تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور

تصمیم‌گیری بین خرید یک تلویزیون اولد (OLED) و یک پروژکتور دشوار است. برای تصمیم‌گیری در این مورد باید بدانید که تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور چیست و شما از آنها برای چه هدفی می‌خواهید استفاده کنید. بنابراین باید با مزایا و معایب تلویزیون OLED و پروژکتور آشنا شوید و تفاوت آنها با یکدیگر درک کنید.

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور: ویدئو پروژکتور چیست؟

پروژکتورها دستگاه‌های نوری هستند که به مرور زمان برای مصارف خانگی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این دستگاه‌ها تصاویر و فیلم‌ها را روی سطوح صاف مانند صفحه نمایش یا دیوار پخش می‌کنند. یک پرتو نور از پروژکتور بیرون می‌آید و وقتی به سطحی برخورد می‌کند، تصویر یا ویدئو را ایجاد می‌کند.

نحوه کار یک پروژکتور را می‌توان به سادگی توصیف کرد. دو راه برای عملکرد پروژکتور وجود دارد. پرتو نور از لامپ ساطع می‌شود و مستقیما با استفاده از لیزر روی سطح صاف می‌افتد و یا از طریق یک لنز شفاف پخش شده و با برخورد با صفحه نمایش، تصاویر را شکل می‌دهد. در مطلبی که در مورد مزایای پروژکتور لیزری نوشته‌ایم می‌توانید تفاوت این دو نوع پروژکتور را بررسی کنید.

از پروژکتور برای نمایش اسلایدها، فیلم، بازی و غیره استفاده می‌شود. انواع گسترده‌ای از پروژکتورها از جمله مدل‌های پرتاب بلند، پروژکتور پرتاب کوتاه یا پروژکتور پرتاب فوق کوتاه وجود دارد که می‌توانید در مطلبی دیگر با بهترین پروژکتورهای بلند پرتاب آشنا شوید. برخی از پروژکتورها از تکنولوژی 3LCD یا DLP استفاده می‌کنند.

اگرچه پروژکتور می‌تواند تصاویر را روی هر سطح صافی نمایش دهد اما کیفیت آن روی پرده نمایش اختصاصی ایده‌آل است. در غیر این صورت کنتراست مناسبی نخواهید داشت، به ویژه اگر نور محیطی بیش از حد باشد.

(با بهترین پروژکتورهای 2020 آشنا شوید.)

تفاوت تلویزیون OLED با ویدئو پروژکتور

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور: تلویزیون اولد یا OLED چیست؟

تلویزیون‌های دیود نورگسیل ارگانیک یا OLED، صفحه نمایش‌هایی با دیود هستند که منبع نور و رنگ هستند. این دیودها دارای لایه‌های نازک ارگانیک بین خود هستند و با کمک الکتریسیته کار می‌کنند. این بدان معناست که برای عملکرد این صفحه نمایش‌ها نور پس زمینه مورد نیاز نیست.

پیکسل‌ها نور خود را تولید می‌کنند و رنگ‌های غنی و دقیقی از جمله سیاه واقعی ارائه می‌دهند. دیودهای تلویزیون‌های OLED بدون برق هیچ نوری ساطع نمی‌کنند. فناوری استفاده شده در این دستگاه نوری حالت جامد، تجربه‌ی بهتری از دید را ایجاد می‌کند.

شما همچنین می‌توانید از کنتراست بالای این تلویزیون‌ها لذت ببرید. این بدان خاطر است که هیچ نور پس‌زمینه‌ای برای از بین بردن رنگ‌های تولید شده توسط دیودها وجود ندارد.

تلویزیون‌های اولد با کنتراست عالی و شفافیت بیشتر و بهتر از هر زاویه‌ای همراه هستند.

(پیش از خرید ویدئو پروژکتور پیشنهاد می‌کنیم با بهترین برندهای پروژکتور آشنا شوید.)

معرفی تلویزیون اولد یا OLED و تفاوت آن با ویدئو پروژکتور

تلویزیون‌های معمولی یا تلویزیون OLED

انواع مختلفی از تلویزیون از جمله تلویزیون‌های LCD، LED، OLED و QLED در بازار وحود دارد. تا سال 2014 تلویزیون‌های پلاسما رایج بودند و پس از آن تلویزیون‌های LCD وارد بازار شدند که از CCFL استفاده می‌کردند. تکنولوژی LCD نیز منسوخ شد و تلویزیون‌های LED جایگزین شدند. این تلویزیون‌ها رنگ‌ها و زوایای دید بهتری را در مقایسه با LCD ارائه می‌کنند و امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعلاوه تلویزیون‌های LED در مقایسه با LCD، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

تلویزیون‌های OLED جدیدترین فناوری هستند که در آن صفحه نمایش تابشی نیازی به نور پس‌زمینه ندارد. این تلویزیون‌ها نازک‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند و بهترین کیفیت تصویر، کنتراست بالا، رنگ‌های درخشان و زاویه دید وسیع دارند.

(از مطلب بهترین عینک های سه بعدی بازدید کنید.)

تفاوت تلویزیون OLED با ویدئو پروژکتور

مقایسه تلویزیون OLED و پروژکتور

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور از نظر سایز

در مقایسه اندازه، تلویزیون اولد عقب‌تر از پروژکتور است اما به لطف پیشرفت مداوم تکنولوژی، این تفاوت بسیار کاهش پیدا کرده است. امروزه تلویزیون‌های OLED تا اندازه‌ی 85 اینچ نیز موجود است اگرچه از نظر قیمتی بسیار گران است. از سوی دیگر، یک پروژکتور مقرون‌به‌صرفه می‌تواند صفحه نمایشی با اندازه‌ی 100 تا 120 اینچ داشته باشد.

شما همچنین می‌توانید پروژکتورهای 4K تهیه کنید که باز هم قیمت کمتری نسبت به تلویزیون‌های OLED دارند. به این ترتیب اگر می‌خواهید سینمای خانگی شما صفحه نمایش بزرگی داشته باشد، پروژکتور انتخاب مناسبی است.

(با انواع بهترین میکروفون بی سیم آشنا شوید.)

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور از نظر سایز

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور از نظر رزولوشن

تلویزیون‌های اولد زیادی با دامنه‌ی دینامیکی بالا و طیف رنگی گسترده وجود دارند. حتی برخی از تلویزیون‌ها دارای وضوح 4K هستند. با این حال ممکن است از نظر قیمتی نیز بسیار گران باشند. شما همچنین می‌توانید پروژکتورهایی با رزولوشن 4K تهیه کنید. اما رزولوشن یک پروژکتور قابل مقایسه با تصاویر واضح و باکیفیتی که تلویزیون‌های OLED تولید می‌کنند، نیست. برای اطلاع در مورد کیفیت رزولوشن 4K پیشنهاد می‌کنیم از مطلب مقایسه رزولوشن 1080p و 4k بازدید کنید.

اگر وضوح بالا چیزی است که به آن نیاز دارید، بهتر است تلویزیون‌های OLED را انتخاب کنید.

(پیش از خرید میکروفون با بهترین میکروفون های یقه ای آشنا شوید.)

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور در رزولوشن

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور از نظر روشنایی

روشنایی یکی از ملاحظات اولیه‌ای است که باید هنگام انتخاب صفحه نمایش برای سینمای خانگی خود به آن توجه کنید. در مقایسه و بررسی تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور باید روشنایی را مدّنظر داشته باشید. روشنایی یک پروژکتور تا حد زیادی بستگی به تاریکی اتاق دارد. اگر اتاق نور محیطی بالایی داشته باشد، پروژکتور شما باید روشنایی بیشتری داشته باشد. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که نور اتاق تصاویر پروژکتور را کمرنگ نمی‌کند.

با این حال، هرچه روشنایی یک پروژکتور بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. پروژکتورها نور را از صفحه نمایش منعکس می‌کنند و به همین دلیل، روشنایی واقعی آنها با برخورد با چشم بسیار کمتر می‌شود. تلویزیون‌های OLED می‌توانند با قیمت مناسب، روشنایی بالاتری تولید کنند. تلویزیون‌های OLED روشنایی را به جای واحد انسی لومن با واحد Nit اندازه‌گیری می‌کنند و تولید روشنایی آنها راحت‌تر از پروژکتورها است.

اگر می‌خواهید صفحه نمایش شما در هر نوری تصاویر باکیفیت و روشن داشته باشد، باید به سراغ تلویزیون‌های OLED بروید.

(برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی به لیست مدل‌های منتخب تهران پروژکتور مراجعه کنید.)

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور در روشنایی

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور از نظر دقت رنگ

پروژکتوری که رنگ‌های خوب تولید می‌کند خیلی گران نیست. پروژکتورهای DLP، LCD، سه تراشه‌ای یا LCOS می‌توانند طیف رنگی عالی را بدون نیاز به هزینه‌ی بالا ایجاد کنند. از سوی دیگر، تلویزیون‌ها به طور کلی نیاز به پردازش بهتر دارند تا بتوانند رنگ‌های عالی تولید کنند. به همین خاطر، قیمت بالاتری دارند.

در حال حاضر تلویزیون‌های OLED با رزولوشن 4K می‌توانند طیف رنگی وسیع‌تری نسبت به اکثر پروژکتورهای مقرون به صرفه ایجاد کنند.

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور در دقت رنگ

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور از نظر نصب و راه‌اندازی

نصب و راه‌اندازی پروژکتور دشوارتر از نصب یک تلویزیون OLED است. شما می‌توانید پروژکتور خود را هر جایی که می‌خواهید قرار دهید اما برخی عوامل بر نحوه‌ی قرار دادن آن تاثیر می‌گذارد. برای مثال شما باید فضای کافی و دیواری برای انعکاس تصاویر داشته باشید. منطقه باید کاملا خالی باشد تا هیچ‌گونه اختلالی در تصویر ایجاد نکند.

اما همیشه می‌توانید پروژکتور را جایی قرار دهید که صاف است؛ این مکان می‌تواند یک قفسه یا روی میز باشد و البته پروژکتورهایی که روی سقف نصب می‌شوند نیز انتخاب خوبی هستند. علاوه بر این، قرار دادن پروژکتور بر اندازه و شکل صفحه نمایش نیز تاثیرگذار است. هنگامی که پروژکتور از فضای نمایش یا صفحه نمایش دورتر باشد، تصویر آن بزرگ‌تر می‌شود.

قرار دادن پروژکتور در جایی که مستقیما رو به دیوار نباشد، باعث مخدوش شدن تصاویر ایجاد شده می‌شود.

(برای خرید انواع ویدئو پروژکتور جیبی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور در نصب و راه‌اندازی

نصب تلویزیون‌های OLED

یکی از تفاوت های تلویزیون OLED با پروژکتور این است که نصب تلویزیون OLED بسیار آسان‌تر است. شما فقط باید آن را نزدیک پریز برق قرار دهید و یک میز برای قراردادن تلویزیون روی آن می‌خواهید. با این حال بر خلاف پروژکتور که می‌توانید آن را به راحتی جابجا کنید (به غیر از پروژکتورهای سقفی)، جابجایی تلویزیون در خانه نسبتا دشوارتر است.

نصب تلویزیون‌های OLED

معایب ویدئو پروژکتور در مقایسه با تلویزیون OLED

در بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور، یکی دیگر از مشکلاتی که در استفاده از پروژکتورها با آن مواجه می‌شوید، کیفیت لامپ و کاهش روشنایی لامپ به مرور زمان است. حتی این لامپ ممکن است بسوزد و خرید یک لامپ جدید نیز گران است. امروزه پروژکتورهایی وجود دارند که به جای لامپ از لیزر استفاده می‌کنند اما باز هم به اندازه‌ی تلویزیون‌های OLED روشن نیستند.

علاوه بر این، صفحه نمایش پروژکتور تمایل به جذب کثیفی و گرد و غبار دارد. چنین چیزی می‌توانید بر کیفیت تصاویر اثر منفی بگذارد.

(برای آشنایی با انواع ویدئو پروژکتور FULL HD به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور و معرفی معایب هر کدام

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون OLED

مزایای پروژکتورها

  • جابجایی راحت‌تر نسبت به تلویزیون
  • قیمت پایین‌تر در مقایسه با تلویزیون
  • برخی از پروژکتورها از رزولوشن HDR یا 4K نیز پشتیبانی می‌کنند

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور و معرفی مزایای هر کدام

مزایای تلویزیون‌های OLED

  • کیفیت تصویر بسیار عالی
  • تولید تصاویر با وضوح بالا
  • دارای ویژگی‌های هوشمند عالی

مزایای تلویزیون‌های OLED

معایب پروژکتورها

  • برخی پروژکتورها کیفیت صدای خوبی ندارند
  • مدل‌های با کیفیت بیشتر قیمت بالاتری دارند
  • پروژکتورها نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارند

معایب پروژکتور

معایب تلویزیون‌های OLED

  • قیمت بالا
  • خوانایی ضعیف نور خورشید

معایب تلویزیون‌های OLED

انتخاب بهترین گزینه بین تلویزیون OLED و پروژکتور

با توجه به تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور، تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از آنها بستگی به نیازها و اولویت‌های شما دارد. اگر سینمای خانگی شما می‌تواند به اندازه‌ی کافی تاریک باشد، تجربه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون، یک انتخاب عالی است و نوری که منعکس می‌کند برای چشم مناسب خواهد بود.

به همین خاطر، فیلم دیدن با پروژکتور باعث می‌شود احساس کنید در سینما هستید و نکته‌ی مهم‌تر این است که اکثرا پروژکتورها مقرون به صرفه‌تر هستند. در مقابل، تلویزیون‌های OLED برای افرادی که به دنبال ارتقای سینمای خانگی خود با صفحه نمایشی دارای تکنولوژی بالاتر هستند، عالی است.

تلویزیون‌های OLED تصاویر عالی، کنتراست بالا و وضوح عالی ارائه می‌دهند. اما این ویژگی‌ها با قیمت بالایی همراه است.

منبع مطلب

تفاوت تلویزیون OLED با پروژکتور و انتخاب بهترین گزینه

مقالات مرتبط

نظرات