مزایای پروژکتور کلاسی: مزایای استفاده از دیتا پروژکتور در آموزش + عکس

پیشرفت تکنولوژی و ظهور تجهیزات کمک آموزشی، باعث شده روش‌های قدیمی تدریس کاملا کنار گذاشته شوند و حالا با استفاده‌ی گسترده از ویدئو پروژکتورها در کلاس‌های درس مدرسه، دانشگاه، آموزشگاه‌ها و غیره تخته‌ها سیاه و وایت‌بردها به فراموشی سپرده شده‌اند. به این ترتیب معلمان و اساتید می‌توانند به جای نوشتن روی تخته، از ارائه‌های پاورپوینت، تصاویر و حتی فیلم به عنوان ابزار آموزشی با استفاده از ویدئو پروژکتور استفاده کنند و در نهایت مدرسان و دانشجویان یا دانش‌آموزان ویدئو پروژکتور درسی را ابزار مفیدی برای کلاس درس می‌دانند. ما در ادامه‌ی این مطلب بلاگ تهران پروژکتور تصمیم داریم در خصوص مزایای پروژکتور کلاسی و فواید استفاده از پروژکتور کلاسی صحبت کنیم.

مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی

با توجه به مزایای پروژکتور کلاسی، خرید یک پروژکتور درسی مناسب بسیار حائز اهمیت است. گزینه‌های پروژکتور آموزشی زیادی برای انتخاب وجود دارد و رفع نیازهای معلمان، مربیان، اساتید و غیره آسان‌تر از همیشه است. با این حال درک فناوری‌ها و مشخصات کلیدی انواع ویدئو پروژکتور کلاسی می‌تواند در انتخاب بهترین پروژکتور آموزشی موثر باشد.

بعلاوه، ارزیابی نیازها و شرایط نصب به شما کمک می‌کند یک پروژکتور آموزشی مناسب تهیه کنید و لازم است اندازه‌ی کلاس، تعداد افراد کلاس و همینطور شرایط نور و توانایی کنترل نور محیط را نیز ارزیابی کرده و در نظر بگیرید. نوع محتوایی که نمایش داده خواهد شد، اهداف تعاملی و عدم وجود سایه‌ها یا تابش‌هایی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند نیز باید در نظر گرفته شود.

(در سایت تهران پروژکتور از صفحه‌ی پروژکتورهای Full HD بازدید کنید.)

ویژگی هایی که در انتخاب ویدئو پروژکتور درسی باید در نظر گرفت:

در پروژکتورهای آموزشی با توجه به مزایای پروژکتور کلاسی، ویژگی‌های خاصی برای رفع هر یک از این نیازها وجود دارد. پروژکتورهای پرتاب فوق‌العاده کوتاه (Ultra-short throw projectors) برای به حداقل رساندن سایه‌ها بسیار مناسب هستند. پروژکتورهای شبکه کنترل متمرکز و صرفه‌جویی در زمان را ارائه می‌دهند.

استفاده‌ی تعاملی از پروژکتور نیز امکان همکاری را فراهم می‌کند. البته همپوشانی زیادی بین این دسته‌ها وجود دارد؛ برای مثال، اکثر پروژکتورهای تعاملی دارای قابلیت شبکه هستند و به صورت مدل‌های پرتاب کوتاه یا پرتاب فوق‌العاده کوتاه در دسترس هستند. برخی از ویژگی‌هایی که در انتخاب ویدئو پروژکتور کلاسی موثر است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تکنولوژی پروژکتور و نمایش تصاویر
  • منبع نور
  • رزولوشن
  • نسبت کنتراست
  • روشنایی
  • نسبت ابعاد
  • قابلیت‌های صوتی

در نهایت نیز لازم است اتصالات ویدئو پروژکتور را ارزیابی کنید و به دنبال ویژگی‌هایی باشید که با توجه به مزایای ویدئو پروژکتور کلاسی، سهولت راه‌اندازی و استفاده از آن را افزایش دهد.

