بهترین پروژکتور 4k خانگی در سال 2023

ویدئو پروژکتور 4k چیست؟ در یک کلام، پروژکتور 4k (4k Projector) متخصص نمایش تصاویر شفاف و آینه است. نمایش طلوع طلایی خورشید از ساحل اقیانوس و تکان خوردن برگ‌های سوزنی شکل نخل‌ها، از یک ویدئو پروژکتور 4k خانگی آنقدر واقعی بنظر می‌رسد که حتی خنکای نسیم برای شما تداعی خواهد شد. قیمت ویدئو پروژکتور 4k خانگی اگرچه نسبت به سایر پروژکتورها گران‌تر است، اما در عوض می‌تواند تا سال‌های طولانی برای تطبیق با انواع کنسول گیم و دستگاه‌های پخش کننده‌ی فیلم، پای گیم زدن‌ها و فیلم دیدن‌های شما باشد! برای خرید بهترین ویدیو پروژکتور 4k خانگی روی فروشگاه تهران پروژکتور حساب کنید.

معرفی ویدئو پروژکتور 4k خانگی

ویدئو پروژکتور 4k خانگی

تا چند سال پیش، تلویزیون‌ها داشتند برای خودشان سروری می‌کردند، که سر و کله‌ی دستگاه‌های کوچک و قدرتمندی بنام ویدئو پروژکتور پیدا شد. همان ویدئو پروژکتورهای معروف که تا چند سال پیش، جایگاه‌شان فقط در سالن‌های همایش بود و بس؛ حالا مثل ویدئو پروژکتور 4k جیبی ، تبدیل به جعبه‌های جادویی چند گرمی شده‌اند، که می‌توان آن‌ها را در کیف یا حتی در جیب جای داد و به سفر رفت!

نهایت دقت و ظرافت دنیای تصویر را می‌توان بر روی چیپ‌های گرانقیمت کریستالی ویدیو پروژکتور 4k خانگی دید. ویدیو پروژکتور 4k سینمای خانگی یکی از قدرترین نوع، از دنیای پروژکتورها است. اگر برای تدارک سینما خانگی حرفه‌ای به فکر خرید ویدئو پروژکتور خانگی (Home Theater projector) هستید، بررسی مدل‌های منتخب در تهران پروژکتور را از دست ندهید.

پروژکتور 4k خانگی گرانقیمت است، ولی آیا ارزش این همه هزینه را دارد؟ اگر گیمر هستید و اگر فیلم دیدن جزء اصلی‌ترین سرگرمی‌های زندگی شما است، باید بگوییم بله، خرید ویدئو پروژکتور 4k خانگی برای شما ارزش این همه هزینه را دارد! با ورود ویدئو پروژکتور 4k گوشی موبایل از برندهایی بنامی مثل سونی و اپتما گرفته تا برندهای جدید شیائومی با رنج قیمت‌های مختلف، دیگر کیفیت 4k به وسعت دنیا است برای همه!

تدارک سینما خانگی حرفه‌ای انحصاری با ویدئو پروژکتور 4k خانگی

ویدئو پروژکتور 4k چیست؟

اگر بخواهیم بصورت خلاصه‌وار ویدئو پروژکتور 4k (‌پروژکتور فور کِی‌) را خدمتتان معرفی کنیم، برای روشن شدن مطلب باید ابتدا بسرعت از طرز کار و ویژگی‌ها ویدئو پروژکتورها عبور کنیم، تا بدانیم که اصلا دلیل گرانی ویدیو پروژکتور 4k و همینطور تفاوت گرانترین ویدئو پروژکتور 4k خانگی و ارزانترین ویدئو پروژکتور 4k خانگی در چیست.

ویژگی‌های مهم در خرید ویدئو پروژکتور: می‌توان به میزان روشنایی که بر مبنای انسی لومن اندازه‌گیری می‌شود، رزولوشن ویدئو پروژکتور یا همان وضوح و نسبت کنتراست است.

در هر ویدئو پروژکتور علاوه بر نوع منبع نوری (پروژکتور لیزری، پروژکتور LED و پروژکتور مبتنی بر لامپ) که تعیین کننده‌ی میزان روشنایی پروژکتور هستند، نوع میکرو چیپ بکار رفته، که در واقع تعیین کننده‌ی میزان رزولوشن و وضوح تصویر است، خیلی اهمیت دارد. کیفیت متریال و دقت در ساخت میکرو چیپ تأثیر مستقیم بر روی وضوح نهایی تصویر و مهم‌تر از آن، بر روی قیمت دارد.

چیپست یا میکروچیپ، از آینه‌های کریستالی که با آرایش و جهت‌گیری خاص، برای هدایت نور، چیده شده‌اند، منجر به تولید پیکسل (کوچک‌ترین نقطه رنگی در تصویر) و در نهایت نمایش تصویر می‌شوند.

هر چقدر جنس این آینه‌ها مرغوب‌تر و ظریف‌تر و چیدمانشان دقیق‌تر باشد، توانایی تولید پیکسل‌های بیشتر، در نهایت تصاویری زیباتری نمایش خواهند داشت. اینجا است که بحث کیفیت انواع ویدئو پروژکتور 4k خانگی با قیمت‌های مختلف پیش می‌آید و اینکه آیا همه‌ی آن‌ها به چنین چیپ گرانقیمتی مجهز هستند؟

چرا ویدئو پروژکتور 4k خانگی گرانقیمت است؟ دلیل آن وجود میکروچیپ ظریف و حساسی است که قابلیت تولید بیش از هشت میلیون پیکسل، یعنی چیزی معادل چهار برابر وضوح Full Hd، را دارد. البته ویدیو پروژکتور 4k فقط به پروژکتور خانگی و سرگرمی محدود نمی‌شود، بلکه انواع ویدئو پروژکتور تجاری، پروژکتور همایش و پروژکتور کلاسی نیز با کیفیت 4k در بازار موجود هستند.

پروژکتور 4k خانگی بنکیو یکی از برندهای مطرح از تکنولوژی DLP

عملکرد ویدئو پروژکتور 4k خانگی

ویدیو پروژکتور 4k با تولید بیش از 8 میلیون پیکسل، به وضوح بی‌نظیری دست پیدا کرد و توانست هر مخاطبی را میخکوب تصاویر شگفت انگیز خود کند. تولید 8 میلیون پیکسل کار دقیق و ظریف میکروچیپی است که بیش از دو میلیون میکرو آینه، به قطر یک پنج موی انسان، دارد و با مهندسی دقیقی، روی مدار الکترونیکی آن سوار شده است.

اما از آنجاییکه ساخت چنین میکروچیپی و فشرده کردن تمامی پیکسل‌ها (چیزی معادل 4 برابر پیکسل‌‌های تولید شده در پروژکتور FULL HD)، خیلی پرهزینه و گران است و هر کسی قادر به خرید ویدئو پروژکتور 4k خانگی نیتیو (پروژکتور 4k DCI) نبود.

شرکت جی وی سی (JVC)، اپسون (Epson) و Texas Instrument (شرکت آمریکایی سازنده تکنولوژی DLP)، با ترفندهای مختلف، روش جایگزینی بنام e-shift یا Pixel shifting برای تولید این میزان پیکسل، پیش گرفتند، که خوشبختانه با هزینه‌ی کمتر، خیلی خوب هم جواب داد.

در اینجا بود که پروژکتور 4k خانگی با قیمت‌های مقرون صرفه وارد بازار شدند. البته که هنوز هم پروژکتور‌ HD برای تطبیق با انواع دستگاه مدرن مناسب است، اما 4k رقابت عجیبی در دنیا پروژکتورها بوجود آورد.

جی وی سی با کشف روش pixel shifting،، تماشای تصاویر 4k گرانقیمت را با هزینه‌ای کمتر، برای همه امکان‌پذیر کرد. حالا می‌توان پروژکتور 4k خانگی را با قیمتی پایین‌تری از برندهای خوشنام مثل اپسون، جی وی سی، بنکیو و سامسونگ خریداری کرد.

ورود پروژکتور 4k UHD و خرید پروژکتورهای 4k گرانقیمت با هزینه‌ای معقولانه

قیمت ویدئو پروژکتور 4k خانگی

با روش ابداعی Pixel Shifting، پروژکتور 4k خانگی به دو دسته‌‎ی کلی پروژکتور 4k DCI و پروژکتور 4k UHD تبدیل شدند. پروژکتورهایی که از روش جدید eshift استفاده می‌کنند، در دسته‌ی پروژکتور 4k UHD قرار می‌گیرند. با ترفند pixel shifting قیمت ویدیو پروژکتور 4k تا حد معقولانه‌ای پایین آمد و تماشای تصاویر 4k تقریبا برای خیلی‌ها امکان‌پذیر شد.

در حال حاضر بازار پروژکتور 4k شیائومی و سایر برندهای خوشنام مثل پروژکتور 4k اپسون و پروژکتور 4k بنکیو که با ترفندهای eshift عرضه شده‌اند، حسابی داغ است و طرفداران زیادی هم دارد.

اما شرکت سونی همچنان درصدد است که پروکتور 4k سونی را با همان روش اصیل، باکیفیتی بالا و البته قیمت بالاتر، به بازار عرضه کند. قیمت ویدئو پروژکتور 4k UHD و یا به عبارتی دیگر قیمت ویدیو پروکتور شِبه 4k (با ترفندهای ابداعی) از برندهای معروف اپسون و بنکیو، در بازار ایران از قیمت 40 میلیون شروع می‌شود. برای نمونه پروژکتور تلویزیون دار Epson LS 500 ATV را مشاهده کنید.

ویدئو پروژکتور 4k UHD با تولید 8.3 میلیون پیکسل (2160 * 3840) در نمایش تصاویر باکیفیتی فراتر از وضوح FULL HD، انقلابی عظیم در دنیای تصویر ایجاد کرد. ویدئو پروژکتور 4k واقعی که خرید آن برای هر کسی مقدور نبود، حالا با روش 4k enhancement یا همان pixel shifgintبا قیمتی تقریبا منصفانه‌‌تر از قبل عرضه می‌شود.

ویدئو پروژکتور قابل حمل 4k در مدل‌های مختلف

ویدیو پروژکتور 4k خانگی : ویدئو پروژکتور 4k خانگی LCD

تکنولوژی پیکسل Pixel shifting که دروازه‌ی ورود پروژکتور 4k UHD برای طرفداران دنیای تصویر بود، ترفندی مبتکرانه از برند JVC و Epson است. سازنده‌ی معروف پروژکتور 3LCD، یعنی برند اپسون، پیشگام تولید پروژکتور 4k UHD با فناوری بنام 4k Enhancement است. پروژکتور  3LCD 4k با میزان برابر خروجی نور سفید و نور رنگی در نمایش تصاویر باکیفیت و نفس‌گیر از برترین‌ها است.

پروژکتور 4k 3LCD با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در افزایش وضوح (PRO-UHD) و پردازش دقیق رنگ‌ها، در نمایش تصاویر بسیار قدرتمند عمل می‌کند و هم اکنون رقابتی تنگاتنگ با گران قیمت ترین ویدئو پروژکتور 4k سونی دارد. برای آشنایی بیشتر با جدیدترین پروژکتورهای دنیا متن بهترین ویدئو پروژکتور خانگی سال 2023 را از دست ندهید.

اگر در جستجوی یک ویدئو پروژکتور 4k خانگی نیتیوهستید که تک تک 8.8 میلیون پیکسل واقعی را روی صفحه نمایش دهد، در حال حاضر، فقط پروژکتور 4k سونی به این مرتبه دست یافته‌اند. آنها با مجهز شدن به میکروچیپ‌های گرانقیمت، می‌توانند تعداد 2160 * 4096 پیکسل را روی پنل خود ایجاد کنند.

ویدئو پروژکتور 4k خانگی وضوح تصاویر را با تولید بیش از هشت میلیون پیکسل تضمین می‌کند

ویدیو پروژکتور 4k خانگی: ویدئو پروژکتور 4K خانگی DLP

و اما ویدئو پروژکتور DLP 4k، پروژکتور DLP اساسا بخاطر استفاده از یک چیپ در نمایش تصاویر کنتراست بالا، خیلی موفق هستند. در ویدئو پروژکتور DlP 4k با استفاده از میکروچیپ پیشرفته DMD و فناوری‌های پیشرفته برای بازتولید رنگ‌ها، تصاویر زیبا و شگفت انگیزری را خلق می‌کند.

در پروژکتور DLP 4K نیز با بهره‌مندی از فناوری Pixel shifting اینطور بنظر می‌آید که پروژکتور به تولید 8.3 میلیون پیکسل دست یافته است. تکنولوژی DLP به دلیل داشتن یک میکرو چیپ، موتور اپتیکال جمع و جورتری نسبت به پروژکتورهای 3LCD دارد، به همین خاطر در بین پروژکتورهای جیبی و پروژکتورهای پرتابل، تنوع بیشتری دارند. در وبلاگ تهران پروژکتور بصورت کاملا مفصلی درباره تفاوت تکنولوژی 3lCD و تکنولوژی DLP توضیح داده‌ایم.

در پروژکتور سینمای خانگی 4k با تکنولوژی DLP، همان ترفند pixel shifting بکار رفته است. پروژکتور 4k که با این روش ساخته می‌شود، بنام پروژکتورهای True 4k یا 4k capable و همینطور 4k UHDتبلیغ می‌شوند.

پروژکتور خانگی 4k با تکنولوژی DLP در نمایش تصاویر کنتراست بالا بسیار قدرتمند است.

ویدیو پروژکتور 4k خانگی : ویدئو پروژکتور 4k خانگی ال ای دی

برای معرفی ویدئو پروژکتور های LED ، باید چند نکته را متذکر شویم:

اول اینکه آن‌ها واقعا در تولید رنگ‌ها دقیق عمل می‌کنند، مصرف برق کمتری دارند و می‌توان گفت نسبت به پروژکتورهای مبتنی بر لامپ که بعد از مدتی باید به فکر تعویض باشید، هزینه نگهداری آن‌ها صفر است. از نظر جثه نیز پروژکتورهای سبک وزن و جمع و جوری هستند.

این را فراموش نکنید که پروژکتور LED به اندازه پروژکتورهای مبتنی بر لامپ و یا پروژکتورهای لیزری نورانی نیستند و اگر می‌خواهید قدرت آن‌ها را در نمایش تصاویر باکیفیت 4k ارزیابی کنید، باید حتما نورپردازی اتاق را به حداقل برسانید.

اما در عوض پروژکتورهای LED نسبت به سایر پروژکتور حرارت کمتری ایجاد کرده و ماندگاری بیشتری دارند. ویدئو پروژکتورهای الجی مثل LG CineBeam HU710PW جزء بهترین پروژکتور 4k ال ای دی است.

اگر می‌خواهید از ویدئو پروژکتور خانگی 4k رؤیایی‌ترین تصاویر را داشته باشید، خرید پرده نمایش از جنس مناسب و همینطور خرید پایه پروژکتور راهکاری کاربردی است. (برای انتخاب جنس پرده نمایش ویدئو پروژکتور وبلاگ تهران پروژکتور مطالب مفیدی را برایتان آماده کرده است.)

پروژکتور 4k خانگی ال ای دینسبت به پروژکتورهای مبتنی بر لامپ عمر طولانی‌تر و حرارت کمتری دارد. فقط اینکه برای نمایش تصاویر نورانی حتما باید نور محیط را کنترل کنید، مثل اینکه چراغ‌ها را خاموش کرده یا پرده‌ها را بکشید، چون قدرت بالایی برای مبارزه با نورهای شدید ندارد. از نظر وضوح تصویر نیز همانند پروژکتور DLP و 3LCD از همان ترفند معروف استفاده می‌کنند.

ویدیو پروژکتور 4k خانگی: ویدئو پروژکتور 4k ال ای دی با بدنه‌ی جمع و جور و مجهز به کنترل از راه دور

‌ویدیو پروژکتور 4k خانگی : ویدئو پروژکتور 4k خانگی لیزری

اکثر ویدئو پروژکتور 4k سینما خانگی مبتنی بر لامپ یا منبع نوری LED هستند. از آنجاییکه هم میکرو چیپ بکار رفته پر هزینه است و هم منبع نوری لیزری گرانقیمت است، پروژکتور 4k لیزری نسبت به سایر ویدیو پروژکتور ها خیلی گرانتر است.

ماندگاری بالای منبع نوری در برخی موارد با فعال کردن حالت اقتصادی به 12 سال و حتی به 20 سال هم می‌کشد؛ همینطور نمایش تصاویر خیره کننده و تطبیق با پخش کننده‌ها و کنسول‌های گیم پیشرفته، از مزایای خرید ویدیو پروژکتور 4k لیزری است.

در ابتدای کشف روش pixel-shifting، پروژکتورهایی که از این روش استفاده می‌کردند، در وضوح تصویر آنچنان تعریفی نداشتند. اما با رفع ایرادات و نواقص، حالا دست کمی از ویدئو پروژکتور 4k اصل ندارند! برای مثال از بهترین‌های ویدئو پروژکتور 4k لیزری، پروژکتور اپسون Epson LS11000 و پروژکتور 4k لیزری شیائومی Mi 150  را می‌توان معرفی کرد.

پروژکتور Epson LS11000 با بهره‌مندی از صفحه شیشه‌ای کریستالی برای جابجایی دقیق و پردازشگر عکس zx می‌تواند یک تصویر را با 8.3 میلیون پیکسل، دقیقا همان چیزیکه از یک صفحه نمایش Ultra HD انتظار دارید، به نمایش گذارد.

پروژکتور لیزری 4k شیائومی با ظاهری زیبا، مجهز بودن به لنز برد کوتاه و همینطور قیمت مقرون بصرفه، طرفداران زیادی دارد. برای خرید ویدئو پروژکتور لیزری، در تهران پروژکتور مدل‌های مطرح دنیا معرفی شده‌اند.

پروژکتور  4k خانگی آن هم از نوع لیزری بخاطر ماندگاری بالا و بی‌نیاز از تعویض و تعمیر طرفداران زیادی دارد. در حال حاضر ویدئو پروژکتور 4k لیزری برد کوتاه و همینطور ویدیو پروژکتور 4k جیبی جزء پرفروش‌ترین پروژکتورهای دنیا هستند.

ویدئو پروژکتور 4k لیزری از ماندگارترین نوع ویدئو پروژکتورهای 4k خانگی است.

ویدئو پروژکتور 4k خانگی : ویدئو پروژکتور 4k خانگی سه بعدی

در اینجا باید واقعیتی را درباره ویدئو پروژکتورهای شبه 4k فاش کرد: آن‌ها توانایی پخش تصاویر سه بعدی 4k را ندارند! آن‌ها برای پخش تصاویر سه بعدی FULL HD همه جوره آماده هستند، اما برای نمایش تصاویر سه بعدی باید آن‌ها را از حالت pixel shift خارج کرد یا خودشان بصورت خودکار از آن حالت بیرون می‌آیند و محتوای سه بعدی را با کیفیت 1080p به نمایش می‌گذارند.

از نمونه‌های عالی و پرطرفدار ویدئو پروژکتور 4k سه بعدی می‌توان به پروژکتور بنکیو BenQ TK800 اشاره کرد. پروژکتور BenQ TK800 بعنوان Best 4k 3D Projector با میزان روشنایی 3.000 انسی لومن، کنتراست 10.000:1 و رزولوشن اصلی Ultra HD 4k 3840 * 2160 در لیست بهترین ویدئو پروژکتورهای 4k سه بعدی سال 2023 قرار گرفته است. قبل از خرید ویدئو پروژکتور سه بعدی، نگاهی به راهنمای خرید ویدئو پروژکتور سه بعدی را در وبلاگ تهران پروژکتور بیاندازید.

اگر به دنبال ویدئو پروژکتور خانگی 4k سه بعدی واقعی هستید، ویدئو پروژکتور 4k سونی بهترین گزینه هستند، که باید برای آن حسابی هزینه کنید. البته پروژکتور DLP در نمایش تصاویر سه بعدی بسیار قدرتمند هستند. پروژکتور بنکیو BenQ TK800 نمونه‌ای بی‌نظیر از پروژکتور سه بعدی 4k DLP است.

نمایش هیجان انگیز تصاویر با ویدئو پروژکتور 4k خانگی سه بعدی

ویدیو پروژکتور 4k خانگی: ویدئو پروژکتور 4k خانگی جیبی

بعد ازکشف کنسول‌ها، هیچ چیزی مثل ویدئو پروژکتور جیبی عاشقان فیلم و گیم را شگفت زده نکرده است! با داشتن ویدئو پروژکتور پرتابل در هر کجا که بخواهید می‌توانید بساط تماشای فیلم و بازی‌های ویدیویی را راه بیاندازید.

تا قبل از رونمایی پروژکتورهای 4k جیبی حتی پروژکتور سبک وزن با رزولوشن XGA طرفدار زیاد داشته است، چه برسد به ویدئو پروژکتور 4k جیبی که می‌تواند دنیای واقعی را با جزئیات تمام به تصویر کشد. برای خرید ویدئو پروژکتور جیبی و آشنایی با بهترین ویدیو پروژکتور جیبی سال 2022 تهران پروژکتور را دنبال کنید.

ویدئو پروژکتور  4k خانگی فقط محدود به پروژکتور 4k سونی غول پیکر چند کیلوگرمی نیست. بلکه با پیشرفت تکنولوژی، می‌توانید تصاویر 300 اینچی با کیفیت 4k را از یک پروژکتور سبک وزن چند گرمی نیز داشته باشید. برای خرید ویدیو پروژکتور 4kحواستان علاوه بر میزان رزولوشن به کنتراست هم باشد. هر چقدر نسبت کنتراست بالاتر باشد، توانایی پروژکتور در نمایش تصاویر بیشتر می‌شود. بنابراین همانطور که به دنبال بهترین برند ویدئو پروژکتور 4k می‌گردید حواستان به میزان روشنایی و نسبت کنتراست باشد، طبق تجربه شاید یک پروژکتور HD با میزان کنتراست بالا از یک ویدئو پروژکتور خانگی 4k با میزان کنتراست پایین برای شما تصاویر دلچسب‌تری را به نمایش گذارد.

ویدئو پروژکتور 4k جیبی در حد و اندازه گوشی هوشمند، پرطرفدارترین مدل دنیای پروژکتورها

منبع

مقالات مرتبط

نظرات