کاربرد کابل MHL: استفاده از تکنولوژی MHL برای نمایش تصاویر + عکس

دستگاه‌های کروم‌کست، تلویزیون اپل و غیره به شما امکان می‌دهند تا نمایشگر تلفن همراه خود را به صورت بی‌سیم به تلویزیون متصل کنید. اما اگر دستگاه پخش با قابلیت‌های اتصال بی‌سیم نداشته باشید چطور؟ آیا راهی برای اتصال دستگاه گوشی به تلویزیون وجود دارد؟ خوشبختانه با استفاده از تکنولوژی MHL این کار امکان‌پذیر است؛ یک پروتکل سیمی برای نمایش تلفن، تبلت یا رایانه در تلویزیون یا پروژکتورهای 4K. برای این کار تنها نیاز به یک کابل MHL دارید و ما تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب بلاگ تهران پروژکتور در مورد کاربرد کابل MHL، نحوه‌ی استفاده از آن، قیمت کابل MHL، گوشی هایی که از کابل MHL پشتیبانی می کنند، کابل MHL هواوی، کابل MHL برای گوشی شیائومی، کابل MHL سامسونگ و کابل MHL بیسوس صحبت کنیم.

کاربرد کابل MHL و نحوه‌ی استفاده از آن

کابل MHL چیست؟

پیشینه کاربرد کابل MHL به سال 2010 باز می‌گردد. در سال 2010 شرکت‌هایی مثل سونی و نوکیا پروتکلی به به نام اتصال موبایل با کیفیت بالا (Mobile High-Definition Link یا MHL) ایجاد کردند. کابل MHL از یک نوع ورودی مخصوص HDMI که مطابق با تلویزیون‌ها و گیرنده‌های A/V است استفاده می‌کند. با استفاده از این گیرنده‌ها کابل MHL می‌تواند به دستگاه‌هایی مثل اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها و دستگاه‌های دیگر متصل شود.

کاربرد کابل MHL به این صورت است که شما می‌توانید محتوای رسانه‌ای از تلفن همراه خود را فقط با اتصال آن به تلویزیون نمایش دهید. در حال حاضر، روش‌های انتقال تصاویر گوشی و پخش رسانه آن بر روی صفحه تلویزیون به‌صورت بی‌سیم زیاد شده است.

(از صفحه‌ی پروژکتور جیبی بازدید کنید.)

بنابراین، کاربرد کابل MHL به اندازه‌ی قبل دیگر رواج ندارد. با این وجود، بسیاری از سازندگان تلویزیون‌ها این ویژگی را در محصولات خود شامل می‌کنند.

پیشینه کاربرد کابل MHL

فرق HDMI با MHL

روش اتصال HDMI یک روش استاندارد برای خیلی از فناوری‌های رسانه‌ای است. اگر یک کنسول بازی یا لپ‌تاپ داشته باشید و بخواهید محتوای رسانه‌ای آن را روی صفحه بزرگ تلویزیون یا پروژکتور پخش کنید، همیشه از کابل HDMI استفاده می‌کنید. بزرگ‌ترین فرق HDMI با MHL در پخش محتوای منبعی است که این کابل‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند.

کابل‌های MHL کلاً خیلی شبیه به کابل‌های HDMI هستند، اما دستگاه‌هایی که کابل MHL به آنها متصل می‌شوند عمدتاٌ اسمارت‌فون و تبلت هستند. غیر از این مورد، کابل‌های HDMI با کابل‌های MHL  ویژگی‌های مشابهی دارند و هر دوی آن‌ها از فناوری مشابهی برای انتقال داده‌ها از یک منبع به منبع دیگر استفاده می‌کنند و از لحاظ قیمت نسبتاٌ مناسب هستند.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور 3LCD نیز دیدن کنید.)

کابل MHL و HDMI

کاربرد کابل MHL و روش استفاده از آن

کابل MHL از دو بخش تشکیل شده است. در یک انتهای کابل پورت USB Micro مذکر و در انتهای دیگر پورت مؤنث HDMI وجود دارد. در صورتی که تلفن همراه شما دارای پورت USB Micro باشد، شما باید یک آداپتور کابل MHL را به تلفن خود متصل کرده و از آن یک آداپتور HDMI را به آن آداپتور متصل کنید. سپس، آن آداپتور را به پورت HDMI تلویزیون یا پروژکتور متصل کنید.

(صفحه‌ی پروژکتور تجاری را در سایت تهران پروژکتور از دست ندهید.)

اما اگر گوشی همراه شما دارای پورت USB Micro نبود چه؟ در این حالت شما احتیاج به یک آداپتور دیگر دارید. در حال حاضر، آداپتورهای مختلفی وجود دارند که از پورت‌های MHL پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید از کابل‌هایی استفاده کنید که باعث اتصال مستقیم پورت USB Micro به HDMI می‌شوند. در مرحله بعدی این آداپتور را به دستگاه خود متصل کنید که با استفاده از آن می‌توانید محتوای رسانه‌ای نرم‌افزارهای آن را بر روی پروژکتور یا تلویزیون پخش کنید.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور کلاسی نیز دیدن کنید.)

روش استفاده از کابل MHL

مزایای کاربرد کابل MHL

پیشتر اشاره کردیم که یکی از روش‌های انتقال تصاویر و پخش رسانه‌ها از موبایل به پروژکتور یا تلویزیون، از طریق  اتصال بی‌سیم است. بسیاری از اپ‌های اندروید و آیفون مثل Appletv می‌توانند فیلم یا سریال را بر روی تلویزیون نمایش دهند. با اینکه ارتباط اینترنت بی‌سیم کار شما را خیلی راحت‌تر می‌کند، اما کابل MHL می‌تواند کیفیت تصویر بسیار بالاتری برای این رسانه‌های تصویری ارائه دهد.

(به صفحه‌ی ویدئو پروژکتور 4K نیز رجوع کنید.)

علاوه بر این، اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید و بخواهید بازی کنید یا از طریق پروژکتور یلا تلویزیون فیلم پخش کنید، کابل MHL می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آلی برای شما باشد. یک مزیت دیگر استفاده از کابل‌های MHL این است که با استفاده از کابل‌های MHL علاوه بر کنترل صفحه نمایش اسمارت‌فون خود می‌توانید صفحه نمایش تلویزیون را هم کنترل کنید.

کاربرد کابل MHL و مزایای آن

مزایای کاربرد کابل MHL: با استفاده از کابل MHL بازی‌های خود را بدون تأخیر بر روی صفحه تلویزیون بازی کنید

زمانی که می‌خواهید یک بازی را بر روی صفحه تلویزیون بزرگ انجام دهید، با کابل MHL می‌توانید با کمترین تأخیر، بازی کنید. در صورتی که اگر با اینترنت بی‌سیم این کار را انجام دهید، ممکن است صفحه نمایش شما در لود کردن تصاویر بازی تأخیر داشته باشد. مزیت دیگر استفاده از کابل‌های MHL هم این است که علاوه بر نمایش محتوای رسانه‌ای موبایل‌ها برای صفحه تلویزیون، موبایل و تبلت شما نیز شارژ خواهد شد.

(پیشنهاد می‌کنیم از صفحه ویدئو پروژکتور خانگی نیز بازدید کنید.)

کاربرد کابل MHL در مشاهده بازی‌ها بر روی صفحه تلویزیون

از کجا بفهمیم گوشی قابلیت اتصال به کابل MHL دارد؟

برای اینکه از کاربرد کابل MHL استفاده کنید باید اول ببینید که هم تجهیزات مورد نظر و همینطور گوشی همراه یا تبلت شما دارای قابلیت MHL است یا خیر.

برای فهمیدن اینکه تلویزیون شما می‌تواند به کابل MHL متصل شود شما باید به سایت https://www.mhltech.org/devices.aspx مراجعه کنید تا در آنجا لیست دستگاه‌هایی را مشاهده کنید که از پروتکل MHL پشتیبانی می‌کنند. اگر دستگاه نمایشگر یا تلویزیون نمایشگر شما از این فناوری حمایت نمی‌کند پس کابل MHL را نخرید، چون فایده‌ای ندارد.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور Full HD نیز بازدید کنید.)

در مرحله بعدی باید بدانید که گوشی شما قابلیت MHL دارد یا خیر. اما از کجا بفهمیم گوشی قابلیت MHL دارد؟ برای این کار می‌توانید اطلاعات سازنده گوشی خود را چک کنید. معمولاً در مشخصات گوشی شما ذکر شده که آیا گوشی قابلیت MHL دارد یا نه. اما از طرف دیگر هم شما می‌توانید به وب‌سایت رسمی MHL برای این کار مراجعه کنید.

استفاده از کابردهای کابل MHL

معرفی گوشی‌هایی که از کابل MHL پشتیبانی می‌کنند

گوشی‌هایی که از کابل MHL پشتیبانی می‌کنند متنوع هستند که ما در این بخش چند نوع از آن‌ها را ذکر می‌کنیم. اگر علاقه دارید که ببینید MHL از چه برندهای اسمارت‌فون و تبلت پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به وبسایت رسمی MHL رفته و در آنجا در بخش Devices و بعد در بخش Phone فهرستی از برندهای اسمارت‌فون‌ها که از MHL پشتیبانی می‌کنند را مشاهده کنید.

(از صفحه‌ی پروژکتور لیزری نیز دیدن کنید.)

کاربردهای کابل MHL در انواع گوشی ها

کاربرد کابل MHL آیفون

شرکت اپل ویژگی کاربرد کابل MHL آیفون را برای محصولات خود شامل کرده است. بسته به نوع مدل آیفون می‌توانید از کابل آیفون برای اتصال و نمایش محتوای رسانه‌ای از روی گوشی بر روی نرم‌افزار استفاده کنید. اگر هم آیفون یا آی‌پد شما دارای ویژگی کابل MHL نیست، می‌توانید از کابل یواس‌بی لایتنینگ برای اتصال دستگاه‌های اسمارت‌فون و تبلت به تلویزیون استفاده کنید.

(به صفحه ویدئو پروژکتور HD نیز سری بزنید.)

کابل MHL هواوی

شرکت هواوی هم برای گوشی‌های برند هواوی ویژگی کاربرد کابل MHL را در نظر گرفته است و با مراجعه به وب‌سایت MHL و مشاهده گوشی‌های هوآوی می‌توانید مشاهده کنید که چه مدل‌هایی از برند گوشی‌های هواوی دارای ویژگی کابل MHL هستند.

کاربرد کابل MHL در گوشی آیفون

کابل MHL برای گوشی شیائومی

متاسفانه شرکت شیائومی ویژگی کاربرد کابل MHL برای گوشی شیائومی را در اکثر گوشی‌های خود قرار نداده است. بنابراین، حتماً پیش از خرید کابل MHL چک کنید که گوشی برند شیائومی شما دارای ویژگی کابل MHL برای گوشی شیائومی هست یا خیر. در حال حاضر، از بین گوشی‌های شیائومی فقط مدل Mi 2 دارای کابل MHL  برای شیائومی است.

کاربرد کابل MHL برای گوشی شیائومی

کاربرد کابل MHL بیسوس

شرکت بیسوس برای بسیاری از مدل‌های برند گوشی خود ویژگی کاربرد کابل MHL بیسوس را قرار داده است. یکی از این کابل‌ها کابل HDMI 4K است که یک متری است و توانایی اتصال دستگاه به تلویزیون‌های 4K و ارائه‌ی کیفیت عالی تصویر را با خود دارد.

کاربرد کابل MHL بیسوس

کابل MHL سامسونگ

بسیاری از گوشی‌های برند سامسونگ از ویژگی کاربرد کابل MHL سامسونگ پشتیبانی می‌کنند. با مراجعه به وب‌سایت MHL می‌توانید مشاهده کنید که چه دستگاه‌هایی در سامسونگ از کابل MHL سامسونگ پشتیبانی می‌کنند. نکته‌ای که باید در مورد پشتیبانی کابل MHL سامسونگ در نظر بگیرید این است که برخی از گوشی‌های سامسونگ نیازمند به آداپتور ۱۱ میخی هستند. با این وجود، اکثر آن‌ها ممکن است آداپتور ۵ میخی داشته باشند.

علاوه بر این، باید از این هوشیار باشید که این آداپتورها به اندازه‌ی یک کابل MHL گوشی شما را شارژ نمی‌کنند و اتصال آن‌ها ممکن است به اندازه کابل استاندارد MHL قابل اطمینان نباشد. قیمت کابل MHL سامسونگ بسته به طول کابل و کیفیت تصویر آن متفاوت است.

کاربرد کابل MHL در گوشی سامسونگ

سایر کاربردهای کابل MHL

درست است که ما در این مطلب بیشتر در مورد اتصال کابل MHL به تلویزیون و پروژکتور صحبت کردیم، اما کابل MHL را می‌توان به دستگاه‌های دیگری مثل دستگاه سیستم سرگرمی رسانه‌ای ماشین که تطبیق‌پذیر با کابل MHL است نیز متصل کرد. برای مثال، اگر ماشین شما دارای یک سیستم سرگرمی رسانه‌ای باشد که ویژگی اتصال به کابل MHL را داشته باشد، می‌توانید اسمارت‌فون یا تبلت خود را با استفاده از یک ورودی HDMI به آن متصل کنید.

با اتصال تبلت یا اسمارت فون می‌توانید لحظه به لحظه گزارشات مربوط به ترافیک مسیرهای خود را دریافت کنید. علاوه بر این، در عین حال که گوشی شما به این سیستم متصل است، شارژ می‌شود. همچنین، می‌توانید موسیقی دستگاه خود را نیز پخش کنید. بعلاوه می‌توانید سیستم سرگرمی رسانه‌ای خود را به کیبورد بلوتوثی یا ماوس متصل کنید و به این صورت، از امکانات بیشتر دستگاه خود بر روی سیستم رسانه‌ای سرگرمی ماشین خود استفاده کنید.

کاربردهای دیگر کابل MHL

قیمت کابل MHL

یکی از دلایلی که استفاده از کابل MHL در بین استفاده‌کنندگان اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها محبوب است قیمت کابل MHL است. قیمت کابل MHL بسته به برند دستگاهی که می‌خواهید کابل را به آن متصل کنید و طول آن، می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، قیمت کابل MHL سامسونگ بسته به نوع کیفیت تصویر تلویزیون و نوع مدل گوشی می‌تواند متفاوت باشد. کاربرد کابل MHL در ایران زیاد است. برای مثال، شما می‌توانید کابل MHL پروویژن را برای استفاده از آیفون و آی‌پد و اتصال آن به تلویزیون تهیه کنید.

کابل MHL پروویژن نصب آسان و اتصال سریعی دارد و می‌تواند با کابل لایتنینگ کار کند. در کل، قیمت کابل MHL آن‌قدر هم که فکر می‌کنید زیاد نیست و برای کسانی که علاقه‌ی زیادی به تماشای محتوای رسانه‌ای از تبلت و اسمارت‌فون خود دارند قیمت آن مناسب است.

قیمت کابل MHL

کاربرد کابل MHL در ایران

همان‌طور که در این مطلب گفتیم کابل MHL یک راه کاربردی و آسان برای اتصال دستگاه‌هایی مثل اسمارت‌فون و تبلت به تلویزیون و نمایش محتوای آن‌ها روی صفحه بزرگ‌تر است. ویژگی‌ها و مزایای استفاده از کابل MHL که ما در بخش کاربرد کابل MHL چیست، توضیح دادیم باعث می‌شوند که استفاده از این کابل برای مالکان اسمارت‌فون و تبلت بسیار جذاب باشد.

تعجبی هم ندارد که کاربرد کابل MHL در ایران رواج دارد. شما برای اطلاع از قیمت کابل MHL سامسونگ یا یا هرگونه کابل MHL از گوشی‌های خود می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مختلف که این نوع کالاها را می‌فروشند این کابل‌ها را تهیه کنید.

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از کابل MHL

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات

سروش
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

سلام من گوشیم شیائومی ردمی ۹c هست میخواستم بدونم که از این کابل پشتیبانی میکنه؟

  • تیم محتوای تهران پروژکتور
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲

    سلام و احترام؛ توی مشخصات گوشی و معرفی اتصالاتش بررسی کنید که پورت mhl داره یا نه؟ و اگر جواب مثبت بود این کابل برای این گوشی هم کاربری داره.

اضافه کردن نظر جدید