ویژگی ها و مزایای پروژکتور کلاسی

مشخصات انواع ویدئو پروژکتور کلاسی

فناوری پروژکتورها با مزایای زیادی که به همراه دارد، بسیار پرطرفدار شده است و در طیف وسیعی از مشاغل، صنایع و مصارف خانگی محبوب است. پروژکتورهای آموزشی امروزی سبک‌های مختلفی را شامل می‌شوند و مدل‌های کوچک و فوق سبک قابل حمل وجود دارد، مدل‌های فوق‌پیشرفته نیز برای استفاده در سالن‌ها موجود است. برای کلاس‌های درس، می‌توان ویژگی‌ها را محدودتر کرد. سه دسته پروژکتور برای رفع نیازهای این محیط و کاربرد در کلاس درس استفاده می‌شود:

  • پروژکتورهای دارای قابلیت شبکه
  • پروژکتورهای پرتاب کوتاه و پرتاب فوق‌العاده کوتاه
  • پروژکتورهای تعاملی

(از مقاله‌ی بهترین پروژکتورهای بلند پرتاب نیز بازدید کنید.)

انواع پروژکتور کلاسی

ویدئو پروژکتور کلاسی با قابلیت شبکه

پروژکتورهای دارای قابلیت شبکه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی مدارس و دانشگاه‌ها می‌شوند و به همین خاطر است که در دانشگاه‌ها و مدارس بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. پروژکتورهای شبکه به یک شبکه‌ی محلی (LAN) متصل می‌شوند که این اتصال می‌تواند با سیم یا بی‌سیم باشد.

پروژکتورهای آموزشی شبکه‌ای را می‌توان در هر مدرسه یا دانشگاهی نصب کرد و سپس از راه دور با آن کار کرده و بر آن نظارت کرد. این امر باعث کاهش بار هزینه و زمان مدیریت چندین پروژکتور در چندین مکان می‌شود. نتیجه نیز افزایش هزینه‌ی کل مالکیت پروژکتور و در دسترس بودن بیشتر پروژکتورها برای پشتیبانی از اهداف یادگیری است.

(مطلب انتخاب بهترین پروژکتورهای تجاری نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

مزایای پروژکتور شبکه‌ای

با استفاده از پروژکتورهای شبکه‌ای مربیان می‌توانند محتوا را از هر مکانی با دسترسی به شبکه به یک یا چند پروژکتور ارسال کنند. بعلاوه امکان انتقال مطالب آموزشی یکسان به طور همزمان بین چند کلاس مختلف وجود خواهد داشت. همچنین مدیریت شبکه از راه دور باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. کارکنان می‌توانند تمام پروژکتورهای دانشگاه یا پروژکتورهای کلاسی را از طریق یک کامپیوتر نظارت و کنترل کنند.

تعمیر و نگهداری متعارف را می‌توان بدون نیاز به تماس فیزیکی با هر پروژکتور انجام داد و هشدارهای ایمیل فوری، بروزرسانی‌های مربوط به تعمیر و نگهداری را ارائه می‌دهند. امکان کنترل و نظارت بر این پروژکتورها از راه دور، امکان پاسخ سریع را فراهم می‌کند و زمان از کار افتادن پروژکتور را به حداقل می‌رساند.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور 4k بازدید کنید.)

پروژکتورهای دارای قابلیت شبکه و مزایای پروژکتور کلاسی

ویدئو پروژکتور کلاسی پرتاب کوتاه یا اولترا شورت ترو

برای انتخاب یک پروژکتور مناسب آموزشی اندازه‌ی کلاس، محدودیت فضا و اندازه‌ی تصویر مورد نظر مهم است. این مساله بدین خاطر است که هرچه پروژکتور از صفحه نمایش دورتر باشد تصویر بزرگتری می‌تواند پخش کند اما با این حال، پروژکتورهای مختلف برای تولید یک تصویر هم‌اندازه، در فاصله‌های مختلفی ممکن است قرار گیرند. به این تفاوت، نسبت پرتاب گفته می‌شود.

نسبت پرتاب بر اساس نوع لنز پروژکتور تعیین می‌شود و پروژکتورها به دسته‌های پرتاب معمولی، پرتاب کوتاه و فوق‌العاده کوتاه تقسیم می‌شوند. به این ترتیب برای نمایش یک تصویر 80 اینچی، پروژکتور پرتاب استاندارد باید حداقل 2 تا 2.5 متر از صفحه نمایش فاصله داشته باشد. این فاصله برای پروژکتورهای پرتاب کوتاه بین 90 سانتی‌متر تا 1 متر و برای پروژکتورهای پرتاب فوق‌العاده کوتاه بین 60 تا 70 سانتی‌متر است.

(مطلب نسبت زوم و پرتاب در ویدئو پروژکتور نیز می‌تواند برایتان کاربردی باشد.)

مزایای پروژکتور کلاسی پرتاب کوتاه برای آموزش

در بسیاری از کلاس‌های درس ارائه‌ی یک تصویر با اندازه‌ی معقول با پروژکتورهای استاندارد، دشوار است. در کلاس‌های کوچک نیز پروژکتور باید نزدیک صفحه نمایش نصب شود و در نتیجه تصویر کوچکی که نمایش داده می‌شود برای همه‌ی افراد قابل مشاهده نیست. حتی در کلاس‌های بزرگ‌تر نیز پروژکتورهای استاندارد می‌توانند مشکل‌ساز باشند و از آنجایی که پشت سر افراد نصب می‌شوند می‌توانند سایه و نورهای منحرف‌کننده ایجاد کنند.

به دلیل این محدودیت‌ها کاربرد پروژکتور آموزشی پرتاب کوتاه کلاسی بیشتر و ایده‌آل‌تر است. پروژکتورهای پرتاب کوتاه فاصله‌ی پرتاب را بیش از نصف کاهش می‌دهند و حتی در کلاس‌های کوچکتر تصاویر باکیفیتی نمایش می‌دهند. پروژکتورهای پرتاب فوق‌العاده کوتاه نیز به مزایای پروژکتورهای پرتاب کوتاه می‌افزایند. نصب بسیار نزدیک‌تر به صفحه نمایش باعث از بین رفتن سایه‌ها و تابش‌های خیره‌کننده می‌شود و این مزایا همگی حاصل یک لنز تخصصی است.

(از صفحه‌ی ویدئو پروژکتور HD دیدن کنید.)

پروژکتور پرتاب کوتاه و پرتاب فوق‌العاده کوتاه و مزایای پروژکتور کلاسی

پروژکتورکلاسی تعاملی

تکنولوژی تعاملی یکی از دسته‌بندی‌های تکنولوژی آموزشی است و مطالعات زیادی نشان داده است که مشارکت دانش‌آموزان و دانش‌جویان و نتایج یادگیری با استفاده از آن بهبود می‌یابد. پروژکتورهای آموزشی تعاملی از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که پیشتر تنها در پنل‌های تخت تعاملی موجود بود.

با این پروژکتورها هر سطح صافی می‌تواند تعاملی شود و کاربران می‌توانند با قلم‌های تعاملی بنویسند، طرح بکشند و حاشیه نویسی کنند. نرم‌افزارهای تعاملی بسته به سازنده متفاوت هستند و به چندین کاربر امکان تعامل همزمان می‌دهند. سایر ویژگی‌ها شامل قالب‌های پس‌زمینه و قابلیت‌های ذخیره و کپی برداری می‌شود. اغلب قلم‌های تعاملی را می‌توان به عنوان موس بی‌سیم برای کشیدن با باز کردن آسان فایل‌ها بکار برد.

(در صفحه‌ی پرده نمایش پروژکتور، می‌توانید از مدل‌های مختلف پرده نمایش دیدن کنید.)

مزایای پروژکتورهای آموزشی تعاملی

پروژکتورهای آموزشی تعاملی مزایای زیادی نسبت به تخته‌های تعاملی سنتی دارند که از جمله‌ی آنها می‌توان به هزینه‌ی کمتر برای پیاده‌سازی و توانایی ادغام آسان با بسیاری از سیستم‌های تخته تعاملی اشاره کرد. این پروژکتورها راهی مقرون به صرفه برای ارتقاء به قابلیت‌های پیشرفته‌تر ارائه می‌دهند.

پروژکتور تعاملی و مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای استفاده از دیتا پروژکتور برای تدریس

امروزه کلاس‌های درس با ظهور تکنولوژی‌های جدید به شدت تغییر کرده‌اند. تمام تجهیزات فناوری جدید برای بهبود فرآیند آموزش و یادگیری طولانی‌تر و تعاملی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. معلمان و مربیان نیز ترجیح می‌دهند از پروژکتورهای چندرسانه‌ای در کلاس‌های درس خود استفاده کنند. چندین مزیت وجود دارد که باعث می‌شود کاربرد ویدئو پروژکتور کلاسی برای آموزش موثرتر باشد و استفاده از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ به یک پروژکتور تقلیل یافته است تا دانش‌آموزان را به صورت پویاتری درگیر سازد. در ادامه به برخی از کاربرد و مزایای پروژکتور کلاسی اشاره می‌کنیم.

دیتا پروژکتور چه کمکی به ما میکند

مزایای پروژکتور کلاسی: 1. یادداشت‌برداری آسان‌تر و موثرتر

تمرکز همزمان بر گوش دادن و یادداشت‌برداری می‌تواند برای دانش‌آموزان دشوار باشد. نمایش ارائه‌ها و اطلاعات از طریق یک پروژکتور تعاملی به شما این امکان را می‌دهد که یادداشت‌ها را به صورت دیجیتالی در پایان کلاس به اشتراک بگذارید و دانش‌آموزان می‌توانند تمرکز بیشتری در کلاس داشته باشند.

این مساله همچنین می‌تواند باعث کاهش یادداشت‌برداری‌های اشتباه یا ناقص توسط افراد شود که مخصوصا هنگام پوشش مطالب جدید بسیار مفید است زیرا تضمین می‌کند که همه‌ی افراد اطلاعات یکسانی برای رجوع کردن به آن دارند. بعلاوه می‌توان این اطلاعات را به صورت آنلاین ذخیره کرد و بنابراین اگر کسی یادداشت‌های خود را گم کند می‌تواند از فایل ذخیره‌شده استفاده کند.

یادداشت‌برداری آسان‌تر و موثرتر از جمله مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی: 2. آموزش با طیف وسیعی از رسانه‌ها

هرچه سن افراد در یک کلاس کمتر باشد، دامنه‌ی تمرکز و توجه آنها کوتاهتر است. تقسیم درس به بخش‌های کوتاه‌تر و متنوع‌تر می‌تواند به کودکان کمک کند تا روی مطالب متمرکز بمانند و مطالب را به طور موثرتری یاد بگیرند. پروژکتورهای تعاملی برای این کار بسیار عالی هستند؛ جابجایی بین تسک‌ها به سادگی جابجایی بین برگه‌ها در مرورگر و یا باز کردن یک اسلاید نمایشی است. کاغذها و برگه‌ها را کنار بگذارید و دانش‌آموزان را با ارائه‌ها، بازی‌های تعاملی، محتوای ویدئویی و فعالیت‌های گروهی در کلاس درگیر کنید. هر بخش از درس را می‌توانید از پیش مشخص و برنامه‌ریزی کنید و برای ارائه‌ی ساده تنها کافی است فلش USB خود را به پروژکتور متصل کنید.

آموزش با طیف وسیعی از رسانه‌ها از جمله مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی: 3. ارائه‌های پاورپوینتی

یکی دیگر از مزایای پروژکتور کلاسی، آموزش از طریق ارائه‌های پاورپوینت است و می‌توان ارائه‌ها با تصاویر و ویدئوها نیز همراه کرد. به این طریق معلمان می‌توانند مشارکت تعاملی را ترویج کنند و بعلاوه دانش‌آموزان را ترغیب کنند تا پروژه‌های کلاسی خود را با استفاده از ارائه‌های پاورپوینت به کلاس ارائه کنند.

ارائه‌های پاورپوینتی از جمله مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی: 4. نمایش ویدئو

معلمان می‌توانند از ویدئو پروژکتور برای نمایش فیلم و ویدئو در کلاس استفاده کنند. به عنوان مثال آنها می‌توانند یک فیلم مستند آنلاین، یک فیلم ذخیره شده در DVD یا یک ویدئوی سفر را در کلاس نمایش دهند. به این ترتیب ویدئو پروژکتور می‌تواند جایگزین مناسبی برای پخش‌کننده‌های DVD قدیمی باشد مزیت اصلی اتصال ویدئو پروژکتور به لپ‌تاپ و کامپیوتر هم این است که معلم یا مربی می‌تواند به انوع زیادی از محتواهای ویدئویی دسترسی داشته باشد.

نمایش ویدئو از جمله مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی: 5. وبکست و وبینار

مربیان مدرسه و کارکنان اداری می‌توانند از راه دور از طریق پخش وب‌کست و وبینارها در آموزش‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کنند. با استفاده از یک ویدئو پروژکتور متصل به شبکه، یک جلسه‌ی تعاملی را می‌توان به صورت زنده از طریق اینترنت نمایش داد. وبکست و وبینار به معلمان امکان می‌دهد که در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت‌وآمد، در وبینارهای مختلف شرکت کنند و نکات جدیدی بیاموزند.

وبکست و وبینار از جمله مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی: 6. استفاده‌ی بهتر از زمان

قبل از اینکه کاربرد و مزایای پروژکتور کلاسی رواج پیدا کند، معلمان مجبور بودند دائما روی تخته مطالب را یادداشت کنند و با پیشرفت درس، دائما مطالب روی تخته را پاک کرده و بازنویسی کنند. این پروسه باعث می‌شود دانش‌آموزان علاقه‌ی خود را از دست بدهند یا درحالی که منتظر بخش بعدی درس هستند، با هم صحبت کنند.

به این ترتیب زمان بیشتری برای مدیریت کلاس درس تلف می‌شود. اما با بهره گیری از مزایای پروژکتور کلاسی، می‌توان ارائه‌ها و تمرین‌ها را از قبل برنامه‌ریزی کرده و برای چندین گروه از دانش‌اموزان استفادع کرد. این مطالب را می‌توان به سادگی با معلم‌های دیگر نیز به اشتراک گذاشت. این کار بار مدیریتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و سازماندهی کلاس را آسان‌تر می‌سازد.

استفاده‌ی بهتر از زمان از جمله مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای پروژکتور کلاسی در کلاس هوشمند

از پروژکتورهای ساده گرفته تا پروژکتورهای دیجیتالی فوق پیشرفته و قابل‌حمل، معلمان و اساتید می‌توانند از ویدئو پروژکتور برای آموزش به روش‌های مختلف استفاده کنند هم جذاب، سرگرم‌کننده و تعاملی باشد. نوع پروژکتور بر کیفیت صدا، حجم پخش، کیفیت تصویر و توانایی نمایش تعاملی آن تاثیر می‌گذارد. با این حال مزایای پروژکتور کلاسی باعث ایجاد تجربیات آموزشی و یادگیری بهتر در افراد می‌شود.

پروژکتورهای تعاملی می‌توانند یک جلسه‌ی سنتی کلاس را در عرض چند ثانیه به یک کلاس درس دیجیتالی تبدیل کنند و حتی پروژکتورهای معمولی که به سقف کلاس متصل هستند نیز با صرفه‌جویی در زمان معلم و بهبود تجربه‌ی یادگیری دانش‌آموزان از طریق ساده کردن یادداشت‌برداری، زمان کلاس را مفیدتر می‌سازند.

ما در این مطلب تهران پروژکتور در مورد مزایای پروژکتور کلاسی صحبت کردیم. شما می‌توانید قیمت پروژکتور کنفرانس برای کلاس‌ها را در فروشگاه اینترنتی تهران پروژکتور بررسی کنید و نسبت به خرید ویدئو پروژکتور کلاسی مناسب اقدام کنید.

کاربرد و مزایای پروژکتور کلاسی

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات