مقایسه رزولوشن 1080p و 4k: تفاوت کیفیت 4k و FULL HD + عکس

برای خرید ویدئو پروژکتور، یکی از مهم‌ترین مواردیکه باید به آن توجه کرد، رزولشون پروژکتور است. وقتی حرف هزینه هم پیش بیاید، مقایسه رزولوشن 1080p با 4k سخت‌ترین بخش ماجرا می‌شود. برای عبور از این مرحله‌ی سخت این متن ا تهران پروژکتور را از دست ندهید.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k

تماشا با ویدئو پروژکتور مدرن یک فرصت استثنایی و شگفت انگیز است. اما با تفاوت عجیب و غریب قیمت‌ پروژکتور ها، واقعا چه پروژکتوری مناسب است؟ تا وقتیکه حرف پول وسط نباشد، خب مسلما هرچه مدرن‌تر بهتر!

اما با تفاوت شگفت‌انگیز قیمت ویدئو پروژکتور 4k و قیمت ویدئو پروژکتور 1080p اگر در انتخاب محتاط‌تر شویم، هیج جای تعجب نیست. در این بخش بصورت مفصل به تفاوت کیفیت رزولوشن 1080p با 4k می‌پردازیم و شما را در مرحله‌ی سخت انتخاب و خرید ویدئو پروژکتور مورد نظر همراهی می‌کنیم.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: تفاوت رزولوشن 4k و 1080p در چیست؟ وضوح بالا، نمایش نزدیک به واقعیت، مهم‌ترین دلیل رقابت بین پروژکتورها است و ما می‌خواهیم با بررسی دقیق متوجه شویم که آیا این تفاوت حقیقی است و یا از حیله‌های فروش است.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k در وضوح تصویر

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: قیمت

خوشبختانه یا متأسفانه، در واقع این قیمت است که تعیین می‌کند کدام  پروژکتور خانگی می‌تواند رضایت شما را به دست آورد. مطمئنا همه‌ی ما می‌توانیم رؤیا پردازی کنیم که چه پروژکتوری را انتخاب کنیم، اما اگر قیمت‌ها استثنایی باشند، رؤیاهای ما دست نخورده باقی می‌مانند.

برای خرید ویدئو پروژکتور مثلا ویدئو پروژکتور مبتنی بر لامپ، که علاوه بر هزینه‌ی اولیه باید به فکر هزینه‌های جانبی مثل خرج تعویض لامپ و فیلتر، خرید پرده نمایش و یا هزینه نصب و اینجور موارد بود، کمی چالش برانگیز است. باید گفت که قیمت ویدئو پروژکتور 4k نسبت به پروژکتور 1080p یا همان پروژکتور FULL HD  گران‌تر است.

شما برای وضوح بیشتر یا در واقع نمایش تعداد بیشتر پیکسل باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید. پیشنهاد می‌شود که مدل‌های دست دوم از دوستان و یا منابع معتبر، هزینه‌ی کمتری برایتان داشته باشد. هزینه‌ی بیشتر برای داشتن وضوح بیشتر، سرمایه‌ای است که شما برای کیفیت سرگرمی خودتان و خانواده‌تان گذاشته‌اید.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: قیمت ویدئو پروژکتور 4kبه دلیل نمایش تعداد بیشتر پیکسل و وضوح بالاتر نسبت به پروژکتور 1080p بالاتر است.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k و تأثیر آن بر روی قیمت

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: کیفیت تصویر

وقتیکه بحث کیفیت به وسط می‌آید، علاوه بر رزولوشن یکسری موارد دیگری هم هست که باید به آن توجه کرد. به عنوان یک کارشناس حرفه‌ای که تجربه‌ی تماشای محتوا از ویدئو پروژکتور SVGA گرفته تا پروژکتور 4k را داشته، اینگونه می‌توان گفت که نمایش تصویر خوب به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل: رزولوشن، روشنایی و کنتراست است که در کنار یکدیگر تصاویر زیبا و شفافی می‌سازند:

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: برای تماشای یک تصویر خارق العاده علاوه بر رزولوشن موارد دیگری مثل میزان روشنایی و کنتراست دخیل هستند.

کیفیت تصویر عاملی مهم در مقایسه رزولوشن 1080p با 4k

مقایسه رزولوشن 1080P با 4k: رزولوشن

برای توصیف رزولشون در واقع باید به تعداد پیکسل‌ها توجه کرد. پیکسل‌ها کوچکترین نقطه رنگی روی صفحه هستند، که بصورت آرایش افقی و عمودی، تصویر را می‌سازند. هر چقدر که تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد به تناسب تصویر صاف و واقعی‌تری نمایش می‌شود.

پروژکتورهای 4k به دلیل تولید حدود 4.000 پیکسل در ردیف افقی، به عنوان پروژکتورهای گرانقیمت دست یافته‌اند. و میزان 4.000 پیکسل در مقابل تعداد پیکسل 1080p عدد بزرگی است و تفاوت زیادی دارد. خوب این بدان معنا است که پروژکتور 4k می‌تواند جزئیات در تصویر را دقیق‌تری را به پروژکتور 1080p نمایش دهد.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: تعداد پیکسل‌ها نشانگر میزان رزولوشن هستند. پروژکتور 4k توانایی تولید تعداد 4.000 پیکسل در ردیف افقی را دارد که چندی برابری تعداد 1080 پیکسل است.

(برای آشنایی با پروژکتور WUXGA به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

رزولوشن مهم‌ترین دلیل برای مقایسه رزولوشن 1080P با 4k

مقایسه رزولشون 1080p با 4k: زیادی از پروژکتور 4k دور نشوید!

خوبی پروژکتور 4k به این است که برای سالن‌ها و اتاق‌ خواب‌های کوچک مناسب است. چون اگر بیش از سه متر از آن دور شوید، وضوح آن به اندازه‌ی زمانیکه به آن نزدیک هستید، نیست!

بنابراین اگر می‌خواهید تصاویر از فاصله‌ی دور تماشا کنید، بهتر است روی پروژکتورهای دیگر با وضوح پایین‌تر حساب کنید. مثلا پروژکتور 1080p برای این منظور مناسب‌تر است.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: ویدئو پروژکتور 4kبرای نمایش تصاویر از فاصله کم مناسب است و اگر قرار است در سالن‌های بزرگ با این پروژکتور فیلم تماشا کنید، بهتر است روی پروژکتورهای ارزان‌تری  مثل پروژکتور 1080pحساب کنید.

(برای آشنایی با پروژکتور XGA  به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

اگر از پرده نمایش زیاد دور می‌شوید، تفاوت پروژکتور 4k و پروژکتور 1080p چندان چشمگیر نیست

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: میزان روشنایی

بهترین حالت برای نمایش تصاویر شفاف از ویدئو پروژکتور، ایجاد کردن محیطی با نور کنترل شده است. همانطور که می‌دانید تصویر از انعکاس نور تولید می‌شود و هر چقدر که محیط تاریک‌تر باشد، انعکاس نور بهتر و تمیزتر است.

اما همیشه امکان تاریک کردن فضا ممکن نیست. و شاید شما بخواهید که در دورهمی‌ها چراغ‌ها را روشن بگذارید تا مهمان‌هایتان همدیگر را ببینید و مشغول خوردن تنقلات باشند. از آنجاییکه نور بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد، پروژکتور شما باید آنقدر قوی باشد که بتواند بر نور محیط غالب شود.

هرچقدر روشنایی بالاتر باشد، پروژکتور گرانقیمت‌تر است. وجود لامپ قدرتمند‌تر، روشی برای نمایش تصاویری واضح‌تر است. یک پروژکتور 4k با میزان روشنایی بالا، پروژکتوری ارزشمند است.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: برای خرید ویدئو پروژکتور مورد نظر خود باید علاوه بر رزولوشن به میزان روشنایی نیز توجه کنید و سپس بر اساس موقعیت و جایگاه نصب، پروژکتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

(برای خرید ویدئو پروژکتور HD سری به صفحه موردنظر بزنید.)

میزان روشنایی دلیل مهم در تفاوت رزولوشن 1080p با 4k

مقایسه رزولشون FULL HD با 4k: کنتراست

درست در کنار روشنایی، بحث کنتراست به میان می‌آید. عنصری مهم که اشیاء را در بک‌گراندهای سیاه از صفحه نمایش بیرون می‌کشد. در این روزها، عکاسی نوین، با تنظیم کنتراست عکس‌های زیبا و کاربرپسند می‌اندازند.

وقتی یک پروژکتور کنتراست بیشتری دارد، به این معنا است که شما می‌توانید در فریم‌های تاریک تصاویر واضح‌تری دریافت کنید. یعنی در جاییکه بجای تصویری مبهم در سایه، شما می‌توانید بین شیء در تصویر و بکگراند را تشخیص دهید. این مورد در ویدئو پروژکتورها بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال یک پروژکتور 4k در مقابل 1080p هستید، باید به مشخصات هر دستگاه را با دقت وارسی کنید. جالب این است که بسیاری از ویدئو پروژکتورهای 1080p در مقابل پروژکتور 4k دارای محدوده‌ی کنتراست بالاتری هستند.

مقایسه رزولشون 1080p با 4k: در انتخاب ویدئو پروژکتور فقط رزولشون ملاک نیست، حواستان باشد که نسبت کنتراست در افزایش وضوح تصویر بسیار تأثیرگذار است.

(برای آشنایی با انواع ویدئو پروژکتور جیبی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

با کنتراست بالا پروژکتور زیباترین تصاویر را به شما نمایش می‌دهد

مقایسه رزولوشن FULL HD با 4k: راه اندازی و نصب

ویدئو پروژکتور 1080p و 4k هر دو ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما مدل راه اندازی و نصب، تأثیر زیادی در انتخاب ویدئو پروژکتور و هزینه‌ای که قرار است صرف خرید پروژکتور کنید، دارد. شما باید ابعاد و مساحت محیطی که قرار است سینمای اختصاصی‌تان را بسازد، دقیق اندازه‌گیری کنید تا ویدئو پروژکتور مناسب آن فضا را به شما معرفی کنند.

ویدئو پروژکتور پرتاب بلند مناسب سالن‌های بزرگ و پروژکتور پرتاب کوتاه  یا پروژکتور پرتاب کوتاه اولترا مناسب اتاق‌ها و سالن‌های کوچک است. البته برای نصب آسان‌تر نسبت پرتاب و زوم را نیز باید در نظر گرفت.

مقایسه رزولوشن 1080P با 4K: اگر قصد دارید که همیشه در فاصله سه متری یا نزدیک‌تر از پرده نمایش به تماشای تصویر بنشینید، کیفیت تصویر 4k از کیفیت تصویر 1080p پیشی می‌گیرد. اما اگر قرار است در فاصله‌ی دورتر بنشینید، لازم نیست که برای کیفیت تصویر آنقدر خودتان را به خرج بیاندازید.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: محتوا و استریمینگ

شما باید نوع محتوا و مدیایی که قرار است تماشا کنید را پیش از خرید پروژکتور مشخص کنید: انواع فیلم، سرویس آنلاین استریمینگ، انتخاب بازی و غیره. به این خاطر که، چون ویدئو پروژکتور 4k از آخرین تکنولوژی‌ها پشتیبانی می‌کند، بنابراین در خیلی موارد آمادگی نمایش انواع محتواها را ندارد.

پروژکتور 4k می‌تواند انواع محتواهایی با رزولوشن 1080p یا کمتر از آن را دارد نمایش دهد، اما نمی‌تواند بهینه‌سازی کافی برای تطبیق انواع محتواهایی که رساناها ارائه می‌دهند را داشته باشد.

اکثر محتواهایی که از سرویس‌های استریمینگ مثل Netflix و YouTube با کیفیت 1080p و یا کمتر ارائه می‌شوند. بنابراین این خرج اضافه برای خرید ویدئو پروژکتور 4k برای چیست؟ از طرفی نمایش تصاویر با کیفیت 4k اینترنت بیشتری می‌خواهند. و باید در فاصله‌ی زمانی کمتری به فکر شارژ اینترنت خود باشید.

مقایسه رزولشون Full HD و 4k: آنچه که باعث می‌شود که همچنان پروژکتورهای FULL HD در بازار سروری کنند، نمایش محتواها مطابق با همین وضوح است. اکثر فیلم‌های  نتفلیکس یا یوتیوب با وضوح 1080P پخش می‌شوند.

(برای آشنایی با انواع ویدئو پروژکتور کلاسی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

 وضوح 1080P استاندارد نمایش محتوا در استریمینگ

پروژکتور 4k بخریم یا پروژکتور FULL HD؟

از نظر فنی تفاوت‌های مشخصی بین پروژکتور 4k و پروژکتور 1080p وجود دارد، اما آیا این تفاوت‌ها برای بیننده‌ی عادی قابل توجه است؟ پاسخ به این موضوع به دلیل تفاوت در عواملی که منجر به کیفیت تصویر تولید شده (از جمله وضوح، کنتراست، روشنایی، تعداد پیکسل و غیره) و همینطور برخی موارد دیگر که کمی پیچیده است، بستگی دارد.

به عنوان نمونه وقتیکه در فاصله‌ی سه متری از صفحه نمایش ایستاده‌اید، به راحتی می‌توانید تفاوت بین تصویر پروژکتور 4k و پروژکتور 1080p را تشخیص دهید. اما زمانیکه دورتر از این فاصله هستید، جزئیات کاملا محو هستند و اصلا به چشم هم نمی‌آیند.

مثلا وقتی نزدیک صفحه نمایش هستید در پروژکتور 4k می‌توانید خطوط ظریف روی پر طوطی و پای کلاغ را ببینید. این جزئیات عمق بیشتری به فیلم و گیم می‌دهد.

مقایسه رزولوشن 1080P و 4k: تفاوت بارز تصاویر 4k و 1080p زمانی بارز است و به چشم می‌آیند که می‌توانید آن‌ها را در کنار یکدیگر داشته باشید. جزئیات تا زمانی برایتان جذاب است که به صفحه نزدیک باشید.

(بهترین ویدئو پروژکتور اتاق کنفرانس را از تهران پروژکتور بخواهید.)

تفاوت کیفیت پروژکتور FULL HD و پروژکتور 4k

اگر قصد تماشای تصاویر از فاصله‌ی نزدیک را دارید، اگر محتواهایی که قرار است تماشا کنید 4k هستند، اگر کنسول گیم شما با محتوای 4k تطبیق‌پذیری بالایی دارد و اگر برای خرید ویدئو پروژکتور بودجه‌ی کافی در اختیار دارید؛ خرید ویدئو پروژکتور 4k ایده‌ی خوبی است. در غیر اینصورت، ویدئو پروژکتور با رزولوشن 1080P (البته به شرط روشنایی استاندارد)، انتخاب خوب و هوشمندانه‌ای است.

مقایسه رزولوشن 1080p با 4k: بطور قطع نمی‌توان گفت که کدام پروژکتور بر دیگری برتری دارد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و مواردیکه ذکر شد، پروژکتور مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 پروژکتور FULL HD و پروژکتور 4k هر دو مناسب پخش انواع محتوا

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات