ویدئو پروژکتور فضای باز و تجربه تماشای فیلم در کمپینگ + عکس

تماشای تلویزیون یا فیلم در فضای باز در کنار خانواده یا دوستان می‌تواند تجربه‌ای منحصربفرد و جذاب باشد. اگر برای دورهمی‌های خود به دنبال ویدئو پروژکتوری هستید که در فضای باز بتوانید از آن استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ادامه‌ی این مطلب در خصوص ویدئو پروژکتور فضای باز برای تماشای فیلم همراه ما باشید.

ویدئو پروژکتور مناسب برای فضای باز

همانطور که تا اینجا گفتیم، ویدئو پروژکتورهایی که برای تماشای فیلم در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید رزولوشن و روشنایی بالایی داشته باشند. هر چه میزان روشنایی این پروژکتورها بیشتر باشد، تصاویر باکیفیت‌تری را می‌توانید مشاهده کنید.

در این نوع پروژکتورها حداقل میزان روشنایی بسته به اندازه‌ی تصویر و زمان استفاده از پروژکتور دارد و اگر در روشنایی روز تصمیم به تماشای فیلم با ویدئو پروژکتورهای فضای باز دارید، لازم است روشنایی پروژکتور تا حد ممکن بالاتر باشد.

ویدئو پروژکتور مناسب فضای باز باید خیلی قدرتمند باشد تا بتوان قید جذابیت‌هایی که می‌توان در پیک نیک داشت مثل شنا در استخر و بازی با توپ را بی‌خیال شد و نشست و فیلم دید! ویدئو پروژکتور برای استخر یکی از ابزارهای جالب توجه برای ایجاد هیجان بیشتر است!

نمایی از ویدئو پروژکتور مناسب برای فضای باز و تماشای فیلم

نکات مهم در انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور برای فضای باز

فن‌آوری مورد استفاده در پروژکتورها به طور قابل‌توجهی بهبود یافته است و می‌توان تصاویر و ویدئوهای باکیفیت و همینطور صدای باکیفیت را دریافت کرد که همگی با هم تجریه‌ی سینمای خانگی خوبی را می‌سازند.

یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب پروژکتور، محیط است. شرایط آب و هوا و ترجیح شخصی انتخاب شما را برای انتخاب یک پروژکتور شکل می‌دهند تا بدانید باید به دنبال چه پروژکتوری با چه مشخصات فنی (مانند رزولوشن یا روشنایی و غیره) باشید. در ادامه در خصوص جزئیات انتخاب پروژکتور فضای باز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ویدئو پروژکتور مناسب فضای باز باید از نظر منبع نوری قدرتمند باشد تا مثل ویدئو پروژکتور در روزاز پس نور خورشید بر آید! البته اکثرا در شب، وقتی که دیگر نمی‌توان در دشت و صحرا چرخید، از ویدئو پروژکتور استفاده می‌کنند.

(برای آشنایی با ویدئو پروژکتور دید در روز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از ویدئو پروژکتور فضای باز بنکیو؛ ویدئو پروژکتور فضای باز

هدف و محیط استفاده از پروژکتور

حیاط خلوت خانه محیط خوبی برای تماشای فیلم در فضای باز است. فاکتورهای زیر می‌تواند به شما کمک کند تا پروژکتور فضای باز خوبی را انتخاب کنید تا به بهترین وجه نیازهای شما را برطرف کند.

  • مکان: اگر پروژکتور در زیر سایبان یا ایوان یا فضای سرپوشیده‌ی فضای باز قرار گیرد، مشخصاتی مانند مقاومت در برابر آب و هوا ضروری نیست. یک پروژکتور غیرمقاوم در برابر آب و هوا بیشتر امکان دارد در محیط باز آسیب ببینید.
  • زمان روز: تماشای فیلم در ساعات روشن روز یا در شب بر میزان روشنایی مورد نظر شما تاثیرگذار است.
  • قابلیت حمل: پروژکتورهای کوچک قابل‌حمل، راه‌اندازی و نصب راحت‌تری دارند. با این حال این سهولت استفاده باعث کم‌رنگ شدن ویژگی‌هایی مانند کیفیت تصویر و صدا می‌شود. پروژکتورهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر معمولا برای ایجاد تصاویر بهینه، مناسبتر هستند.

ویدئو پروژکتور فضای باز را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد و مشخص کردن هدف (تماشای فیلم، اسلاید عکس، بازی، فوتبال و غیره)، بر انتخاب نوع مناسب پروژکتور تاثیرگذار است.

(برای خرید بهترین ویدئو پروژکتور 4k ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از پرده نمایش ویدئو پروژکتور، ویدئو پروژکتور فضای باز

نوع تکنولوژی تصویر

پروژکتورهای فضای باز دارای سه نوع تکنولوژی تصویر هستند که شامل LCD، LED و DLP می‌شود. در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم:

مدل‌های LCD روشن‌تر، ارزان‌تر و بی‌صداتر از سایر پروژکتورهای مناسب فضای باز هستند. این دسته از ویدئو پروژکتورها نسبت کنتراست کمتری ارائه می‌دهند که می‌تواند تا حدی کیفیت تصاویر را کم کند. با یک صفحه نمایش مناسب برای فضای باز یا چیزی مشابه آن، ویدئو پروژکتور LCD می‌تواند انتخاب خوب و مقاومی برای فضای باز باشد.

پروژکتورهای LED سبک‌وزن، کم‌صدا و کارآمد هستند. این پروژکتورها طول عمر لامپ بالا دارند و برای حمل‌ونقل نیز مناسب هستند. پروژکتورهای LED از نظر روشنایی و وضوح نسبت به پروژکتورهای DLP نیز بهتر عمل می‌کنند.

مدل‌های DLP به جای لامپ از لیزر استفاده می‌کنند. اکثر سینماها از پروژکتور لیزری DLP استفاده می‌کنند که بزرگ‌تر از پروژکتورهای LCD و LED هستند. این پروژکتورها تصاویری واضح با کنتراست بالا نمایش می‌دهند و معمولا به عنوان سینمای خانگی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمایی از نمایش فیلم در دورهمی‌ها با ویدئو پروژکتور فضای باز

روشنایی ویدئو پروژکتور فضای باز

روشنایی پروژکتورها معمولا با واحدی به نام لومن اندازه‌گیری می‌شود. برای انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور فضای باز لازم است به این نکات در خصوص روشنایی دقت کنید:

  • مشاهده در شب: بهترین ویدئو پروژکتورهای فضای باز دارای روشنایی 2000 تا 2500 لومن برای تماشای تصویر باکیفیت در شب هستند.
  • نورپردازی تزئینی: اگر نور تزئینی یا نور خورشید وجود داشته باشد، پروژکتور شما باید بیشتر از 3000 لومن روشنایی داشته باشید تا کیفیت تصویر از بین نرود.
  • نور محیطی: پروژکتورهایی با روشنایی بالا مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در نور محیطی هستند.

پروژکتورهای دارای روشنایی بالا معمولا صدای بالاتری دارند. برای کسانی که به صدا حساس هستند این ممکن است باعث حواس‌پرتی شود.

(برای آشنایی با بهترین پروژکتور 4k خانگی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از پرده نمایش ویدئو پروژکتور فضای باز در زیر درخت

کیفیت تصویر پروژکتورهای فضای باز

رزولوشن در ویدئو پروژکتورها نیز مانند تلویزیون با پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. هر چه پیکسل یک پروژکتور بیشتر باشد، کیفیت تصویر آن بهتر است. رایج‌ترین رزولوشن‌ها برای ویدئو پروژکتور فضای باز شامل موارد زیر می‌شود:

  • رزولوشن 1080 پیکسل که تصاویری واضح و باکیفیتی ارائه می‌دهد که قابل مقایسه با تلویزیون دارای وضح بالا نیست.
  • رزولوشن 720 پیکسل که اگرچه چندان بد نیست اما در مقایسه با رزولوشن 1080 پیکسل، کیفیت کمتری دارد.
  • رزولوشن 4K که یعنی تقریبا 4000 پیکسل می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیت چهار برابر بهتر است پروژکتورهای 1080 پیکسلی ارائه دهد.

یکی از چنبه‌های مهم در انتخاب پروژکتور فضای باز، نسبت کنتراست است که تفاوت بین حداکثر تاریکی و روشنایی یک پروژکتور را نشان می‌دهد. نسبت کنتراستی که صرف‌نظر از وضوح، یک تصویر واضح تولید می‌کند معمولا 5,000:1 است. اگر وضوح تصویر مهم است، نسبت کنتراست بیشتر از 2,000:1 انتخاب خوبی است.

با خرید ویدئو پروژکتور مناسب فضای باز، پشت بام خود را به یک سینما خانگی روباز مهیج تبدیل کنید! نسبت کنتراست و روشنایی بالا، می‌تواند نمایش جذابی را برایتان ارائه دهد.

(برای مقایسه رزولوشن 1080p و 4k به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از پرده نمایش ویدئو پروژکتور فضای باز در کنار چادر کمپینگ

نسبت تصویر ویدئو پروژکتور فضای باز

نسبت تصویر در ویدئو پروژکتورها به شکل تصویر ارائه شده اشاره دارد و با نسبت عرض به ارتفاع محاسبه می‌شود. برای مثال یک تصویر که 5 فوت عرض و 3 فوت طول نمایش داده می‌شود دارای نسبت تصویر 5:3 است. دو نسبت تصویر رایج وجود دارد:

  • نسبت تصویر 16:9 که استاندارد تلویزیون‌های صفحه تخت، لپ‌تاپ و ویدئو پروژکتور فضای باز است.
  • نسبت تصویر 4:3 که استاندارد تلویزیون‌های قدیمی و برخی از پروژکتورهای فضای باز امروزی یافت می‌شود.

یک پروژکتور فضای باز با نسبت تصویر 16:9 کل منطقه‌ی روشن را با تصویر پر می‌کند. پروژکتوری با نسبت تصوری 4:3 فضای منفی هدررفته‌ی زیادی خواهد داشت و مانند گوشی موبایل در حالت عمودی است.

(برای مقایسه پروژکتور 4k و تلویزیون 4k به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از ویدئو پروژکتور فضای باز

صدا در پروژکتورهای فضای باز

اگرچه بسیاری از ویدئو پروژکتورهای مورد استفاده برای فضای باز دارای بلندگوهای داخلی هستند اما بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند سیستم صوتی جداگانه‌ای نیز تهیه کنند. بلندگوی داخلی پروژکتورهای فضای باز، حتی پروژکتورهای سطح بالا، ممکن است خروجی صدای محدود داشته باشد که باعث می‌شود برای ایجاد صدای کافی نیاز به بلندگوی خارجی باشد.

برخی از ویدئو پروژکتورهای فضای باز دستگاه‌های همه‌کاره‌ای هستند که هم تصویر و هم صدایی باکیفیت ارائه می‌دهند. با این حال، در بیشتر موارد صدای خوب در پروژکتورهای یک امتیاز است و نه یک الزام. بنابراین اگر به دنبال خرید ویدئو پروژکتور برای فضای باز یا هر کاربری دیگری هستید، می‌توانید بلندگوهای سازگار را نیز تهیه کنید.

یکی از فاکتورهای مهم که باید در خرید ویدئو پروژکتور مناسب فضای باز در نظر گرفت، کیفیت صدا است. اگر پروژکتور به اسپیکر داخلی مجهز باشد، شما را از هزینه کردن برای اسپیکر جانبی معاف می‌کند.

نمایی از ویدئو پروژکتور فضای باز در کنار اسپیکر و لپ تاپ در فضای باز

اتصالات ویدئو پروژکتور برای تماشای فیلم در فضای باز

اتصال به توانایی یک دستگاه الکترونیکی برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ها اشاره دارد. برای پروژکتور، ویژگی اتصال و لوازم جانبی عبارتند از:

  • وای فای

تعداد زیادی از ویدئو پروژکتورهای تلویزیونی فضای باز مقرون به صرفه، شامل اتصال وای فای می‌شوند. برخی از پروژکتورها حتی مانند یک تلویزیون هوشمند عمل می‌کنند و می‌توان از آنها برای پخش برنامه‌های تلویزیونی مانند نتفلکیس، آمازون و غیره استفاده کرد.

  • پورت‌ها

پورت‌ها انواع کابل‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای اتصال پروژکتور به دستگاه‌های پخش استفاده کرد. گزینه‌های پورت USB به ویژه در پروژکتورها و همینطور پورت HDMI و VGA و پورت خروجی صدا نیز وجود دارد.

  • آداپتورها

بسته به مدل پروژکتور، ممکن است به یک آداپتور برای اتصال ویدئو پروژکتور فضای باز به دستگاه‌های شخصی با پورت ناسازگار نیاز باشد. آداپتور به عنوان یک هادی بین دستگاه و پروژکتور عمل می‌کند. پیش از خرید یک ویدئو پروژکتور فضای باز لازم است بدانید که آیا آداپتور برای پخش فیلم با استفاده از یک دستگاه خاص نیاز است یا خیر.

تماشای فیلم در فضای باز و تنوع اتصالات، ویدئو پروژکتور فضای باز

ویدئو پروژکتور فضای باز: مقاوم در برابر آب یا خیر؟

اگر تصور می‌کنید ویدئو پروژکتورهایی که برای استفاده در فضای باز طراحی می‌شوند، در برابر آب مقاوم هستند، در اشتباه هستید. این پروژکتورها نیز مانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی باید از آب و همینطور رطوبت محافظت شوند. این مساله در مورد پرده نمایش پروژکتور نیز صادق است و بهتر است پرده‌های نمایش نیز از آب و رطوبت در امان باشند.

برای محافظت از ویدئو پروژکتور در فضای باز بهتر است روی آن کاور قرار دهید تا از حشرات و قطرات باران محافظت شود و در مواقع بارندگی نیز آن را جمع کنید.

(برای تفاوت پروژکتور و تلویزیون برای بازی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از یک ویدئو پروژکتور پرتابل با بدنه زرد رنگ، ویدئو پروژکتور فضای باز

فاصله‌ی مناسب ویدئو پروژکتور فضای باز از پرده نمایش

یکی از نکات مهم برای نمایش تصاویری باکیفیت، تنظیم اندازه‌ی تصویر و رعایت فاصله‌ی مناسب پروژکتور از پرده یا صفحه نمایش است. برای این کار، پروژکتور باید در فاصله‌ی مناسبی از پرده نمایش قرار گیرد که این فاصله برای اکثر پروژکتورها یک و نیم برابر عرض تصویر است.

بنابراین اگر عرض تصویر شما 2 متر است، باید پروژکتور را 3 متر دورتر از پرده قرار دهید. برای تصاویر بزرگ‌تر در فواصل بیشتر می‌توانید ویدئو پروژکتور سالن همایش تهیه کنید.

اگر می‌خواهید کیفیت تصاویر از ویدئو پروژکتور فضای باز قابل تضمین و تعریفی باشد، خرید پرده نمایش متناسب با ویدئو پروژکتور، کار هوشمندانه‌ای است.

نمایی از نمایش فیلم در دورهمی‌ با ویدئو پروژکتور فضای باز

ویدئو پروژکتور مناسب سالن‌های سینما

ویدئو پروژکتورهایی که برای نمایش ویدئو و فیلم در سینما به کار برده می‌شوند، قادر به تولید تصاویری باکیفیت روی پرده نمایش‌های بزرگ هستند. این پروژکتورها معمولا رزولوشن و روشنایی بالایی دارند تا بینندگان بتوانند کوچکترین جزئیات را نیز مشاهده کرده و تصاویری شفاف ببینند. هرچه پروژکتور سالن سینما مدرن‌تر و مجهزتر باشد، کیفیت تصاویر بالاتر خواهد بود.

نمایی از پرده نمایش ویدئو پروژکتور در سالن سینما، ویدئو پروژکتور فضای باز

نکات استفاده از ویدئو پروژکتور فضای باز

پیش از راه‌اندازی یک پروژکتور در فضای باز برای تماشای فیلم یا هر کار دیگر، چند نکته‌ی مهم وجود دارد که حتما باید به آنها توجه داشته باشید:

  • ویدئو پروژکتور فضای باز را نباید هرگز برای مدتی طولانی در فضای باز رها کرد. به ویژه اگر هوا سرد یا بارانی باشد، رطوبت می‌تواند به اجزای داخلی دستگاه و عملکرد آن آسیب وارد کند.
  • قرار گرفتن پروژکتور در برابر نور محیطی و اشعات ماوراءبنفش ممکن است بر کیفیت تصویر اختلال وارد کند.
  • برای بهترین تجربه‌ی استفاده از ویدئو پروژکتور فضای باز، بهتر است به جای قرار دادن پروژکتور روی میز یا مبل، آن را روی پایه‌ی مخصوص پروژکتور قرار دهید. پایه نه تنها ثبات پروژکتور را تضمین می‌کند، بلکه از ضربه خوردن یا قرار گرفتن پروژکتور در معرض رطوبت نیز جلوگیری می‌کند.

منبع مطلب

نمایی از یک پروژکتور پرتابل در حد و اندازه کتاب، ویدئو پروژکتور فضای باز

مقالات مرتبط

نظرات