بررسی تفاوت ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل

اگر به دنبال یک پروژکتور قابل حمل برای نمایش تصاویر بزرگ در حین رفت‌وآمدهای خود هستید، احتمالا به پروژکتورهای جیبی می‌رسید! پروژکتورهای جیبی به خاطر اندازه‌ی کوچکی که دارند به این نام خوانده می‌شوند و در واقع بسیار قابل حمل هستند. اما پروژکتورهای جیبی به سختی واجد شرایط هستند و به همین خاطر پروژکتورهای قابل حمل مناسب وارد لیست انتخاب‌ها می‌شوند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل صحبت کنیم تا با دید بازتری برای خرید پروژکتور اقدام کنید.

انواع ویدئو پروژکتور

انواع مختلفی از ویدئو پروژکتورها در بازار وجود دارد که بسته به کاربرد یا مشخصات، با هم متفاوت هستند. برای مثال از انواع پروژکتورها می‌توان به پروژکتور خانگی، پروژکتور کلاسی، پروژکتور اتاق کنفرانس، پروژکتورهای تجاری، پروژکتور فضایی باز، ویدئو پروژکتور همایش و پروژکتورهای بازی اشاره کرد.

پروژکتورهای خانگی معمولا کیفیت تصویر بالایی دارند و بیشتر تمایل به خرید پروژکتور 4K یا سایر پروژکتورها با رزولوشن بالا برای سینمای خانگی است. البته پروژکتورهای مختلف با مشخصات و ویژگی‌های متنوع بسته به برندها می‌توانند متفاوت باشند.

دیتا پروژکتورها نیز که برای کلاس‌های آموزشی، کاربردهای تجاری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند با انعطاف‌پذیری بالا همراه هستند و معمولا برای راحتی کار کاربران، اتصالات متنوع دارند. نوع دیگری از پروژکتورها نیز، ویدئو پروژکتورهای کوچک هستند که در دسته‌ی پروژکتور جیبی و قابل حمل قرار می‌گیرند و ما تصمیم داریم در ادامه این مطلب در خصوص تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل صحبت کنیم.

انواع ویدئو پروژکتور

انتخاب ویدئو پروژکتور قابل حمل یا جیبی؟

به طور کلی خیلی از افراد تصور می‌کنند ویدئو پروژکتورهای جیبی همان پروژکتورهای قابل حمل هستند و یا برعکس! اگرچه پروژکتورهای جیبی به خاطر اندازه‌ی کوچک به این نام خوانده می‌شوند و می‌توان به راحتی آنها را حمل کرد اما لزوما با پروژکتورهای قابل حمل از یک خانواده نیستند. پروژکتورهای جیبی معمولا ویژگی‌های پیشرفته‌ای ندارد و در مقابل پروژکتورهای قابل حمل با روشنایی بسیار بالاتر، کیفیت تصویر عالی با فناوری پردازش نور دیجیتال یا DLP و باتری‌های بادوام ارائه می‌شوند.

شما ممکن است به دنبال پروژکتوری سبک و جمع‌وجور باشید اما دسته‌ی پروژکتورهای جیبی دارای معایبی است که تجربه‌ی تماشای تصاویر در اندازه‌ی بزرگ را مطلوب نمی‌سازد. چه برای کار و چه برای سرگرمی، پروژکتورهای خیلی کوچک نمی‌توانند اندازه‌ی صفحه نمایش، کیفیت تصویر یا ویژگی‌های دیگر را به خوبی در اختیار شما قرار دهند.

پیش از خرید ویدئو پروژکتور کوچک لازم است تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل را بدانید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

(برای نحوه برعکس کردن تصویر ویدئو پروژکتور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انتخاب ویدئو پروژکتور قابل حمل یا جیبی؟

ویدئو پروژکتور جیبی یا Pico Projector چیست؟

ویدئو پروژکتور جیبی را می‌توان مینی پروژکتور و حتی میکرو پروژکتور نیز نامید. این پروژکتورها بسیار کوچک و سبک هستند و به همین خاطر می‌توانید بدون زحمت آنها را در جیب یا کیف خود گذاشته و به هر جایی حمل کنید. این ویژگی باعث می‌شود پروژکتورهای جیبی مناسب افرادی باشند که دائما در سفر هستند و یا برای ارائه به مکان‌های مختلف می‌روند.

اما این پروژکتورها به خاطر سایز کوچکی که دارند، قابلیت نمایش آنها نیز بسیار محدود است و استفاده از آنها برای تماشای تصویری به اندازه‌ی نهایت صفحه نمایش تلویزیون در یک زمان محدود است. زیرا این پروژکتورها باتری داخلی قدرتمندی نیز ندارند و نمی‌توانند برای طولانی مدت روشن بمانند.

با این حال در جلسات می‌توانید با استفاده از کابل USB آنها را به منبع برق متصل نگه دارید اما حتی در این صورت نیز ویدئو پروژکتورهای جیبی محدودیت‌های زیادی دارند زیرا برای نمایش با فرمت بزرگ واقعی و صفحه نمایش بزرگ مناسب نیستند.

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل: پروژکتورهای جیبی کیفیت باتری مناسب و قابلیت نمایش تصاویر بزرگ و باکیفیت را ندارند.

(برای خرید پروژکتور ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

ویدئو پروژکتور جیبی یا Pico Projector چیست؟

ویدئو پروژکتور قابل حمل یا Portable Projector چیست؟

پروژکتورها معمولا وزن بالایی دارند و برای نصب روی سقف طراحی می‌شوند. اما اگر کاربر به دنبال پروژکتوری با وزن سبک و اندازه‌ای جمع‌وجور باشد که همان ویژگی‌های پیشرفته‌ی یک ویدئو پروژکتور را داشته باشد، پروژکتور قابل حمل گزینه‌ی خوبی است. این پروژکتورها نوردهی و روشنایی بالا، اتصالات متنوع و باتری قدرتمند دارند. به طور کلی می‌توان گفت پروژکتورهای جیبی و قابل حمل از نظر ساختار با هم بسیار متفاوت هستند.

یک تفاوت پروژکتور جیبی و قابل حمل در پیشرفته بودن مشخصات پروژکتورهای قابل حمل نسبت به پروژکتورهای جیبی است.

(برای خرید میکروفون بی سیم به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

ویدئو پروژکتور قابل حمل یا Portable Projector چیست؟

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر صفحه نمایش

ویدئو پروژکتورهای جیبی با پروژکتورهای قابل حمل از نظر قسمت‌های داخلی با هم متفاوت هستند. دسته ویدئو پروژکتورهای جیبی معمولا به طور کلی از پنل‌های ساده‌ی تکی LCD برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند و این بدان معناست که آنها از نظر قدرت نمایش، در حد گوشی‌های هوشمند هستند. البته مدل‌های خیلی ارزان پروژکتورهای جیبی بیشتر در سطح یک صفحه نمایش ماشین حساب هستند!

برخلاف موبایل‌ها و سایر دستگاه‌های مبتنی بر LCD، پروژکتورهای جیبی به نمایش تصویر روی صفحه نمایش کوچک بسنده نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند تصویر بزرگتری پخش کنند اما آنها فاقد قدرت و روشنایی مناسب برای این کار هستند. پروژکتورهای جیبی همچنین برای نمایش در فضای باز نیز کاربرد ندارد.

در مقابل ویدئو پروژکتورهای قابل حمل که از فناوری DLP استفاده می‌کنند، مناسب هستند. اجزای آینه مانند و لامپ پروژکتورهای قابل حمل مبتنی بر DLP دارای قدرت روشنایی قابل‌توجهی هستند که باعث می‌شود تصاویر روشن، رنگ‌های غنی و جایگزاری انعطاف‌پذیر داشته باشند.

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل در این است که پروژکتورهای جیبی باید در نزدیکی سطح نمایش قرار گیرند؛ در غیر این صورت، تصویر سریعا پراکنده می‌شود.

(برای خرید پروژکتور پرتاب کوتاه اولترا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر صفحه نمایش

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر قدرت باتری

علاوه بر تفاوت پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر منبع نور و فناوری صفحه نمایش، این پروژکتورها از نظر قدرت باتری نیز با هم متفاوت هستند. یک ویدئو پروژکتور قابل حمل خوب می‌تواند بیش از سه ساعت با باتری داخلی خود کار کند. این در حالی است که پروژکتورهای جیبی به سختی می‌توانند یک سوم این زمان را بدون نیاز به شارژ مجدد از طریق منبع برق سیمی دوام بیاورند.

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر قدرت باتری

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر سایر امکانات

علاوه بر اینکه پروژکتورهای قابل حمل از نظر باتری نسبت به پروژکتورهای جیبی مناسب‌تر هستند، این پروژکتورها با امکانات اضافه‌ی دیگری مانند بلندگوهای قدرتمند بلوتوثی داخلی نیز هستند. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از پروژکتورهای قابل حمل ساده‌تر باشد. این درحالی است که پروژکتورهای جیبی معمولا یا فاقد بلندگو هستند و یا در صورت مجهز بودن به بلندگوی داخلی، صدای ضعیف و بی‌کیفیتی دارند.

تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل از نظر سایر امکانات

مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای جیبی

ویدئو پروژکتورهای جیبی یا پیکو جدای از طراحی فشرده و سبک، برای کسانی مناسب هستند که به دنبال خرید ویدئو پروژکتور با قیمت پایین هستند. این پروژکتورها در جیب یا کیف دستی جا می‌شوند و هزینه‌ی زیادی هم به شما تحمیل نمی‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد یک انتخاب مناسب باشند. اما این پروژکتورها با توجه به تکنولوژی‌های جدید، ممکن است چندان کاربردی نباشند.

همانطور که در تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل گفتیم، ویدئو پروژکتورهای جیبی کیفیت تصویر چندان خوبی ندارند. روشنایی آنها نیز محدود است (در اکثر موارد 100 لومن) و وضوح تصویر نیز محدود است. عمر باتری کوتاهرا نیز به این معایب اضافه کنید.

(برای خرید پایه پروژکتور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای جیبی

مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای قابل حمل

هدف اصلی ویدئو پروژکتورها، نمایش محتواهای مختلف است. مطمئنا داشتن یک پروژکتور جمع‌وجور و قابل حمل خوب است اما اگر کیفیت تصویر افت کند، چه فایده‌ای دارد؟ اگرچه در بررسی تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قبل حمل به مناسب‌تر بودن پروژکتورهای قالب حمل اشاره کردیم، اما این پروژکتورها نیز باید کیفیت مقبولی داشته باشند تا مناسب خرید باشند.

مزایای پروژکتورهای قابل حمل با تکنولوژی DLP واضح است. روشنایی از 100 لومن شروع می‌شود و با 500 لومن نیز وجود دارد. این بدان معنی است که این پروژکتورها برای استفاده در داخل و در فضای باز مناسب هستند. رزولوشن معمولا 720 پیکسل با پشتیبانی از محتوای 1080 پیکسل است و عمر باتری نیز به 2.5 ساعت یا بیشتر می‌رسد.

پروژکتور DLP در پروژکتورهای قابل حمل اساسا همان چیزی است که در پروژکتورهای بزرگ و حرفه‌ای استفاده می‌شود و می‌تواند طول عمری حداقل تا 100000 ساعت داشته باشد. این مساله در مقایسه با تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل کاملا مشهود است.

معایب پروژکتورهای قابل حمل در این است که این پروژکتورها نسبت به انواع پروژکتور جیبی بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و در جیب جا نمی‌شوند! و البته برای خرید آنها نیز باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

(بهترین عینک های سه بعدی را در این صفحه بیابید.)

مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای قابل حمل

پروژکتور جیبی بخریم یا پروژکتور قابل حمل؟

کسانی که به دنبال پروژکتورهای کوچک و قابل حمل هستند، ممکن است به خاطر قیمت پایین‌تر پروژکتورهای جیبی یا Pico، این پروژکتورها را انتخاب کنند. به همین خاطر در این مطلب بلاگ تهران پروژکتور در خصوص تفاوت ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل توضیحاتی ارائه دادیم تا در صورتی که به فکر خرید پروژکتور کوچک هستید، با دانش بیشتری اقدام به خرید کنید. برای نمایش‌های کاربردی برای سرگرمی و یا هر استفاده‌ی دیگر، پروژکتورهای قابل حمل تجربه‌ی بهتری را ارائه می‌دهند و ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات