شده است.

کانکتورهای کابل HDMI یکی از بهترین استانداردها برای کیفیت بالا در لوازم الکترونیکی و یکی از بهترین انواع پورت نمایشگر هستند که می‌توانند ویدئوهای شفاف و همینطور سیگنال‌های صوتی را ارائه دهند. بعلاوه، در سال 2.17، نسخه‌ی HDMI 2.1 ارائه شد که کانال دیگری را برای ارتباط شبکه با این کیفیت‌ها اضافه کرد.

  • قابلیت دریافت و ارسال داده با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه
  • سازگار با ویدئوی 4K در فرکانس 144 هرتز
  • سازگار با ویدئوی 8K در فرکانس 165 هرتز با فشرده سازی نمایشگر
  • رزولوشن بالاتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر
  • ویدئو برای A/V تجاری یا سیستم‌های صوتی و تصویری

پورت‌های HDMI در انواع پورت نمایشگر میکرو و مینی وجود دارد که برای دستگاه‌های کوچکتری مانند گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

(با بهترین پروژکتورهای شیائومی آشنا شوید.)

انواع پورت نمایشگر - پورت HDMI

انواع پورت نمایشگر: دیسپلی پورت (DisplayPort)

اگر به دنبال بهترین کابل نمایشگر هستید که فیلم HD و کیفیت تصویر بالا، شبکه اترنت و ویدئو را انتقال دهد، دیسپلی‌پورت را انتخاب کنید. دیسپلی‌پورت یک مکانیسم قفل در یک طرف دارد که به شما امکان می‌دهد کابل را به دستگاه‌های نمایشگر خود مانند تلویزیون، مانیتور، کارت گرافیک، پروژکتور و غیره قفل کنید.

دیپسلی‌پورت توسط VESA (انجمن استاندارد الکترونیک ویدئو) توسعه یافته و می‌تواند با استفاده از آداپتورها یا دیسپلی‌پورت HDMI به پورت‌های DVI، VGA و HDMI قدیمی‌تر متصل شود.

این نمونه از انواع پورت نمایشگر دارای قابلیت‌های چند مانیتوره است که به شما امکان می‌دهد از چندین مانیتور کامپیوتر با اتصال آنها در یک اتصال زنجیره‌ای یا پیکربندی، استفاده کنید.

مینی دیسپلی‌پورت از انواع پورت ورودی مانیتور

مینی دیسپلی‌پورت یک نسخه از دیسپلی پورت است که توسط شرکت اپل در سال 2008 معرفی شد. این پورت از فناوری مشابه DisplayPort DP استفاده می‌کند اما از نظر اندازه کوچکتر است. مینی دیسپلی پورت به طور گسترده در تبلت‌های مدرن، کارت گرافیک و کامپیوترهای اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصال زنجیره‌ای باعث می‌شود دیسپلی پورت بیشتر در کامپیوترها کاربرد داشته باشد تا دستگاه‌های دیگری مانند تلویزیون و این به خاطر توانایی اتصال زنجیره‌ای مانیتورها است. از ویژگی‌های دیسپلی پورت به عنوان یکی از انواع پورت نمایشگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مینی دیسپلی‌پورت 2.0 پشتیبانی از 4K در فرکانس 240 هرتز
  • مینی دیسپلی‌پورت 1.4 پیشتیبانی از 8K در فرکانس 30 هرتز
  • دیسپلی‌پورت 2.0 پشتیبانی از 8K در فرکانس 85 هرتز
  • پشتیبانی از 4K و 8K

دیسپلی پورت (DisplayPort) از انواع پورت نمایشگر

انواع پورت نمایشگر: تاندربولت (Thunderbolt)

یکی دیگر از انواع پورت ورودی مانیتور، تاندربولت است. تاندربولت نوعی از فناوری سخت‌افزاری است که توسط اینتل و اپل توسعه یافته است و از کانکتور 24 پین USB نوع C استفاده می‌کند. این پورت برای انتقال داده با سرعت بالا تا 40 گیگابیت بر ثانیه و کیفیت تصویر عالی محبوب است. تاندربولت 3 سریع‌ترین فناوری USB موجود در نقایسه با USB نوع C سنتی است که حداکثر انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه را دارد.

انواع پورت نمایشگر: از فناوری تاندربولت بیشتر در محصولات اپل از جمله رایانه‌های مدرن، کارت‌های گرافیک، مک و برخی از مادربردها استفاده می‌شود.

(در این متن تفاوت تلویزیون و پروژکتور برای بازی را بررسی کرده‌ایم.)

تاندربولت (Thunderbolt) از انواع پورت نمایشگر

انواع پورت نمایشگر: پورت SDI

SDI از انواع پورت ورودی مانیتور، مخخف رابط دیجیتال سریال (serial digital interface) است که بخشی از خانواده‌ی رابط‌های ویدئویی دیجیتال برای تصاویر متحرک استاندارد به حساب می‌آید. پورت SDI دارای یک اتصال تک پین است که می‌تواند سیگنال ویدئویی دیجیتال غیرفشرده و رمزگذاری نشده را منتقل کند.

SDI یک کابل کواکسیکال ساده است که می‌تواند تا حدود 300 متر پیش از از دست دادن قدرت سیگنال ویدئویی کار کند. اتصالات دیجیتالی این نمونه از انواع پورت نمایشگر از یک کانکتور BNC استفاده می‌کنند و تقریبا همه‌ی دوربین‌های امنیتی از آن برای انتقال تصاویر متحرک استفاده می‌کنند.

از میان انواع پورت های مانیتور، پورت SDI برای انتقال سیگنال ویدئویی دیجیتال غیرفشرده و رمزگذاری نشده کاربرد دارد.

(بهترین عینک های سه بعدی را در این صفحه بیابید.)

پورت SDI از انواع پورت نمایشگر

انواع پورت نمایشگر: پورت usb چیست

یکی از انواع پورت های کامپیوتر که اکثرا با آن آشنا هستیم، پورت USB است. در دهه‌ی 1990 دسکتاپ‌های اداری مجموعه‌ای از کابل‌های سریال موازی و اختصاصی بودند که با ورود USB یا گذرگاه سریال عمومی (Universal Serial Bus)، همه‌ی اینها تغییر یافته و اتصال رایانه از طریق یک رابط کوچک و ارزان یعنی پورت/کانکتور USB نوع A امکان‌پذیر شد.

امروزه با میلیاردها دستگاه USB در سراسر دنیا، انواع پورت usb رابط‌های سیمی غالب برای لپ‌تاپ، تبلت و تلفن هستند. USB از یک سری استانداردها تکامل پیدا کرد و آخرین نسخه‌ی آن USB4 است که از نظر سرعت انتقال داده، وضوح تصویر و قدرت متمایز می‌شود.

انواع پورت usb و کانکتورهای آن

احتمالا در کامپیوتر، تبلت یا تجهیزات جانبی، با یکی از سه نوع مختلف پورت USB مواجه شده‌اید. در دستگاه‌های جدیدتر به خاطر اندازه‌ی کوچک، سرعت انتقال داده بیشتر و توانایی حمل تا 240 وات برق، از USB-C استفاده می‌شود. این نمونه از انواع پورت USB یکی از انواع پورت مانیتور است که می‌تواند ویدئوهای 4K و 8K را نیز منتقل کند.

کابل لایتنینگ از نظر عملکرد مشابه با کابل USB نوع C است اما از کانکتور متفاوتی استفاده می‌کند.

پورت usb از انواع پورت نمایشگر

آیا دیسپلی پورت از پورت HDMI بهتر است؟

از انواع پورت نمایشگر، پورت‌های دیسپلی‌پورت و HDMI ویژگی‌های متفاوتی دارند که باعث استفاده‌ی گسترده‌تر از آنها در کامپیوترها می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد دیسپلی‌پورت به خاطر ویژگی‌های خاص و توانایی برای تطبیق با تکنولوژی‌های آینده، نسبت به HDMI بهتر باشد. در ادامه برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که HDMI و دیسپلی پورت را از سایر انواع پورت نمایشگر متمایز می‌کند را ارائه می‌دهیم:

  • هر دو کانکتور دیسپلی‌پورت و HDMI دارای گوشه‌هایی در طرفین هستند که برای جلوگیری از ورود کانکتورهای نادرست کاربرد دارد.
  • کانکتور دیسپلی‌پورت دارای مکانیزم قفل‌شونده است که کابل را به تجهیزات نمایشگر متصل نگه می‌دارد. اما کانکتور HDMI دارای این قفل نیست.
  • از نظر سرعت، دیسپلی‌پورت 2.0 دارای انتقال حداکثر 80 گیگابیت بر ثانیه است در حالی که کابل HDMI 2.1 حداکثر می‌تواند 47 گیگابیت بر ثانیه منتقل کنید.
  • هر دوی این کابل‌ها از 4K و 8K پشتیبانی می‌کنند.

انواع پورت های مانیتور HDMI و DiplayPort هرکدام با ویژگی‌های خاص خود همراه هستند اما به نظر می‌رسد دیسپلی پورت برای انطباق با تکنولوژی‌های آینده مناسب‌تر باشد.

(برای خرید پروژکتور پرتاب کوتاه اولترا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مقایسه دیسپلی پورت و پورت HDMI

بهترین اتصال برای مانیتور چیست؟

بهترین اتصال برای مانیتور به مشخصات کامپیوتر و رزولوشن مانیتور شما بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که حتما کابل مناسب برای براوردن نیازهای خود را انتخاب کرده‌اید. برای مثال کابل HDMI برای سیگنال‌های ویدئویی و صوتی بهترین انتخاب است و می‌توانید برای اتصالات کامپیوتر و تلویزیون استفاده کنید.

اگر به دنبال نرخ تازه‌سازی و رفرش بالا برای بازی یا ویرایش فیلم هستید، کابل دیسپلی پورت، بهترین انتخاب است. این نوع کابل بعلاوه برای سیگنال‌های صوتی و تصویری نیز کاربرد دارد و می‌تواند حداکثر 144 هرتز را ارسال کند.

انواع پورت نمایشگر دیسپلی‌پورت و HDMI می‌توانند از رزولوشن 8K پشتیبانی کنند اما باید پیش از خرید کابل، مشخصات آن را چک کنید. اگر به دنبال کابل اتصال با کیفیت 1080 پیکسل هستید، کابل‌های DVI و VGA برای شما مناسب است.

انواع پورت های مانیتور با توجه به رزولوشن مانیتور و مشخصات کامپیوتر انتخاب می‌شوند و باید در مورد کابل‌ها و ویژگی‌های آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

(برای خرید میکروفون بی سیم به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع پورت مانیتور

انواع پورت چاپگر

تا اینجا در خصوص انواع پورت نمایشگر صحبت کردیم. اما پورت‌های چاپگر، کانکتور یا پورت‌هایی هستند که در پشت کامپیوتر قرار دارد که به آن اجازه می‌دهد به چاپگر متصل شود. این انواع پورت مانیتور به کاربران امکان می‌دهند تا اسناد و تصاویر را به چاپگر ارسال کنند. سه نوع اصلی پورت سخت‌افزاری چاپگر وجود دارد که شامل این موارد می‌شود:

  1. پورت موازی (Parallel Port) – یک کانکتور 25 پین که با کابل پرینتر IEEE-1284 استفاده می‌شود و دارای یک پورت Centronics است که به پرینتر متصل می‌شود.
  2. پورت SCSI – این نوع پورت کمتر شناخته شده است اما با کابل‌ها و پرینترهایی که با SCSI سازگار هستند، استفاده می‌شود.
  3. انواع پورت مانیتور USB – جدیدترین رابط که امروزه اکثر چاپگرها از آن استفاده می‌کنند.

پورت‌های نرم‌افزاری چاپگر نیز شامل LPT1، LPT2، LPT3 و LPT4 می‌شود.

(برای خرید پروژکتور ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

پورت نرم افزاری چیست

همانطور که گفتیم انواع پورت های انتقال تصویر و پورت‌های کامپیوتری و انواع پورت نمایشگر وجود دارد. این پورت‌ها به دو دسته‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. انواع پورت های نرم افزاری، بخش مهمی از آدرس اینترنتی هستند. پورت نرم افزاری در تعیین مقصد برای ارسال و دریافت داده نقش دارد.

این پورت‌ها مشخص می‌کنند که کامپیوتر یا هر دستگاه دیگر، اطلاعات را از یک IP مشخص با یک پورت مشخص، ارسال و دریافت کند. بعضی از برنامه‌ها و سرویس‌ها از شماره پورت‌های خاص و از پیش مشخص شده استفاده می‌کنند. برای مثال ایمیل از پورت 25 و مرورگر وب از پورت 80 استفاده می‌کند.

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات