مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای 3LCD + عکس

تکنولوژی 3LCD یک فناوری تولید تصاویر رنگی است که نور تولید شده توسط لامپ ویدئو پروژکتور را به سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی تجزیه می‌کند. در این تکنولوژی از 3 پنل یا تراشه‌ی LCD برای تولید تصویر و از آینه‌های رنگی برای تولید رنگ استفاده می‌شود و در نهایت نیز شعاع نور به ترکیب‌کننده‌ی رنگ رسیده و تصویر از طریق لنز روی صفحه نمایش، نشان داده می‌شود. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص مزایا و معایب 3LCD بیشتر صحبت کنیم.

ویدئو پروژکتور 3LCD

یک ویدئو پروژکتور 3LCD نوعی از پروژکتور است که از سه پنل LCD شفاف برای هر کدام از رنگ‌های اصلی خود یعنی قرمز، سبز و آبی، استفاده می‌کند. برای نمایش یک تصویر، هر LCD سهم رنگ اصلی خود را از تصویر کلی نمایش می‌دهد که سپس نور پروژکتور به طور متوالی از آن عبور می‌کند. سپس نور تولید شده از هر LCD پیش از هدایت از طریق لنز پروژکتور، برای ایجاد تصویر کاملی که باید روی صفحه نمایش نشان داده شود، دوباره ترکیب می‌شود.

دو نوع پروژکتور اصلی شامل پروژکتورهای DLP و پروژکتورهای LCD (به ویژه 3LCD) می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه تصمیم داریم در خصوص مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای 3LCD صحبت کنیم تا با شناخت کامل از این فناوری، بتوانید یک ویدئو پروژکتور مناسب تهیه کنید.

مزایا و معایب 3LCD: در بازار ویدئو پروژکتورها دو فناوری مهم در حال رقابت هستند: ویدئو پروژکتور 3LCD و ویدئو پروژکتور DLP. هر دوی این فناوری‌ها معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند.

نمایی از یک ویدئو پروژکتور 3LCD؛ مزایا و معایب ویدئو پروژکتور 3lcd

مزایا و معایب 3LCD: نوع تکنولوژی بهتری ویدئو پروژکتور سینما خانگی

یکی از مزایای مهم ویدئو پروژکتورهایی که از تکنولوژی 3LCD بهره می‌برند، قیمت بهتر آنها به ویژه در پروژکتورهای سینمای خانگی است. پروژکتورهایی با رزولوشن 1080 پیکسل و فناوری LCD نسبت به قیمت، ارزش خرید بالایی دارند و کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند. بعلاوه این پروژکتورها با ویژگی‌های خوب دیگری همراه هستند که برای مثال در پروژکتورهای DLP وجود ندارد و یا در صورت وجود، با قیمت بالایی همراه خواهد بود.

قیمت مناسب LCD نسبت به DLP یکی از مزایای اصلی پروژکتورها در مدل‌های سینمای خانگی است که این تفاوت قیمت برای سایر مدل‌ها از جمله ویدئو پروژکتور اتاق کنفرانس یا سایر مدل‌هایی که مخصوص پخش از طریق دستگاه موبایل هستند، وجود ندارد.

(برای خرید پروژکتور پرتاب کوتاه اولترا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از پرده نمایش پروژکتور در اتاق نشیمن، مزایا و معایب 3LCD

مزایا و معایب 3LCD: کنتراست بالا در پروژکتورهای سینمای خانگی

ویدئو پروژکتورهای 3LCD از نظر کنتراست و عمق رنگ سیاه نسبت به رقبای DLP خود بسیار بهتر عمل می‌کنند. این موضوع به ویژه در پروژکتورهایی که از پنل‌های غیرارگانیک و فناوری Auto Iris استفاده می‌کنند، بیشتر صادق است. تولید پنل‌های غیرارگانیک با هزینه‌ی بالایی همراه است و به همین خاطر در ویدئو پروژکتورهای تجاری ارزان از این تکنولوژی استفاده نمی‌شود.

این کنتراست بالا تا حدی به خاطر بسته بودن محیط کریستال مایع است که باز شدن آن به ولتاژ الکتریکی نیاز دارد. این دقیقا بر خلاف پروژکتورهای LCD ارگانیک است که فضای کریستال مایع در حال استراحت آنها باز است و برای بسته شدن به ولتاژ الکتریکی نیاز دارند.

مزایا و معایب 3LCD: پنل‌های LCD غیرارگانیک در بحث مزایا و معایب 3LCD ، باعث شده است که LCD در بازار پروژکتور سینمای خانگی بدون رقیب باشد. بعلاوه اینکه انسی کنتراست ویدئو پروژکتورهای LCD نیز بهبود و پیشرفت خوبی داشته است.

(به دنبال پروژکتور HD می‌گردید؟ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انسی کنتراست در پروژکتورهای LCD

محدوده‌ی انسی کنتراست در ویدئو پروژکتورهای 3LCD که از پنل‌های ارگانیک استفاده می‌کنند 250:1 است و این رقم برای پروژکتورهای دارای پنل غیرارگانیک می‌تواند 400:1 تا 450:1 باشد.

تولید کنندگان پروژکتورهای 3LCD برای توسعه‌ی سیستم‌های لنز اتوماتیک یا اتو آیریس کارآمدتر با کنتراست بالاتر، فعالیت می‌کنند اگرچه تولیدکنندگان پروژکتور DLP نیز می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند اما در این صورت، قیمت پروژکتور 3lcd بسیار بالا خواهد بود. این در حالی است که پروژکتورهای LCD از نظر قیمت در بازار سینمای خانگی بی‌رقیب هستند.

مزایا و معایب 3LCD: لازم به ذکر است کنتراست پروژکتورهای DLP نیز مناسب است و نیازی به بهبود لنز اتوماتیک در این پروژکتورها وجود ندارد.

(برای خرید پایه پروژکتور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از پروژکتور سینما خانگی؛ مزایا و معایب 3LCD

مزایا و معایب 3LCD: نویز کمتر و پایداری تصویر بهتر از مزیت‌های 3LCD سینمای خانگی

نویز یا حالت رنگین کمانی که در تصاویر و ویدئوها ممکن است به چشم بیاید، بیشتر در پروژکتورهای تک تراشه‌ای DLP ایجاد می‌شود. چنین مشکلی در پروژکتور 3LCD به وجود نمی‌آید و بنابراین در مقایسه تصاویر و ویدئوهای پروژکتورهای LCD با DLP می‌توانید متوجه تصاویر پایدارتر و یکنواخت‌تر LCD شوید که واضح و بدون نویز پخش می‌شوند.

مزایا و معایب 3LCD: مزیت 3LCD در ایجاد تصاویر واضح‌تر در حالت دیتا

ساختار پیکسلی پروژکتورهای LCD تفکیک شده‌تر از ساختار پیکسلی DLP است و به همین خاطر در پروژکتورهای LCD تصاویر واضح‌تری را شاهد خواهید بود. این وضوح به ویژه در ویدئو پروژکتور تجاری با رزولوشن کمتر، از جمله پروژکتور SVGA و پروژکتور XGA و در حالت نمایش اسلایدها یا داده‌های نوشتاری، بیشتر مشهود است.

در واقغ رزولوشن‌ها باعث حالت پیکسل پیکسل شدن تصویر LCD در تصاویر ویدئویی می‌شوند اما مزیت آنها در نمایش بهتر اطلاعات و دیتا است. در پروژکتورهای دارای رزولوشن SVGA و XGA، در مقایسه با پروژکتورهای LCD، داده‌ها تار به نظر می‌رسند.

مزایا و معایب 3LCD: در پروژکتورهایی با رزولوشن بالاتر تفاوت بین ویدئو و دیتا بسیار کاهش می‌یاید و رزولوشن 1080 پیکسل می‌تواند تصاویر را بسیار واضح نمایش دهد.

(بهترین عینک های سه بعدی را در این صفحه بیابید.)

نمایی از دو پروژکتور ال سی دی اپسون و بنکیو؛ مزایا و معایب 3LCD

مزایا و معایب 3LCD: مزیت 3LCD در نصب راحت‌تر پروژکتورهای سینمای خانگی

پروژکتورهای LCD خانگی اغلب دارای لنزهایی با قابلیت زوم دو برابر و امکان تغییر لنز افقی و عمودی هستند که باعث می‌شود نصب این پروژکتورها در هر جایی بسیار آسان باشد. در مقابل، پروژکتورهای DLP زوم کمی دارند و یا امکان تغییر لنز ندارند یا این ویژگی در آنها بسیار محدود است. به همین خاطر است که پروژکتورهای DLP باید در یک مکان مشخص نصب شوند تا استفاده از آنها برای نمایش تصاویر یا ویدئوها راحت‌تر باشد.

در بحث مزایا و معایب 3LCD، می‌توان گفت انعطاف‌پذیری لنز پروژکتورهای LCD برای کسانی که به دنبال یک سینمای خانگی هستند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد و هزینه‌ی خرید پایه نصب سقفی یا کابل‌کشی وجود نخواهد داشت.

(برای خرید ویدئو پروژکتور ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

پرده نمایش پروژکتور خانگی، مزایا و معایب 3LCD

مزایا و معایب 3LCD: مزیت پروژکتورهای 3LCD در روشنایی بیشتر و مصرف برق کمتر

پروژکتورهای 3LCD معمولا روشنایی بیشتری دارند و با لامپ‌های بسیار کم‌مصرف همان میزان روشنایی مدل‌های پروژکتور DLP را ارائه می‌دهند. این مساله باعث می‌شود پروژکتورهای 3LCD مصرف برق کمتری نیز داشته باشند و بر میزان گرمای خروجی از شیارهای تهویه‌ی ویدئو پروژکتور نیز موثر است.

نمایی از صفحه نمایش بزرگ پروژکتور گیمینگ، مزایا و معایب 3LCD

معایب و محدودیت‌های پروژکتورهای 3LCD

تا اینجا بیشتر به مزایای پروژکتورهای 3LCD در مقایسه با پروژکتورهای DLP پرداختیم. با این حال این پروژکتورها با معایبی نیز همراه هستند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

مزایا و معایب 3LCD: نامشخص بودن عمر پنل‌های LCD از معایب این پروژکتورها

مواد ارگانیکی که برای ساخت تراشه‌های LCD بکار برده می‌شود با قرار گرفتن زیاد در معرض اشعات فرابنفش و گرما در طولانی مدت، فرسوده می‌شود. این فرسایش می‌تواند با مشکلات تغییر رنگ تصویر و کاهش کنتراست همراه باشد. تنها راه برای برطرف کردن این مشکل نیز تعویض پنل LCD معیوب است که هزینه‌ی زیادی به همراه خواهد داشت و معمولا خرید یک پروژکتور جدید کم‌هزینه‌تر است!

با این حال زمان فرسوده شدن این پنل‌ها دقیقا مشخص نیست و به طور کلی اغلب تولیدکنندگان پروژکتورهای LCD اینطور بیان می‌کنند که زمان پایان عمر پنل‌ها بعد از پایان عمر مفید خود پروژکتور خواهد بود.

مزایا و معایب 3LCD:  لازم به ذکر است نور بیشتر فشار بیشتری بر پنل‌ها وارد می‌کند و باعث فرسایش سریع‌تر انها می‌شود. بنابراین مدل‌های کم‌نورتر مانند پروژکتورهای سینمای خانگی عمر بیشتری دارند.

(با بهترین پروژکتورهای اپسون در این صفحه آشنا شوید.)

پنل‌های غیرارگانیک و طول عمر آنها

پنل‌های ارگانیک در پروژکتورهای LCD با استفاده‌ی زیاد به مرور دچار فرسایش می‌شوند اما عرضه‌ی پنل‌های LCD غیرارگانیک، پیشرفت مهمی برای حل این مشکل است. این پنل‌ها از لحاظ تئوری دچار مشکلات پنل‌های ارگانیک نخواهند شد زیرا در این پنل‌ها از مواد ارگانیکی که تحت گرما و اشعات ماوراءبنفش فرسوده می‌شود، استفاده نمی‌شود.

مزایا و معایب 3LCD: با وجود این، تولیدکنندگان این گونه پنل‌های LCD نیز در مورد طول عمر مفید آنها صحبت نمی‌کنند و اطلاعات دقیقی در مورد این مساله وجود ندارد.

(برای خرید ویدئو پروژکتور Full HD به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از پروژکتور خانگی بر روی میز در خانه، مزایا و معایب 3LCD

مزایا و معایب 3LCD: کنتراست کمتر پروژکتورهای تجاری از معایب LCD

در بخث مزایا و معایب پروژکتورهای 3LCD گفتیم که پروژکتورهای سینمای خانگی 3LCD کنتراست خوبی دارند اما این مساله در مورد پروژکتورهای تجاری یا ویدئو پروژکتور کلاسی صادق نیست چرا که این پروژکتورها اغلب با LCDهای ارگانیک ارزان و بدون ویژگی تغییر لنز اتوماتیک ساخته می‌شوند. این پروژکتورها معمولا کنتراست 400:1 تا 700:1 دارند که در مقابل، کنتراست ویدئو پروژکتورهای DLP با رزولوشن، روشنایی و قیمت مشابه، 2000:1 است.

مزایا و معایب 3LCD: معایب پروژکتورهای LCD در نشان داده ذرات آلودگی در تصاویر

در پروژکتورهای LCD به خاطر باز بودن منبع روشنایی، امکان نشستن گرد و غبار روی پنل‌ها و در نتیجه نشان دادن لکه‌های تیره روی تصویر نمایش داده شده، وجود دارد. اگرچه این مساله در نمایش تصاویر یا اسلایدهای اطلاعات مشکلی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند در هنگام مشاهده‌ی فیلم یا هر محتوای متحرک دیگری آزاردهنده باشد.

بعلاوه نشستن لکه در کانال‌های قرمز و آبی شاید چندان به چشم نیاید اما در کانال سبز LCD می‌تواند آزاردهنده باشد. برخی از تولیدکنندگان پروژکتور روش‌هایی را ارائه می‌دهند که کاربر می‌تواند بدون نیاز به ارسال دستگاه برای تمیز کردن LCDها، خود این لکه‌ها را پاک کند. از جمله این روش‌ها، ارائه‌ی پمپ دستی برای ایجاد فشار هوا و تمیز کردن پنل‌ها است.

منبع مطلب

نمایی از یک پروژکتور ال سی دی کوتاه پرتاب؛ مزایا و معایب 3LCD

مقالات مرتبط

نظرات