میکروفون HF : معرفی انواع میکروفون هاش اف + عکس

میکروفون HF که به میکروفن هاش اف معروف است، با نصب آسان و بی‌نیاز از سیم، آزادی عمل بیشتری برای مجریان دارد و بعنوان یک میکروفون بی سیم حرفه‌ای خیلی پرفروش است. برای آشنایی با میکروفون هاش اف در ادامه با تهران پروژکتور همراه باشید.

بررسی میکروفون HF

میکروفون HF که با نام‌هایی مثل میکروفون هاش اف، میکروفن هاچ اف و  میکروفون هاش اف سرچ می‌شود، همان میکروفون بی سیم معروف است که دست خوانندگان و مجریان تلویزیون زیاد دیده‌اید. هر نوع میکروفون بی‌سیم و یا میکروفون رادیویی که بدون مزاحمت سیم و سیم کشی قابل استفاده باشد در مجموعه میکروفون‌های هاش اف قرار می‌گیرد.

میکروفون‌ hf یا بعبارتی دیگر میکروفون بیسیم، یکی از پرطرفدارترین نوع میکروفون‌ها هستند که بصورت گسترده در صنعت سرگرمی، تلویزیون، سخنرانی، مصاحبه، مجری‌ها و خیلی موارد دیگر استفاده می‌شوند.

بررسی میکروفون HF

میکروفون HF چیست؟

و اما اینکه میکروفون هاش اف چیست؟ میکروفون وایرلس (Wireless microphone) یا میکروفون بی‌سیم (Cordless microphone) است که بدون کابل فیزیکی مستقیما به رکوردر یا امپلی فایر متصل می‌شود.

میکروفون هاش اف همان میکروفون رادیویی است که توسط یک فرستنده رادیویی کوچکی که در بدنه‌ی آن تعبیه شده و با باتری شارژ می‌شود. سیگنال‌های صوتی توسط امواج رادیویی (VHF و UHF) به واحد گیرنده منتقل و بازیابی می‌شود.

میکروفون HF شامل گیرنده و فرستنده است. میکروفون هاش اف در انواع مختلف موجود است ولی نوع میکروفون هاش اف دستی بخاطر اینکه دارای باتری و یک فرستنده است از میکروفون سنتی بزرگ‌تر است.

از آنجاییکه میکروفون HF بدون نیاز به سیم قابل استفاده است، توسط مجریان و خوانندگان با اقبال زیادی روبرو شد. اجرا کننده می‌تواند بدون نگرانی از قطع و وصل کابل آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

(برای خرید میکروفون USB به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

معرفی میکروفون هاش اف

انواع میکروفن هاش اف

همانطور که گفته شده میکروفون  HF شامل فرستنده و گیرنده است. فرستنده یک قطعه الکترونیکی است که سیگنال‌های صوتی را به سیگنال‌های رادیویی تبدیل می‌کند. در میکروفون هاش اف دستی این فرستنده در بدنه‌ی میکروفون تعبیه شده و در میکروفون یقه ای  بیسیم این فرستنده شبیه به Setup Box (یک جعبه‌ی کوچک) که بنام بادی پک معروف است و روی کمربند و یا درون جیب قرار می‌گیرد، ارائه می‌شود.

از قابلیت‌های میکروفون HF این است که گیرنده و فرستنده با باتری تغذیه می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را بر روی دوربین فیلمبرداری و همینطور دوربین DSLR نصب کرد.

(برای خرید میکروفون استودیویی صفحه مورد نظر را از دست ندهید.)

قابلیت میکروفون هاش اف

میکروفون یقه ای HF

در میکروفون یقه ای HF، فرستنده نمی‌تواند در بدنه‌ی میکروفون جای بگیرد، بلکه بعنوان یک واحد مجزا بنام Bodypack، یک باکس کوچک و سبک است که روی کمربند فرد وصل می‌شود. بادی پک توسط یک سیم به میکروفون لاوالیر (Lavalier) یا (lav) (همان میکروفون یقه‌ای کوچک)، یا میکروفون هدست و یا میکروفون گوشی متصل شده و سیگنال‌ها صوتی را به گیرنده می‌فرستند.

میکروفون یقه ای هاش اف در کنفرانس‌ها، برنامه‌های زنده، برای ضبط برنامه‌هایی که مجری نیاز دارد از دستش آزادانه استفاده کند، مثل برنامه‌های آموزشی آشپزی و غیره مورد استفاده است.

در میکروفون‌ Hf یقه‌ای معمولا از باندهای فرکانس VHF و UHF استفاده می‌شود. و از آنجاییکه کاربران می‌توانند بدون سیم‌های دست و پا گیر، کیفیت صدای خود را بالا ببرند و به فعالیت خود بپردازند، خیلی مورد استقبال عموم قرار گرفته‌اند.

(میکروفون داینامیک یکی از اعضای الزامی استودیوی حرفه‌ای)

انواع میکروفن HF: میکروفون هاچ اف یقه ای

میکروفون دستی HF

میکروفون دستی HF شامل خود میکروفون و فرستنده است. فرستنده در برخی موارد داخل بدنه کارگذاشته شده و در برخی دیگر در انتهای میکروفون اضافه می‌شوند. اگرچه برای کار با میکروفن دستی هاش اف از شر سیم‌های مزاحم راحت هستید، اما در عوض باید حواستان باشد که از محدوده‌ی آنتن‌دهی میکروفون دور نشوید.  میکروفن دستی هاش اف در برنامه‌های تلویزیونی، برای خوانندگی، نصب بالای آلات موسیقی و امثال این موارد قابل استفاده است.

میکروفون HF یک میکروفون تنها نیست، بلکه شامل یکسری تجهیزات: خود میکروفون، گیرنده و فرستنده است. هرچقدر گیرنده و فرستنده قوی‌تر باشند، کیفیت صدا بیشتر است.

(برای خرید میکروفون کاندنسر به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع میکروفون هاشف: میکروفون دستی HF

کیفیت صدا میکروفون HF با فرکانس UHF و VHF

میکروفون بیسیم با فرکانس‌های رادیویی، امواج صوتی را به گیرنده می‌فرستد. و اما تفاوت میکروفون HF با امواج VHF و UHF:

میکروفن هاش اف با امواج VHF:

  • امواج VHF طول موج بلندتری دارند، بنابراین باید آنتن‌ها بلند باشند.
  • میکروفن هاش اف VHF محدوده‌ی وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می‌‌دهد.
  • میکروفون هاش اف VHF ارزان‌تر است.
  • میکروفن HF وی اچ اف انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • گیرنده و فرستنده میکروفون هاچ اف حتما نباید در معرض دید یکدیگر باشند.

کیفیت میکروفن HF با امواج VHF

میکروفون هاش اف با امواج UHF:

  • امواج UHF طول موج کوتاه دارند، بنابراین نیازی به آنتن‌های بلند نیست.
  • اگرچه طول موج کوتاهی دارند ولی در عوض پهنای باند 8 برابری نسبت به موج VHF دارند و تداخل امواج در این میکروفون خیلی کم است.
  • میکروفن هاش اف UHF انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
  • گیرنده و فرستنده میکروفون UHF باید حتما در معرض دید یکدیگر باشند.
  • میکروفون هاش اف UHF بخاطر کیفیت بهتر، گران‌تر است.

در اکثر گیرنده‌های معمولی میکروفون HF از مدولاسیون FM و در گیرنده‌های جدید از مدولاسیون دیجیتال از امواج UHF برای جلوگیری از دریافت غیر مجاز گیرنده‌‍‌های رادیویی توسط اسکنر، استفاده می‌شود. این‌ها در کانال‌های 900 مگاهرتز، 2.4 گیگاهرتز یا 6 گیگا هرتز پاسخگو هستند.

(برای آشنایی با بهترین میکروفون گیمینگ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع میکروفون هاشف با امواج UHF

قیمت میکروفون HF

در میکروفون HF ارزان قیمت از فرکانس ثابت استفاده می‌شود، و در فرستنده‌های گرانقیمت و جدید، امکان انتخاب چندین کانال فرکانس وجود دارد، که در صورت تداخل یا برای استفاده همزمان چندین میکرفون فراهم است. میکروفون های هاش اف معمولا با دو آنتن یکی بر روی بخش فرستنده و دیگری بر روی فرستنده طراحی می‌شوند.

در مدل‌های جدید حتی گیرنده برای آنتن‌دهی بیشتر با دو آنتن ساخته شده و روی گیرنده یک صفحه LCD است که می‌توان شارژ باتری و همینطور برد آنتن‌دهی را نظارت کرد. چون با افزایش فاصله فرستنده و گیرنده، کیفیت صدا پایین می‌آید. این موارد باعث افزایش قیمت میکروفن HF است.

قیمت میکروفون HF بسته به نوع برند و ویژگی‌های فنی متفاوت است. بطور کلی میکروفون وایرلس نسبت به میکروفون‌های معمولی قیمت بالاتری دارند. می‌توانید برای استعلام قیمت بروز شده‌ی انواع میکروفون به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

(با بهنرین میکروفون داینامیک در تهران پروژکتور آشنا شوید.)

انواع میکروفون وایرلس HF

راهنمای خرید میکروفون HF

میکروفون برای افزایش کیفیت صدا خریداری می‌شود، بنابراین نباید ظاهر میکروفون را فدای کیفیت کرد! با افزایش تکنولوژی ایرادات وارد شده به میکروفون HF رفع شده است. برای خرید میکروفون هاش اف یکسری نکات را در نظر داشته باشید. از آنجاییکه مهم‌ترین ویژگی میکروفون HF آزادی عمل اجرا کننده بدون سیم‌های مزاحم است، باید حواستان باشد که با برد مفید سیستم میکروفون آنقدر ضعیف نباشد که فعالیت‌تان را محدود کند و یا نویز بالا، کیفیت صدا را کم کند. مورد دیگری که باید به آن توجه کرد، میزان نگهداری شارژ است. هر چقدر به باتری قدرتمندتری مجهز باشد، کار اجرا کننده سریع‌تر انجام می‌شود:

قیمت و خرید میکروفون HF

مزایای خرید میکروفون هاشف

  • آزادی عمل بیشتر
  • بی‌نیاز از سیم
  • جداسازی گالوانیکی میکروفون و جلوگیری از نویز

میکروفون HF بی‌نیاز از سیم

معایب خرید میکروفون هاشف

  • محدود بودن برد سیگنال‌ها
  • امکان تداخل سیگنال با تجهیزات الکترونیکی
  • توانایی نگهداری شارژ باتری
  • گرانقیمت

(برای آشنایی با بهترین میکروفون کاندنسر به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

بهترین نوع میکروفون HF

میکروفون HF سونی (sony)

سونی برندی خوشنام برای تجهیزات الکترونیکی است. همانطور که در تولید ویدئو پروژکتور 4K  سرآمد بازار است در تولید میکروفون عالی است. برای نمونه میکروفون یقه ای هاش اف Sony UWP-11، با پاسخ فرکانس 40 تا 20.000 هرتز، پهنای باند 72 مگاهرتز و قابلیت پوشش‌دهی 16 میکروفون، برای ضبط در محیط استودیویی و در فضای باز مناسب است. میکروفون هاش اف سونی از نظر ویژگی‌های فنی درجه یک است، اما قیمت بالایی دارد.

میکروفون HF سونی محصولی درجه یک اما گرانقیمت از این برند است. اگر قیمت برای شما مهم نیست، خرید میکروفن هاش اف سونی انتخابی هوشمندانه است.

(با بهترین میکروفون یقه ای در این سفحه آشنا شوید.)

انواع میکروفون HF : سونی (sony)

میکروفون هاش اف سنهایزر (Sennheiser)

برند سنهایزر یکی از برندهای قدر و اختصاصی برای تولید میکروفون بیسیم است. برای نمونه میکروفون هاش اف سنهایزر مدل HF Sennheiser g3 بخاطر ساختار عالی بدنه‌ی تمام فلزی، صفحه LCD، پهنای باند 42 مگاهرتز با فرکانس 1680 UHD و سیستم فرکانس پیشرفته با حداکثر 12 فرکانس سازگار یکی از بهترین‌های این برند است. قیمت میکروفون سنهایزر بخاطر برند و  ویژگی‌های فنی پیشرفته بالا است.

میکروفون هاش اف سنهایزر از مدل‌های بی عیب و نقص و کلاس بالای دنیای میکروفون‌ها است. از محصولات عالی این برند می‌توان به مبدل میکروفون هاش اف به موبایل اشاره کرد.

(لیستی از بهترین میکروفون‌ بی سیم برایتان آماده کرده‌ایم.)

میکروفون HF : هاش اف مدل سنهایزر (Sennheiser)

میکروفون هاش اف رود (Rode)

شرکت رود Rode یک شرکت استرالیایی است که بصورت تخصصی بر روی ساخت میکروفون، هدفون، کارت صدا و میکسر و مواردی اینچنینی کار می‌کند. میکروفون‌های رود مجموعه‌ای گسترده هستند که متناسب با نیاز هر کاربری تولید می‌شود. یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین میکروفون رود، میکروفون هاشف رود است. این برند در سال 2019 با رونمایی از میکروفون بیسیم گو Rode Wireless Go با اقبال زیادی از جانب کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. اگر برای تولید محتوا به یک میکروفون مقرون بصرفه باکیفیت نیاز دارید، می‌توانید میکروفون خوبی را از مجموعه میکروفون‌های رود انتخاب کنید.

میکروفون HF رود بخاطر تنوع قیمت و کیفیت خوب می‌تواند شما را در تولید محتوای باکیفیت همراهی کند. از ویژگی‌های برتر میکروفون هاش اف رود وزن سبک و کوچک بودن بدنه‌ی آن است.

(با بهترین میکروفون های سارامونیک در این صفحه آشنا شوید.)

میکروفون هاش اف بویا (Boya)

برای تولید محتوا و یا یک استودیوی خانگی کوچک می‌توانید بجای برندهای مشهور و تجهیزات گرانقیمت به محصولات خوش قیمت از برندهای جدید فکر کرد. یکی از برندهایی که جدیدا پاگرفته برند بویا است. بویا Boya بخاطر ساخت میکروفون‌های باکیفیت خیلی زود در بازار جایگاه خود را پیدا کرد. برای نمونه میکرفون یقه ای هاش اف Boya BY-WM8 Pro-K2 با گیرنده بی سیم دو کاناله UHF، دو فرستنده بیسیم و میکروفون یقه ای سبک وزن با الگوی پیکاپ همه سویه، یکی از مدل‌های پرفروش برند بویا است.

میکروفون hf بویا با نمایشگر LCD، پهنای باند گسترده فرکانس رادیویی با پوشش دهی 48 کانال UHF و توانایی نگهداری شارژ تا 6 ساعت، گزینه‌ای خوش قیمت برای ضبط صدا است.

(برای آشنایی با بهترین میکروفون های بویا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

منبع مطلب

میکروفون HF : بویا (Boya)

مقالات مرتبط

نظرات