جنس پرده نمایش پروژکتور: معرفی انواع مختلف پارچه‌ی صفحه نمایش + عکس

پیشرفت تکنولوژی با تجربه‌های جدید همراه است؛ تجربه‌ی لذت تماشا کردن فیلم یا بازی کردن با دوستان روی یک صفحه نمایش بزرگ و از طریق یک ویدئو پروژکتور باکیفیت. شما احتمالا زمان زیادی می‌گذارید و در مورد پروژکتورهای مختلف و ویژگی‌های آنها تحقیق می‌کنید تا یک گزینه‌ی مناسب با شرایط خود تهیه کنید. اما تا حالا به این فکر کرده‌اید که جنس پرده نمایش پروژکتور نیز می‌تواند به اندازه‌ی خود پروژکتور در تجربه‌ی شما از استفاده‌ی ویدئو پروژکتور موثر باشد؟ پس با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد جنس پرده نمایش ویدئو پروژکتور و قیمت پارچه پروژکتور بدانید.

جنس پرده نمایش ویدئو پروژکتور

انواع مختلف جنس پرده نمایش پروژکتور

چه تصمیم دارید برای اتاق کنفرانس یک پروژکتور راه‌اندازی کنید و چه به دنبال یک سینمای خانگی تمام عیار هستید، صفحه نمایش پروژکتور و جنس پرده نمایش پروژکتور یکی از نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید. اما برای خرید پرده نمایش پروژکتور باید به چه نکاتی توجه کنید و چه چیزی در مورد جنس آن حایز اهمیت است؟

شما می‌توانید در فروشگاه‌های ویدئو پروژکتور و لوازم جانبی آن، انواع مختلفی از صفحه نمایش را پیدا کنید که اکثر آنها نیز از برندهای مشهور و باکیفیت دنیا هستند اما دانستن اینکه کدام یک می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد، کمی دشوار است. در ادامه در مورد انتخاب جنس پرده نمایش مناسب ویدئو پروژکتور صحبت می‌کنیم تا این مساله را کمی ساده‌تر کنیم.

انتخاب جنس پرده نمایش مناسب ویدئو پروژکتور

انواع مختلف صفحه‌ نمایش پروژکتور

اولین قدم برای انتخاب صفحه نمایش مناسب برای ویدئو پروژکتور این است که با نیازها و اهداف شما منطبق باشد. در انتخاب صفحه نمایش باید دیواری بودن یا روش جمع شدن آن را نیز در نظر بگیرید. ماندگاری صفحه نمایش نیز نکته‌ی مهمی است که باید به آن توجه شود. آیا می‌خواهید یک وسیله‌ی دائمی قابل نصب به دیوار یا روی سقف را به اتاق کنفرانس، کلاس درس یا سینمای خانگی خود اضافه کنید یا به دنبال چیزی کوچکتر و قابل‌حمل برای استفاده‌ی گاه به گاه هستید؟

(در مطلب انسی لومن به طور مفصل با این اصطلاح آشنا شوید.)

راه ساده‌ی دیگر برای محدود کردن انتخاب‌های خود، نوع عملکرد و یا روش جمع شدن پرده نمایش پروژکتور است؛ برای مثال، پرده نمایش پروژکتور برقی که به سادگی و با فشار یک دکمه پایین می‌آیند و یا جمع می‌شوند. پرده نمایش‌های دستی کشویی نیز انتخاب دیگری است با کشیدن ساده‌ی یک دسته باز و بسته می‌شوند.

نصب دائمی یا موقت پرده نمایش ویدئو پروژکتور

به طور کلی اگر به دنبال نصب دائمی یک پرده نمایش پروژکتور هستید، صفحه نمایش برقی، ثابت یا دستی بر روی دیوار یا پرده نمایش پروژکتور دیواری سقفی بهترین گزینه برای شماست. اما اگر نیاز به پرده نمایشی دارید که بتوانید آن را حمل و نقل کنید، پرده‌ نمایش پروژکتور پایه دار، قاب تاشو یا صفحه نمایش‌های رومیزی جایگزین بهتری هستند. اما در مورد جنس پرده نمایش چطور تصمیم بگیریم؟

انواع جنس پرده نمایش پروژکتور

جنس پارچه پرده‌ نمایش پروژکتور

پس از اینکه نوع و مکانیسم صفحه نمایش پروژکتور ایده‌آل خود را انتخاب کردید مساله‌ی بعدی بهترین پارچه برای پرده نمایش ویدئو پروژکتور است. پارچه‌های مختلف صفحه نمایش کاربردها و محیط‌های مختلفی را مدیریت می‌کنند و اثربخشی آنها به عوامل مختلفی مانند رزولوشن فیلم یا عکس مورد استفاده، شرایط نور و آکوستیک و زاویه‌ی دید مخاطب بستگی دارد. اگرچه ممکن است این مساله پیچیده به نظر برسد اما درک درست از جنس پارچه پرده نمایش پروژکتور و انواع مختلف آن می‌تواند به انتخاب گزینه‌ی مناسب برای کاربری شما کمک کند.

(به مطلب رزولوشن پروژکتور  رجوع کنید.)

مهم‌ترین نکات در خصوص جنس پرده نمایش پروژکتور، در مورد فاکتور دستیابی یا گین (Gain) و زاویه دید پارچه است. در ادامه در مورد عوامل مختلف صحبت می‌کنیم.

بهترین پارچه برای پرده نمایش ویدئو پروژکتور

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش ویدئو پروژکتور: درک درست از عامل دستیابی یا گین (Gain)

عامل دستیابی معیاری برای توصیف بازتاب نور از پارچه است و برای اندازه‌گیری نوری که تابیده و عمود بر صفحه نمایش منعکس می‌شود، بکار می‌رود. برای مثال، عامل دستیابی با گین 1.0 به این معناست که تمام نوری که به صفحه نمایش می‌تابد با همان شدت روشنایی بازتاب داده می‌شود. گین بالاتر از 1.0 به این معنا است که جنس پارچه پرده نمایش پروژکتور روشنی تصویر نمایش داده شده را افزایش می‌دهد و در مقابل در گین کمتر از 1.0 تصویر تولید شده چندان روشن نیست. فاکتورهای مختلفی بر کیفیت تصویر منعکس‌شده تاثیرگذار است.

یکی از بارزترین این فاکتورها میزان نور محیطی در مجاورت پرده نمایش است. هر چه اتاق روشن‌تر باشد، نور بازتابیده شده بیشتر از بین می‌رود و در نتیجه تصویر شفافیت و وضوح خود را از دست می‌دهد. این مساله برای سالن‌های بزرگتر، مراکز همایش و ساختمان‌های اداری با پنجره‌های متعدد که نمی‌توان نور محیطی را محدود یا کنترل کرد، رایج است. در چنین محیط‌هایی جنس پارچه پرده نمایش پروژکتور با گین بالاتر می‌تواند تفاوت را با افزایش روشنایی و وضوح تصویر نمایش داده شده، جبران کند.

(از مقاله‌ی تفاوت تکنولوژی تصویر در پروژکتور dlp و ۳lcd نیز بازدید کنید.)

قدرت پروژکتور، عاملی مهم در کیفیت تصویر

قدرت پروژکتور نیز عامل مهمی در کیفیت تصویر نهایی است. پروژکتورهای ارزان‌تر یا قدیمی ممکن است برای تولید یک تصویر روشن در هر محیطی، به ویژه محیط‌های پرنور، به اندازه‌ی کافی قدرتمند نباشند. برای جبران این حالت، یک صفحه نمایش با گین بالا می‌تواند روشنایی تصویر نمایش داده شده برای مخاطب را افزایش دهد.

با این حال، گین در جنس پرده نمایش ویدئو پروژکتور یک راه‌حل نیست. افزایش بی‌مورد گین می‌تواند منجر به اثری به نام hot spotting شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که پارچه دارای گین بالایی است و شروع به نشان دادن ویژگی‌های آینه مانند می‌کند. نتیجه نیز یک نقطه‌ی داغ در صفحه نمایش است که در واقع بازتاب بزرگ‌شده و تار لنز ویدئو پروژکتور است.

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش پروژکتور: گین (Gain)

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش ویدئو پروژکتور: زاویه‌ی دید

زاویه دید مقیاسی برای توصیف حداکثر زاویه‌ از صفحه نمایش است که افراد می‌توانند همچنان تصویر را باکیفیت ببینند. برخی از صفحه نمایش‌های ویدئو پروژکتورها، بیشتر نور را به طور عمود بر صفحه نمایش منعکس می‌کنند و به به زوایا نور کمتری تابیده می‌شود. این کار باعث می‌شود برای بینندگانی که در زاویه‌ی مناسبی از صفحه نمایش نیستند، تصاویر بسیار تیره‌تر و مخدوش‌تر به نظر برسد. متاسفانه جنس پرده نمایش پروژکتور با گین بالا معمولا زاویه دید کمتری دارند.

(به مطلب بهترین پروژکتور‌های بلند پرتاب رجوع کنید.)

این دو ویژگی مهم‌ترین مواردی هستند که در انتخاب جنس پرده نمایش پروژکتور باید به آنها توجه شود. در اکثر صفحه نمایش‌ها، پیدا کردن تعادل مطلوبی از این دو فاکتور یک مساله‌ی مهمی است. با این حال گین و زاویه دید تنها عوامل در انتخاب پرده نمایش پروژکتور نیستند و باید به رنگ پارچه و شفافیت صدا نیز توجه شود.

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش پروژکتور: زاویه‌ی دید

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش پروژکتور: رنگ پارچه پرده نمایش پروژکتور

رنگ پارچه صفحه نمایش بر کنتراست تصویر نهایی تاثیر می‌گذارد. صفحه نمایش‌های سفید به دلیل روشنایی، گزینه‌های استاندارد صنعتی هستند اما صفحه نمایش‌های خاکستری در کنترل رنگ‌های تیره‌تر بهتر عمل می‌کنند. به صفحه نمایش‌های خاکستری مدرن، صفحه نمایش‌های کنتراست بالا نیز گفته می‌شود که مشابه با صفحه نمایش‌های سفید اغلب دارای فاکتور گین 1.0 هستند اما رنگ‌ها و سیاه‌های تیره‌تری ارائه می‌دهند.  این صفحات خاکستری همچنین در کنترل اثر نور محیطی بهتر از صفحه نمایش‌های سفید عمل می‌کنند زیرا نور کمتری را منعکس می‌کنند. با این حال، پرده نمایش خاکستری برای جبران رنگ‌های روشن و سفید تیره‌تر به پروژکتورهای قوی‌تر متکی است.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور HD دیدن کنید.)

پرده نمایش‌های خاکستری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به پروژکتورهای قدرتمندی تکیه کنند که قادر هستند سطح مناسبی از درخشندگی را ارائه دهند؛ به طوری که مناطق سفید تصویر همچنان سفید به نظر برسد و از درک غیرخطی روشنایی در چشم انسان بهره برد. بنابراین، یک صفحه خاکستری می‌تواند در ارائه‌ی یک تصویر روشن به اندازه‌ی صفحه نمایش‌های سفید موفق باشد.

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش پروژکتور: رنگ پارچه

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش پروژکتور: شفافیت صوتی

یکی از دیگر از ویژگی‌های محبوب جنس پارچه‌های صفحه نمایش پروژکتور، شفافیت صوتی است. شفافیت صوتی توانایی صفحه نمایش برای عبور صدا با تداخل کم است. این مساله به ویژه در تنظیماتی مانند سینما، سالن‌ها و سینمای خانگی مهم است که بلندگوها در پشت صفحه نمایش قرار داده می‌شوند. تولیدکنندگان این کار را با ایجاد سوراخ ریز روی پارچه انجام می‌دهند که از راه دور به سختی قابل مشاهده است.

مهم‌ترین نکات جنس پرده‌ نمایش پروژکتور: توانایی صفحه نمایش برای عبور صدا با تداخل کم

معرفی انواع جنس پرده نمایش پروژکتور

جنس پرده نمایش پروژکتور: 1. صفحه نمایش‌های بازتاب‌کننده‌ی نور محیطی T-Prism برای نسبت پرتاب فوق‌العاده کوتاه

T-Prism یک ماده‌ی ضد نور است که در آن از یک ساختار فیزیکی نوری (اپتیکال) ذوزنقه‌ای خاص استفاده شده که به طور اتوماتیک نور طبیعی و نور پروژکتور با فوکوس فوق‌العاده بالا را از هم جدا می‌کند و برای عملکرد بهتر تا حدود 86 درصد نور محیطی را روی سطح جذب‌کننده‌ی نور، جذب می‌کند.

با استفاده از تکنولوژی پوشش چند جهتی و چند لایه‌ی سطح بازتابنده، عواملی مانند کنتراست صفحه نمایش پروژکتور، بازتولید رنگ، نسب گین (Gain) و زاویه‌ی دید به طور بهینه با یکدیگر ترکیب می‌شوند و نزدیک به 85% از نور پروژکتور توسط چشم انسان منعکس می‌شود تا بیننده بتواند آن را زیر نور طبیعی محیط مشاهده کند. تماشای افکت در محیط روز و شب و حتی در اتاق‌های روشن همجنان کیفیت 4K Ultra HD را ارائه می‌دهد.

(از صفحه‌ی پروژکتور‌های Full HD ما نیز دیدن کنید.)

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع T-Prism

جنس پرده نمایش پروژکتور: 2. پارچه‌های بازتاب‌کننده‌ی نور محیطی

این نوع از جنس پرده نمایش پروژکتور نوع جدیدی از مواد کامپوزیت فوتوالکتریک ضد نور است که برای نمایش ویدئو پروژکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرده با افزودن یکنواخت مواد فوتوالکتریک بازتابنده‌ی نانو به PVC و از طریق مجموعه‌ای از فرآیندهای خاص تولید و ساخته می‌شود.

این جنس پرده نمایش پروژکتور دارای گین بالا، زاویه‌ی دید زیاد، صافی بالا، عملکرد ضد نور خوب، حس سه بُعدی تصویر، کیفیت تصویر بسیار عالی‌تر، کنتراست بهتر، رنگ‌های زنده‌تر و همینطور ویژگی‌های ضد اشعه‌ی ماوراءبنفش خوبی است. این پارچه مجموعه‌ای از پارچه‌های سنتی با مزایای مواد با تکنولوژی بالا است که با ویدئو پروژکتورهای 4K و 8K سازگار است و می‌تواند جلوه‌ای بی‌نظیر از تصاویر را ارائه دهد، افق رنگی زیبایی را برای تماشاچیان به ارمغان بیاورد و به بینندگان اجازه دهد تا به طور کامل از تصاویر باکیفیت و واضح لذت ببرند.

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع بازتاب‌کننده‌ی نور محیط

جنس پرده نمایش پروژکتور: 3. پارچه‌های بازتاب‌کننده‌ی نور محیطی سوراخ‌دار پرتاب بلند

این نوع پارچه از ماده‌ی 8K با ویژگی‌های بازتاب‌کنندگی نور است که در عین حال شفافیت صوتی دارد و با استفاده از تجهیزات اتوماتیک خاص، پوشش بازتابنده با گین متفاوت، کنتراست و موج دقیق بر روی سطح PVC اعمال شده است تا تصویری با کیفیت خوب به دست آید. این جنس پرده نمایش می‌تواند نیازهای SMPTE (انجمن مهندسین تصویر متحرک و تلویزیون) را در روشنایی تصویر 12 تا 16FLM و گین 1.1 برآورده کند.

(مطلب نسبت پرتاب ویدئو پروژکتور نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع بازتاب‌کننده‌ی نور محیطی سوراخ‌دار

جنس پرده نمایش پروژکتور: 4. پارچه میکرو سوراخ‌شده‌ی سفید

این پارچه یک پارچه‌ی سفید مات و نرم سوراخ‌دار به اندازه‌ی 0.4 میکرومیلی‌متر است که با توزیع معقول فاصله‌ی طولی و عرضی ریز متخلخل به اندازه‌ی 0.4 میلی‌متر است و می‌تواند به طور کامل پدیده‌ی حاشیه‌ی مور یا ماره را از بین ببرد. در این جنس پرده نمایش پروژکتور می‌توان فاصله‌ی بینندگان را از 6 متر به 2.5 متر کاهش دهد. سطح بازتابنده با سرکوب ساختار فیزیکی میکرو پریزم با ویدئو پروژکتورهای 4K، زوایای دید وسیع و کیفیت کاملا طبیعی می‌تواند جزئیات را به خوبی نمایش دهد و صدای بهتری را بازتولید کند.

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع میکرو سوراخ‌‌دار سفید

جنس پرده نمایش پروژکتور: 5. پارچه‌ی صوتی شفاف (woven acoustically transparent)

پارچه‌ی Woven sound transparent یک زاویه‌ی خاص از مواد سیستم شبکه‌ی درهم‌آمیخته است که با کاهش رنگ خوب و پخش یکنواخت همراه است. تکنولوژی درهم‌آمیختگی زوایای خاص به یک صدای تعبیه شده نفوذ ویژه‌ای می‌دهد و اثر مور در جلوه‌های بصری را از بین می‌برد.

این نوع مواد به هم تابیده و بافته شده‌ی شبکه‌ای درهم‌آمیخته با یک زاویه‌ی خاص نه تنها تن تصویری شدیدی ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند رنگ اصلی پروژکتور را به بینندگان نشان دهد و جلوه‌های بصری بهتری داشته باشد. این نوع جنس پرده نمایش پروژکتور بیشتر برای تئاتر خانگی و کاربردهای تجاری مناسب است.

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع صوتی شفاف (woven sound transparent)

جنس پرده نمایش پروژکتور: 6. پارچه فایبرگلاس مات سفید (Fiberglass matte white)

این جنس پارچه یکی از موارد پراستفاده در بازار است که از مواد سه لایه تشکیل شده است. این لایه‌ها شامل PVC سفید برای سطح پرده پروژکتور، فایبرگلاس در وسط و PVC سیاه برای پشت پرده می‌شود. PVC سفید از مواد تشکیل شده با تایید RoHs (دستورالعمل محدودیت مواد خطرناک) است. PVC سیاه نیز از همین ماده ساخته شده و تفاوت آن صرفا در رنگ سیاه آن است تا نور عبوری را جذب کند.

این سه لایه مواد توسط سرکوب فیزیکی، تشکیل ساختار میکرو پریزم باعث می‌شود پرده نمایش فایبرگلاس عملکرد انعکاس پراکنده‌ی خوب داشته باشد و همچنین باعث می‌شود توزیع نور صفحه نمایش پروژکتور یکنواخت‌تر، نرم‌تر و همزمان با میدان دید بزرگتر تا 160 اینچ باشد.

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع سه لایه تشکیل شده از فایبرگلاس

جنس پرده نمایش پروژکتور: 7. پارچه مات سفید (matte white)

این نوع پارچه از ترکیب دو نوع PVC بی‌خطر تشکیل می‌شود. PVC سیاه عمدتا برای مقاومت در برابر نور (جلوگیری از انتقال نور) استفاده می‌شود. سطح PVC سفید به صورت خط‌های خاصی با اثر بازتابی خوب، فشرده می‌شود.

پی وی سی سفید و سیاه هر دو دارای شکل‌پذیری، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر آب و هوا، مقاوم در برابر حرارت و شعله، مقاوم در برابر رطوبت، مقاوم در برابر کپک و زنگ‌زدگی، مقاوم در برابر اشعات ماوراءبنفش، مقاومت الکترواستاتیک، حفاظت از محیط زیست و سایر ویژگی‌های فیزیکی هستند. از مزایای این جنس پارچه پرده نمایش ویدئو پروژکتور می‌توان به کاهش رنگ قوی، زاویه‌ی دید بزرگ و صافی بالای صفحه نمایش اشاره کرد.

جنس پرده نمایش پروژکتور: نوع پی وی سی سیاه و سفید (matte white)

جنس پرده نمایش پروژکتور: 8. پارچه Rear Grey

پارچه‌ی Rear Grey یک ماده‌ی صفحه نمایش است که به طور خاص برای کاربردهای عقبگرد پروجکشن طراحی و توسعه یافته است. با توجه به نفوذ عالی نور و ویژگی‌های گسترش نور، این پارچه می‌تواند سطح خوبی از کاهش رنگ و دید بهتر را ارائه دهد. این پارچه را می‌توان تا کرد و معمولا برای صفحه نمایش‌های ثابت و صفحه نمایش‌های سریع تاشو و صفحه کششی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه Rear Grey به طور ویژه برای همجوشی لبه ساخته شده که می‌تواند به طور موثری تفاوت لبه‌های چند پروژکتور را از بین ببرد. از این جنس پارچه پرده نمایش پروژکتور می‌توان برای مکان‌هایی استفاده کرد که پروژکتورهای زیادی تصاویر بزرگ ارائه می‌کنند. این پارچه دارای عملکرد گین بالا است و برای مکان‌هایی مناسب است که دارای نور محیطی است؛ مکان‌هایی مانند کلوپ‌ها، رستوران، نمایشگاه‌های تجاری، اتاق‌های کنفرانس و نمایشگاه‌های تجاری در فضای باز.

طراحی چند منظوره‌ی این پارچه می‌تواند توزیع تصویر را وسیع‌تر و یکنواخت‌تر کند، دارای کاهش رنگ و کنتراست مطلوبی است، به طور موثر ایجاد خستگی چشم را از بین می‌برد و بینندگان را قادر می‌سازد تا تصاویری فوق‌العاده را تماشا کنند.

جنس پرده نمایش ویدئو پروژکتور: نوع Rear Grey

جنس پرده نمایش پروژکتور: 9. پارچه High Gain Silver

این پارچه با یک لایه‌ی نانومتری روی مواد بازتابنده‌ی نرم پارچه‌ای است که امواج نور را در اطراف سطح منعکس، ضعیف و جذب می‌کند. این ویژگی باعث بهتر شدن کنتراست صفحه نمایش پروژکتور و مقاومت تداخل نور محیطی مشخص می‌شود که در نتیجه به طور موثری حس مبهم تصویر صفحه نمایش‌های سنتی را بهبود می‌بخشد و  تصویری روشن و واضح ارائه می‌دهد. این تصویر در هنگام نمایش ویدئوها یا تصاویر پویا دارای حس سه بُعدی قوی و جلوه‌ی ضد نور است.

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات