ویدئو مپینگ (Video mapping) یا نور پردازی سه بعدی چیست + عکس

رقص رنگ و نور و تماشای تصاویر رنگی رنگی و متحرک بر روی اجسام بی‌جان و سنگی، هیجان بی‌نظیری برای واقعی جلوه دادن دنیای خیالی است. با ویدئو مپینگ (Video Mapping) یا نقشه کشی نمایشی (Projection mapping) آن کالاسکه‌ی رؤیایی و کریستالی سیندرلا در دنیای واقعی برای ما جلوه‌گری خواهد کرد.

ویدئو مپینگ چیست؟

ویدئو مپینگ به تعریف ساده همان رقص نور، منتها خیلی پیچیده و شگفت‌انگیزتر است. نورپردازی سه بعدی برج آزادی برای مناسبت‌های مختلف نمونه‌ای از پروژه‌های ویدئو مَپینگ است. ویدئو مَپینگ با نام‌های نقشه کشی تصویری یا واقعیت فضایی نیز خوانده می‌شود، که با کمک ویدئو پروژکتور، کامپیوتر و یک نرم افزار اختصاصی اجرا می‌شود.

ویدئو مپینگ یک تکنولوژی نمایش است که می‌تواند تصاویر ویدیویی، انیمیشن و دیگر جلوه‌های بصری ویژه را را بر روی اشیای بصورت سه بعدی و دو بعدی انتقال دهد. این اشیاء می‌تواند در ابعاد کوچک مثل کیک تولد باشد یا خیلی بزرگ در حد و اندازه بنای تاریخی ارگ کریمخان زند شیراز باشد!

ویدئو مپینگ برای تأثیرگذاری بیشتر صحنه‌های نمایش یا تبلیغاتی، توسط نرم افزار تخصصی برای ترسیم تصاویر بر روی جسم و ساختمان طرح‌ریزی می‌شود. ویدیو مپینگ به منظور تأثیرگذاری بیشتر، همراه با موزیک پخش می‌شود.

ویدئو مپینگ: ویدئو مپینگ که با نام‌های مختلفی مثل پروجکشن مپینگ یا 3D مپینگ نیز شناخته می‌شود یک رپردازی سه بعدی و دو بعدی است که تصاویر را بر روی اجسام مختلف ترسیم می‌کند که گویا واقعی است.

(برای خرید ویدئو پروژکتور 4k به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

ویدئو مپینگ یا نورپردازی سه بعدی

کاربرد ویدئو مپینگ

ویدئو مپینگ اگرچه تکنولوژی نوینی است، اما می‌تواند کاربردهای متنوع و زیادی در تبلیغات و تأثیرگذاری بیشتری آثارهای هنری داشته باشد. مثلا در نمایش لباس مجازی بر تن مانکن‌ها، تغییر رنگ مو، تغییر نمای ساختمان (فروشگاه‌های شکلات فروشی تبدیل به خانه شکلاتی می‌شوند)، نمایش منوی رستوران‌ بر روی میز مشتری و خیلی از موارد دیگر که کاربرها انتخاب دارند. مثلا نمایش تصاویر متحرک در باشگاه‌های ورزشی یا در شهر بازی‌ها!

کاربرد ویدئو مَپینگ: هدف اصلی ویدیو مپینگ ایجاد هیجان و تأثیر بیشتر است که با نمایش تصاویر رنگارنگ و متحرک بر روی اشیاء که همانند پرده نمایش در نظر گرفته شده‌اند، این کار را عملی می‌کنند.

(برای خرید پروژکتور ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

video mapping

قیمت ویدئو میپنگ

قیمت ویدئو مَپینگ به موارد مختلفی مثل ابعاد پخش تصویر، شرایط سطح اجرا و نوع محتوای سه بعدی بستگی دارد. اجرای ویدئو مَپینگ بر روی تمامی سطوح برجسته و مسطح توسط تجهیزات سخت افرازی مثل یک یا چند پروژکتور (بسته به وسعت محیط پروژکتوی با میزان روشنایی 5.000 انسی لومن یا 2.000 لومن) و کامیپوتر و  همینطور نرم افزار اختصاصی نیاز است. با اجرای ویدیو مپینگ کاربران می‌توانند بدون استفاده از عینک سه بعدی، تصاویر با کیفیت FULL HD را بصورت سه بعدی تماشا کنند.

ویدئو مپینگ: ویدئو مپینگ در اصل، نور پردازی سه بعدی و دو بعدی است که با استفاده از یک برنامه نرم‌افزاری برای نقشه برداری و تجهیزات سخت افزاری (پروژکتورها) اجرا می‌شود.

قیمت ویدئو مَپینگ

پروژکتور ویدیو مپینگ: انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها در انواع مختلف و با ویژگی‌های خاص تولید می‌شوند:

  • ویدئو پروژکتور خانگی: برای تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی
  • ویدئو پروژکتور کلاسی: معمولا به نام دیتا پروژکتور نیز معروف است که برای اشتراک گذاری محتوای دروس و اسلایدهای پاورپوینت طراحی شده است که البته قابلیت پخش فیلم و کلیپ را هم دارد.
  • ویدئو پروژکتور تجاری: ویدئو پروژکتور تجاری بسته به نوع محتوا به عنوان دیتا پروجکشن با میزان 2.000 لومن یا در حد یک پروژکتور هوشمند است.
  • ویدئو پروژکتور جیبی: ویدئو پروژکتور قابل حمل که به عنوان پروژکتور پرتابل نیز معروف است، با وزن کم و مجهز شدن به باتری و حافظه داخلی می‌تواند در سفرهای کاری و تفریحی برای پخش تصاویر در ابعاد وسیع مورد استفاده قرار گیرد.
  • ویدئو پروژکتور اتاق کنفرانس: برای اتاق کنفرانس و همایش‌ها پروژکتوری انتخاب می‌شود که میزان روشنایی و وضوح آن جوابگوی جمعیت باشد.

برای ویدئو مپینگ از همان ویدئو پروژکتورهای اتاق کنفرانس استفاده می‌شود که به موتور اپتیکال قدرتمندی مجهز باشند. وسعت پروژه و پیچیدگی آن تعیین کننده‌ی تعداد پروژکتورها و میزان روشنایی آن‌ها است. پروژه‌ای که در یک فضای سر بسته مثل تالار همایش اجرا می‌شود به دلیل کنترل نور بیشتر تحت تسلط است تا اگر قرار باشد که پروژه را در یک فضای باز و وسیع اجرا کرد. از سری پروژکتورهای موفق در این پروژه می‌توان به مجموعه پروژکتور پاناسونیک اشاره کرد.

پروژکتور ویدئو مپینگ: پروژکتور قابل نصب با میزان روشنایی 2.000 انسی لومن تا 5.000 انسی لومن، با توجه به وسعت پروژه، در ویدئو مپینگ استفاده می‌شوند.

ویدئو پروژکتور با قابلیت ویدئومپینگ

تاریخچه ویدئو مپینگ

اگرچه ویدیو مپینگ اخیراً خیلی مورد استقبال و سرمایه گذاری قرار گرفته است، اما در واقع، اولین بار در سال 1969، دیزنی‌لند آن را در سفر خود به خانه ارواح و قرار دادن سر بر روی نیم تنه‌ها، رونمایی شد. با چنین ابتکاری دیزنی لند از پیشگامان ویدئو مَپینگ شد و راه را برای سایرین باز کرد.

چندی بعد یعنی در سال 1994 جنرال الکتریک وارد کار شد و طولی نکشید که توسعه این تکنولوژی نوین نمایش به حوزه دانشگاه رسید. و از سال 2004 با ورود ویدئو پروژکتور هوشمند، ویدیو مپینگ به جزو در حوزه‌ی هنری به بازار تبلیغات راه باز کرد.

ویدئو مپینگ چیست: امروزه نقشه برداری ویدئویی برای تأثیرگذارتر شدن هنر در کنسرت‌ها و تئاترها و همینطور در عرصه تبلیغات برای عرضه محصول یا در عین حال متحرک سازی یک فرآیند شرکتی استفاده می‌شود.

(برای نحوه برعکس کردن تصویر ویدئو پروژکتور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

تاریخچه ویدئومپینگ

پروجکشن مپینگ

نقشه‌برداری پروجکشن، نقشه‌برداری ویدئویی و یا واقعیت افزوده فضایی، یک تکنیک پروجکشن برای تبدیل اشیاء به‌عنوان سطح نمایش ویدئویی، استفاده می‌شود. اشیاء ممکن است مناظر پیچیده صنعتی مانند ساختمان‌ها، اشیاء کوچک داخلی یا صحنه‌های تئاتر باشند.

نرم افزار می‌تواند با یک پروژکتور، تصویر دلخواه را بر روی سطح جسم قرار دهد. این تکنیک توسط هنرمندان و دفاتر تبلیغاتی استفاده می‌شود و برای کاربران این توهم ایجاد می‌شود که تصاویر واقعی و متحرک هستند! برای تأثیر گذاری بیشتر، ویدئو با صدا ترکیب می‌شود.

ویدئو مپینگ: در سال‌های اخیر تبلیغات نور پردازی سه بعدی، به طور گسترده در زمینه میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

(برای آشنایی با بهترین میکروفون برای ولاگینگ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

پروجکشن مپینگ - نورپردازی سه بعدی

ویدئو مپینگ نمای ساختمان

ویدیو مپینگ شامل نقشه برداری نمایشی دوبعدی و سه بعدی است. نقشه کشی تصویر دو بعدی، معمولاً بر روی سطوح صاف یا منحنی انجام می‌شود که طول و ارتفاع آن قابل اندازه گیری باشد. هنگام کار با اشیاء و سطوح منحنی و مدل‌دار، از نگاشت ویدیوی سه بعدی برای در نظر گرفتن عمق و زوایای آن استفاده می شود.

بنابراین هر عنصر فیزیکی دوبعدی و سه بعدی می‌تواند به یک سطح طرح ریزی تبدیل شود. به معنای واقعی کلمه هر شی و هر چیزی می‌تواند پرده نمایشی برای اجرای ویدیو مپینگ باشد. به طور موثر، رفتن از حالت دو بعدی به سه بعدی، تجربه بهتری را برای تماشاگر فراهم می‌کند.

ویدئو مپینگ: در پروژه‌های عظیم مثل نمای ساختمان، با ترکیب چندین پروژکتور با کارایی بالا، می‌توان آثار عظیمی خلق کرد.

منبع مطلب

نورپردازی سه بعدی در نمای ساختمان

مقالات مرتبط

نظرات